Bar’Fredag: Appen der hjælper dig med at opdage fredagsbarer på Aarhus Universitet

For mange universitetsstuderende er fredagsbarerne en vigtig del af studielivet. Barerne fungerer som samlingspunkter, hvor studerende kan slappe af, hygge sig og indgå i fællesskaber. På Aarhus Universitet findes der omkring 40 forskellige fredagsbarer, og hidtil har der ikke fandtes en tjeneste, der kunne give de studerende et overblik. En gruppe af ingeniørstuderende besluttede sig derfor for at tage sagen i egen hånd, og således kom appen og virksomheden Bar’Fredag til verden.

De fire iværksættere fra ECE. Foto: Jakob Leineweber.

“Hvis det ikke findes, så laver vi det selv”
Alene på ingeniørområdet findes der adskillige fredagsbarer (Katrines Kælder, Approksimerbar, Alkymia og Haddoks), men de mange andre fredagsbarer på AU er også interessante for gruppen at kende og besøge. Andreas, Sebastian, Jacob og Christian, der læser computerteknologi på tredje semester, savnede et overblik over AU-fredagsbarernes åbningstider, lokationer, tilbud, kampagner osv. Derfor gik de i gang med at udvikle appen, som de navngav Bar’Fredag, i vintereren 2022.

Om appen
Det overordnede mål for Bar’Fredag har altid været at gøre det nemmere for studerende at udforske fredagsbarer på Aarhus Universitet. Appen forbinder fredagsbarene og de studerende ved at give de studerende et overblik over barernes placering og ved at give barerne mulighed for at opdatere informationer om temaer, tilbud og åbningstider. Det er også muligt for studerende at tilføje hinanden til grupper, og planlægge en Barcrawl-rute rundt til de forskellige fredagsbarer.

Gruppen indsamler løbende brugerfeedback både fra studerende og barer og arbejder på at implementere nye funktioner. Pt. arbejder de på at at udvikle et kuponsystem i samarbejde med Approksimerbar. De eksperimenterer også med andre features, som de håber at kunne rulle ud i løbet af næste semester.

Appen er udviklet i Flutter – et Google-framework som gør det muligt at udvikle til flere forskellige platforme med en enkelt kodebase.

Fra hobbyprojekt til studenterstartup
Teamet er på få måneder gået fra at sysle med en ide på hobbyplan til i august i år at release appen i App Store og Google Play. Mere end 1.000 studerende har allerede downloadet appen og teamet arbejder på at få udbredt kendskabet blandt barerne, så de kan opdatere appen med relevante informationer.

Gruppen arbejder tæt sammen for at udvikle og vedligeholde appen. De mødes ofte i weekenden for at brainstorme, samle ideer og arbejde på nye funktioner og fejlrettelser.

Overgangen fra hobbyprojekt til at have en app i produktion kræver mere struktur i arbejdsprocessen, og det har sat gruppens planlægningsevner på en prøve. Andreas fortæller:

“Vi har i forvejen et krævende studie, og vi vil gerne gøre det godt både der og i vores startup. Derfor skal vi hele tiden prioritere vores tid og opgaver. Det kan godt være en udfordring, når man ikke synes der er timer nok i døgnet.”

I det hele taget er hele udviklingsprocessen en stor læringskurve for studiekammeraterne. De har trukket meget på den tekniske viden, de har fra deres studie – især fra Software-arkitektur-kurset. Men de har også været nødt til at forholde sig til potetielle juridiske problemstillinger, fx i forhold til GDPR.

Marketing og promovering er også en potentiel udfordring, da de fire kammerater alle brænder mere for det tekniske end for det markedsføringsmæssige. De har startet en Instagram-profil, og heldigvis ser det også ud til at mund-til-mund-metoden arbejder i deres favør. De håber også at få et endnu tættere samarbejde med AU-fredagsbarerne og på den måde få deres hjælp til at sprede omtalen.

Kast jer ud i det!
Bar’Fredag-teamet reflekterer over deres første fælles projekt. Selv om læringskurven har været stejl, er de positivt overraskede over den støtte de har modtaget i processen – både fra startup-økosystemet på AU, fra fredagsbarerne og fra brugerne . For dem har det været værdifuldt at kaste sig ud i udfordringen og lære undervejs, og de anbefaler den samme tilgang til andre studerende, der går med iværksætterdrømme. Sebastian uddyber:

“Kast jer ud i det! Tag et skridt ad gangen og sørg for at opsøge al den hjælp og støtte, der er til rådighed for jer som studerende.”

Brændstoffet til at fortsætte arbejdet med appen er gruppens fælles passion for at skabe noget, som de selv så en værdi i, og som nu også værdsættes af andre. De håber, at deres app kan medvirke til at få de studerende til at udforske de forskellige AU-fredagsbarer og dermed også møde studerende på tværs af studieretninger.