Studiestart diplomingeniør, Herning

Studiestart i Herning

Velkommen til dig, der skal starte på en af Ingeniørhøjskolens uddannelser i Herning

Vi glæder os til at byde dig velkommen til studiestarten, som er onsdag d. 26/8 2020

De første dage er introdage - det er din faglige og sociale introduktion til studiet, og det er derfor rigtig vigtigt, at du deltager for at komme godt igang. I tiden op til studiestart kan du finde mere info om programmet for introdagene og andre vigtige informationer. 

Din almindelige undervisning begynder mandag den 31. august.

Mødested

Vi mødes på vores campus, Birk Centerpark 15, 7400 Herning.

Vi står klar til at tage imod dig ved hovedindgangen.

Mødetid

Programmet begynder kl. 9. Kom gerne lidt før, så du kan nå at komme hen til dit lokale inden.


Hvilken uddannelse skal du starte på?

Herunder finder du programmet og andre relevante oplysninger for introdagene på din uddannelse:

 

Elektronik eller Elektrisk Energiteknologi

Like vores Facebookside for at følge dagligdagen på Ingeniørhøjskolen i Herning.

Når du nu er i gang kan du også anmode om medlemskab i vores nye facebookgruppe: Ingeniørhøjskolen, AU Herning – For studerende.
Her kan du stille spørgsmål til ældre studerende, skrive hvis du har plads i bilen til og fra campus eller noget helt tredje.

Hvad skal du have med i introdagene?

  • Frokost (der er mulighed for at købe mad i kantinen eller i Innovatorium på den anden side af vejen)
  • Computer

Overnatning

Hvis du kommer langvejs fra og har behov for at skulle booke overnatning i Herning i forbindelse med introdagene, kan du finde billige hoteller, bed and breakfast-steder eller vandrehjem via dette link.

Maskinteknik

Like vores Facebookside for at følge dagligdagen på Ingeniørhøjskolen i Herning

Når du nu er i gang kan du også anmode om medlemskab i vores nye facebookgruppe: Ingeniørhøjskolen, AU Herning – For studerende. 
Her kan du stille spørgsmål til ældre studerende, skrive hvis du har plads i bilen til og fra campus eller noget helt tredje.

Hvad skal du have med i introdagene?

  • Frokost (der er mulighed for at købe mad i kantinen eller i Innovatorium på den anden side af vejen )
  • Computer

Til alle nye studerende: Nyttig info du bør kigge på inden studiestart

Du finder vigtige informationer om studiekort, køb af bøger, IT  m.m. nedenfor. Vi anbefaler, at du går punkterne igennem inden studiestart og sørger for at få bestilt bøger, studiekort osv. i god tid.

Krav til din PC

Husk din bærbare PC!

Vi forventer, at du har en bærbar PC, når du starter på studiet. Det er et nødvendigt værktøj i dagligdagen, og du får brug for den allerede i løbet af introdagene!  

Køb af ny PC

Står du for at skulle anskaffe en ny bærbar PC, vil vi anbefale følgende:

  • Køb et anerkendt fabrikat
  • 512 GB SSD    
  • I5 CPU
  • Windows styresystem af nyere dato

Og husk: God batterikapacitet - vi kan ikke garantere tilstrækkelig strømforsyning i alle undervisningslokaler.

Har du en MAC?

Køber du en eller har du allerede en MAC, skal du sørge for, at der er installeret Windows på den:  Find hjælp til det her

Særligt for Elektronik og Elektrisk Energiteknologi

I forbindelse med undervisningen og eksamen skal du bruge en bærbar computer af nyere dato. Den skal kunne køre virtuelle programmer (kan ændres i computerens BIOS-indstillinger); download og afprøv evt. VirtualBox på vitualbox.org, som er den virtualiseringsmaskine, vi anbefaler.

Din computer skal også være kraftig nok til at køre en virtuel maskine, da du får en såkaldt ’Software-in-a-box’ udleveret (en virtuel Linux-maskine). Har du allerede Linux, skal du ikke have en virtuel Linux ovenpå.

Da vi bruger mange Windows-applikationer på uddannelsen, anbefaler vi en computer med Windows 10, Linux eller macOS med en virtuel Windows-installation. Computeren skal have minimum 8 GB RAM (meget gerne mere), 256 GB HD + og gerne SSD for bedre performance. Til onlineundervisningen skal du desuden bruge følgende udstyr:

  • Et headset af god kvalitet
  • Et webcam (enten det, der måtte være integreret i din PC/Mac eller et eksternt web cam).

Er du onlinestuderende, skal du naturligvis have en stabil bredbåndsforbindelse. Til introdagene skal du medbringe din bærbare computer, dit headset og dit webcam.

