Kan mennesker løse numerisk optimering hurtigere end computere?

Kan mennesker løse numerisk optimering hurtigere end computere?

Titel: Kan mennesker løse numerisk optimering hurtigere end computere?
Abstract: Vi arbejder i øjeblikket med at udvikle et spil med en grafisk illustration af den tidsafhængige Schrödinger ligning. Spillet tillader brugere på internettet at løse faktiske kvanteforskningsproblemer i forbindelse med udviklingen af en kvantecomputer i laboratoriet i kælderen. (Prøv det på www.scienceathome.org) Vi har frigivet første version af spillet, som allerede er blevet spillet mere end 50,000 gange. For hvert spil logger vi musebevægelserne, og nu er vi interesserede i at finde ud af om 1) spillerne konvergerer hurtigere mod en løsning end computerne og 2) kan man lave en hybrid af spillerne og computeren der vil kunne løse problemer med hidtil uhørt effektivitet. I projektet vil du få adgang til alle spillernes resultater og i Matlab sammenligne med computerens løsninger på forskellige forskningsproblemer. Du vil foretage statistisk analyse af sammenligningen for at undersøge om vi kan konkludere en statistisk signifikant forskel.
Vejleder: Jacob Sherson