Studerende vandt med nyskabende drink-mixer

18.12.2006

Tre studerende fra ASB har netop vundet 5.000 kroner for ide til en elektronisk drink-mixer til privat brug. Konkurrencen støtter forskning og udvikling af ideer med forretningspotentiale

På en workshop i forbindelse med et valgfag på HA Almen fik Hoang Vu, Steffen Fihl Andersen og Jonas Druedahl en ide. De tre studiekammerater ville udvikle en drink-mixer, der automatisk fortæller om mulige drinks afhængig af ingredienser og blander den drink, man ønsker. Efter at have udviklet ideen, sendte de deres forretningsforslag ind til konkurrencen Venture Cup, hvor de nu er blevet præmieret med 5.000 kroner.     

- Vores underviser opfordrede vores hold til at deltage i konkurrencen, og vi havde jo i forbindelse med vores workshop lavet det materiale, der skulle indsendes, så derfor valgte vi at deltage, fortæller Steffen Fihl Andersen.

Ud over den kontante præmie har de studerende fået et stort fagligt udbytte af konkurrencen.

- Vi fik feedback fra professionelle jury-medlemmer, og det har givet os en masse gode overvejelser, som vi kan bruge videre i projektet, siger Houng Vu.

- Efter at have deltaget i Venture Cup har vi besluttet at arbejde videre med at udvikle produktet i vores bacheloropgave. Det er meget motiverende at arbejde med et konkret produkt, som gennem denne konkurrence har en mulighed for at blive til noget virkeligt, fortæller Jonas Druedahl.

Fra ide til forretningsmulighed
Yderligere fire projekter fra Midt- og Nordjylland blev belønnet med kontante præmier i Venture Cup. Blandt andet havde en gruppe studerende fra Århus Universitet udviklet et koncept for en international tv-kanal med henblik på jobsøgning, og også ideen om et online tegnsprogskursus og forskellige webportaler blev belønnet.

Vinderne havde alle deltaget i første fase af Venture Cup. Her skal ideen udvikles, og der skal formes teams til videreudvikling, hvor deltagerne har forskellige kompetencer. I de næste to faser af konkurrencen arbejder deltagerne videre med at undersøge ideernes forretningspotentiale og præsentere den for potentielle investorer.

- Formålet med Venture Cup er at give studerende, kandidater og ansatte fra de danske universiteter mulighed for at udvikle deres ideer gennem en række workshops. Konkurrencen skal give deltagerne viden, forretningskontakter og mulighed for at finde investorer til deres projekter, siger Torsten Kolind, direktør for Venture Cup.

Om Venture Cup
Venture Cup er universiteternes fælles konkurrence for idéer og forskning med forretningspotentiale. Deltagerne hjælpes til at udvikle deres ideer til investeringsklare forretningsplaner gennem en serie af seminarer og workshops, samt individuel coaching og feedback fra en professionel jury.

Konkurrencen organiseres af en sammenslutning af danske uddannelsesinstitutioner og finder sted hvert år i tre faser i henholdsvis november, februar og maj. Samlet uddeles kontante præmier for over 500.000 kroner i løbet af konkurrencen. Endvidere modtager en håndfuld projekter betydelige investeringer efter at have deltaget i konkurrencen.

Læs mere på www.venturecup.dk