Køb af bøger og materialer

Bestil inden studiestart

Du skal selv anskaffe de nødvendige undervisningsmaterialer, og vi anbefaler, at du allerede inden studiestart, bestiller de materialer, du skal bruge på 1. semester. Undervisningsmaterialer kan både være trykte bøger, adgang til online materiale, måleinstrumenter eller værktøj. 

Du kan se bog- og materialelisten og bestille bøger på Stakbogladens hjemmeside:

Bøgerne kan bestilles til afhentning hos Stakbogladen Birk på campus.

Vigtige IT-links

Som studerende skal du bruge en række IT-systemer og -platforme. De to vigtigste er mitstudie.au.dk og blackboard.au.dk, men herunder finder du en mere dækkende oversigt over vigtige IT-links.

  • mitstudie.au.dk er Studieselvbetjeningen på AU. Det er det allerførste sted du bliver oprettet, da det er her, du bekræfter din studieplads. Hvert halve år skal du selv tilmelde dig kurser og eksamener via Selvbetjeningen, og du kan også bestille eksamensudskrifter og studiekort og gå på STADS (se mere om STADS længere nede).
    Mitstudie.au.dk er også indgangen til skema, undervisning, studieinformation og selvbetjeningssystemer. Her finder du skema, studieordning, AU-mail, vigtige beskeder, links til andre platforme og systemer og meget mere. Fra mitstudie.au.dk kan du komme videre til alt det, du har brug for som studerende.

  • Blackboard er en e-læringsplatform, hvor dine undervisere uploader materialer og andet relevant information til din undervisning.

  • studerende.au.dk er din studieportal (du er her lige nu!), hvor al relevant information om undervisning, eksamen, regler, vejledning m.m. er samlet.

  • Studieselvbetjeningen (STADS) er stedet, hvor du kan se dine eksamensresultater, bestille eksamensudskrifter, søge orlov m.m.. Det er også her du tilmelder dig kurser og eksamen. Se guide om brug af STADS.

  • eduroam.au.dk er AU's trådløse netværk for studerende, medarbejdere og gæster.   

  • post.au.dk (studienummer@post.au.dk) er din officielle AU-mail. Det er vigtigt, at du ofte tjekker din AU-mail, fordi al skriftlig information mellem AU og dig som studerende foregå til/fra din AU-mail. Andre mailservere, som eksempelvis gmail, hotmail, firmamails og lign. må ikke anvendes, når du skriver med universitetet pga. EU-reglerne om persondata

  • Få gode råd til at holde styr på informationssikkerheden, når du starter på AU.

Bestilling af studiekort

Det er vigtigt, at du får bestilt et personligt studiekort i forbindelse med studiestarten.

Bemærk dog at du først kan bestille et studiekort, når du er indskrevet som studerende ved AU og dermed har fået tildelt et personligt studienummer. Indskriving af studerende sker løbende efter din optagelse og inden studiestart.

Når din indskrivning er på plads, og du har fået dit studienummer, kan du finde det på din selvbetjening.

  1. Du logger på https://mitstudie.au.dk/
  2. Her finder du dit studienummer øverst under i profilmenuen

Studiekortets anvendelse:

  • Kortet kan benyttes som adgangskort, så du kan komme ind i Ingeniørhøjskolens bygninger uden for almindelig åbningstid
  • Kortet er din identifikation som studerende, og skal altid medbringes til eksamener.

Bestilling af studiekort

Bestil dit studiekort på mitstudie.au.dk. Så får du enten udleveret kortet på første undervisningsdag, eller du vil modtage en mail, når du kan hente dit kort i receptionen i Herning. Når dit kort udleveres til dig, er det aktiveret og klar til brug.  

Har du spørgsmål til dit studiekort, kan du finde kontaktinformation samt læse mere information på denne side: https://studerende.au.dk/studiekort/

Studiemiljø på campus

Som ny studerende på AU i Herning vil du opleve, at vores campus er lys, imødekommende og har højt til loftet. Vi er alle nede på jorden, uanset om det er dine medstuderende, undervisere eller administration. Der er ikke langt mellem vores kontorer, og det er helt normalt for de studerende at stikke hovedet ind, hvis de har spørgsmål. 

Sociale aktiviteter for studerende på AU i Herning:

Kontakt

Kontakt din studievejleder

Hvis du har spørgsmål til studiet eller brug for at tale med en vejleder, er du altid velkommen til at kontakte din studievejleder Camille. Også selvom du endnu ikke er startet på studiet.


