2014-2

Dimensionering af videregående uddannelser uden betydning for nuværende Geoscience-studerende

Uddannelses- og Forskningsminister Sofie Carsten Nielsen udmeldte i sidste uge, at der skal indføres et loft for optaget på en række videregående uddannelser med dårlige jobperspektiver. Meget overraskende befandt Geologi-uddannelsen sig på denne liste, hvilket har medført en del spørgsmål blandt de studerende som undrer sig over hvad det kommer til at betyde for deres uddannelse.

Vi ønsker at slå fast, at dimensioneringen ikke kommer til at påvirke de nuværende studerendes uddannelse og studieforløb. For det første eksisterer der et ”retskrav” – som ikke er i spil ifm. den omtalte dimensionering – hvilket sikrer at alle studerende der har gennemført deres bachelor har ret til at fortsætte på kandidatdelen. For det andet er ministeriets beregninger, som har placeret AU Geoscience på listen, baseret på dimittendledigheden indenfor nogle grove grupperinger af uddannelser, der samlet set ligger over den gennemsnitlige dimittendledighed for videregående uddannelser (8.1 %). Dimittendledigheden for kandidater fra AU Geoscience (5.6 %) ligger imidlertid væsentligt under gennemsnittet, og den generelle ledighed blandt geologer er fortsat meget lav (~4%).  Derudover bør det nævnes at kandidatuddannelsen indenfor Geofysik ikke er medtaget i regeringens krav om dimensionering, pga. ministeriets særlige måde at opdele uddannelserne på, hvilket betyder at den samlede dimittendledighed blandt nyuddannede kandidater fra AU Geoscience faktisk ligger under 5.6 %.

Hvordan dimensioneringen skal udmøntes forhandles i første omgang blandt de involverede institutioner. Kun hvis disse ikke kan blive enige kommer der et dekret fra oven.

Mads Faurschou Knudsen, undervisningsansvarlig
Søren Bom Nielsen, institutleder

Lokal guide for studerende

Sekretariatet har udformet en lille håndbog til nye studerende med henblik på at give dem bedre overblik over instituttet, medarbejderne, faciliteter, regler og retningslinjer mm. Guiden er uddelt til den nye årgang bachelorstuderende, men ligger også på Studieportalen - link direkte fra indgangssiden.

Printere

Den gamle printer (rum 1672-129)
OBS - Den gamle printer lukkes endeligt og afhentes den 7. oktober!
HUSK derfor at kontakte Lene Kjeldsteen senest mandag den 6. oktober 2014 vedr. eventuel tilbagebetaling af print.

Nyt printer- og arbejdsrum (1671-036)
I forbindelse med ibrugtagning af den nye printer i rum 1671-036, er lokalet nu indrettet med et bord og en række værktøjer, så det også kan fungere som arbejdsrum for studerende.
Information om brugeroprettelse og betaling, se Studieportalen: Praktisk information > Kopiering/Print.

Institutbiler

Ved lån af institutbiler, er det vigtigt at man læser/respekterer de informationer og retningslinjer der er beskrevet i den lille folder som ligger i bilerne. Vi minder om at ..

• biler (og trailere) skal afleveres i ordentlig og ren stand!
  • når bilen er tilbage på parkeringspladsen, skal nøglen plus det blå omslag med benzinkort mm straks afleveres i den grå postkasse i trapperummt over for døren fra parkeringspladsen

Retningslinjerne og information om hvordan studerende får en køretilladelse ligger også på Studieportalen: Praktisk information > Køretilladelse til institutbiler.

Studerendes brug af instituttets lokaler

Vi minder om  at der er regler for hvad instituttets lokaler må bruges til uden for undervisningstiden, og vigtigheden af at de overholdes så de også fremover kan være åbne og til jeres rådighed.
Læs reglerne på Studieportalen: Praktisk information > Lokaler.

Frokoststuen/Kantinen

Rummene 1671-012, -014 og -024 står til de studerendes rådighed. Instituttet sørger for rengøringsartikler, men resten skal brugerne selv sørge for. Ved mangel, kontakt sekretariatet.
Nyt: Der er bestilt en skydedør til at skabe adskillelse mellem de første to rum nærmest køkkenet.
Se også Studieportalen: Praktisk information > Lokaler  Frokoststuen/kantinen.

Rum 1671-021

Efter omrokering er studiestensamlingen opstillet i rum 1671-021 over for de studerendes frokoststue/læsesal.
I samme rum står 2 køleskabe, som kan benyttes af de studerende - stillet til rådighed af Geoscience Studentersymposiet.

Maillister

Bortset fra de internationale udvekslingstuderende er alle studerende på instituttet tilknyttet vores system af maillinglister. Læs mere på Studieportalen: Praktisk Information > Mail og mailinglister.

Åbningstider i sekretariatet

Sekretariatet kan kontaktes

• pr. e-mail: sekretariat@geo.au.dk.
  • ved personligt fremmøde i åbningstiderne (Grethe Storgaard):
    - mandag, torsdag og fredag: kl. 08.30 - 10.00
    - tirsdag: kl. 12.45 - 14.15.

Specialeeksamen - annoncering

Da vi gerne vil annoncere specialeforsvar på instituttets hjemmeside, opfordrer vi kommende kandidater til i god til inden forsvaret at sende oplysninger om tid, sted og titel på foredrag til lone@geo.au.dk