Kontakt Studieservice

Hvis du har spørgsmål dit skema, kursustilmelding, eksamensplaner eller lignende


Mere information om studiestarten

Hvis du har spørgsmål til programmet, introdagene generelt eller andet vedrørende studiet, er du velkommen til at kontakte:

Elektronik og Elektrisk Energiteknologi

Maskinteknik 

Sådan søger du SU

Du er SU-berettiget fra februar måned, og du kan tidligst søge om SU en måned før.  Du søger via minSU på www.su.dk

Hvornår får du svar på din ansøgning?

Fra du taster din ansøgning på www.su.dk, til du får svar, går der typisk 2-3 uger. Svaret kommer i form af en støttemeddelelse i din E-boks.


Regler og vejledning om SU

Når du får SU, er det dit eget ansvar at kende og overholde SU-reglerne om bl.a. indtægtsgrænser (fribeløb) og studieaktivitet.  

I studievejledningen kan du få vejledning om SU-reglerne i almindelighed, men har du spørgsmål om dine personlige SU forhold, skal du kontakte SU-kontoret på Aarhus Universitet

 

Om at være ny studerende

Den første tid kan være overvældende, og meget vil være anderledes end du har været vant til. Du kommer til at arbejde med nye studieformer og nyt fagligt stof. Mange af bøgerne er på engelsk, og der vil helt sikkert være mange ting, du ikke forstår med det samme. Samtidig skal du lære en en flok nye mennesker at kende og forholde dig til en masse praktiske ting.

Husk, at der ikke er nogen, der forventer, at du finder ud af det hele fra dag ét! Husk også, at I er mange der er i samme båd - så der er gode råd og støtte at hente hos dine tutorer og dine medstuderende samt undervisere og studievejledere på studiet.


10 gode råd

  1. Deltag i både faglige og sociale aktiviteter på uddannelsen. 
  2. Brug din bagage. Husk at du aldrig starter fra bunden. Du har altid relevant faglig viden med dig fra dit liv og din tidligere skolegang.
  3. Strukturer din tid: Læs kursusbeskrivelser, underviserens plan for undervisning m.m. og lav en tidsplan.
  4. Få et overblik over, hvilke hjælpere, du har i din studietid – og brug dem. Eksempelvis dine medstuderene, studievejledere, undervisere, administrationen m.m.
  5. Slå koldt vand i blodet. Forvent ikke det store overblik i starten – tingene falder langsomt på plads.
  6. Studiet tager meget af din tid. Særligt den første tid på uddannelses er hård for mange. Hæng i og gør det bedste du kan, men husk også at holde fri indimellem!
  7. Overvej de fysiske rammer for dit studieliv. Måske er det bedste studiested ikke derhjemme, men f.eks. på biblioteket?
  8. Tænk over, hvad du gerne vil bruge uddannelsen til – det giver også studiemotivation undervejs. Deltag f.eks. i den årlige karrieremesse.
  9. Tjek din AU e-mail løbende for vigtige informationer.
  10. Giv din nye uddannelse en chance. Træf ikke forhastede beslutninger om udmeldelse eller studieskift, men snak først med en studievejleder, studiekammerater eller venner og familie.

Uddannelsesby Herning

På UddannelsesbyHerning kan du finde information om livet i Herning. Det kan fx være om, hvordan det er at bo i Herning, eller hvilke muligheder du har for at dyrke din fritidsinteresse eller blive en del af et fællesskab.  

Tjekliste

  1. Lær mitstudie.au.dk at kende. Mitstudie.au.dk samler alt relevant information; du kan tilgå din studiemail samt finde links til relevante sider.
  2. Find dit studienummer (2020XXXXX). Dit studienummer skal du bruge til flere forskellige ting som studerende. Fx er det en del af din AU mailadresse, som du skal bruge til at tilgå din studiemail. Find dit studienummer på mistudie.au.dk øverst under profilmenuen.
  3. Bestil dit studiekort via mitstudie.au.dk. Det kommer til at gælde som dit adgangskort på campus i Herning.
  4. Tjek dit skema på mitstudie.au.dk eller under ’undervisning’ > undervisningskalender og skema’ i menuen. Skemaerne er først klar op til studiestart.
  5. Sæt din AU mail op på din computer og/eller smartphone. Det er her, vi kommer til at kommunikere med dig.
  6. Tjek din adgang til Eduroam, det trådløse netværk. Du kan med fordel downloade det hjemmefra (du skal bruge dit AU ID (auXXXXXX)
  7. Udforsk Blackboard, dit kursussystem. Når du nærmer dig studiestart, kan du se information fra din underviser under hvert fag.
  8. Køb dine bøger til første semester. Se mere under ’Køb af bøger og materialer’.
  9. Opret dig som bruger på AU Library. Du kan læse mere om det herinde.