Bachelorprojekt i Matematik og Statistik

Valg af projekt

Et bachelorprojekt på matematik er på 10 ECTS. Man må gerne arbejde sammen om et bachelorprojekt efter aftale med vejleder. Det skal dog tydeligt fremgå af indledningen, hvem der har skrevet hvad og bedømmelsen af projektet vil blive suppleret med individuelle mundtlige eksamen.

Der er forskellige måder at vælge sit projekt på:

Indenfor matematik

• Man kan kontakte en underviser og høre, hvilke projekter vedkommende udbyder
  • Man kan selv finde et interessant emne og derpå finde en underviser, der vil vejlede i emnet (kontakt eventuelt den uddannelsesansvarlige for at få hjælp til at finde en passende vejleder)

Indenfor sandsynlighedsteori og statistik

• Hvis du har valgt studieretning statistik, anbefales du at skrive bachelorprojektet indenfor statistik eller sandsynlighedsteori. Alle andre matematikstuderende og matematik-økonomistuderende må skrive deres bachelorprojekt i sandsynlighedsteori eller statistik efter aftale med en vejleder.
  • Denne blanket viser en liste af mulige emner.
  • Du skal vælge dine 3 favoritter ud af de nævnte emner og skrive dem i en prioriteret liste på blanketten. Dem, der skriver bachelorprojekt om foråret, skal aflevere blanketten senest anden mandag i november. Nogle få skriver bachelorprojekt om efteråret, og de skal aflevere blanketten senest den første mandag efter påskemandag. Blanketten sendes i en e-mail til Lars Nørvang Andersen.

Indenfor matematikkens historie eller videnskabsteori

Du kan også udarbejde et bachelorprojekt inden for matematikkens historie eller videnskabsteori (kontakt Center for Videnskabsstudier ) eller inden for didaktik ( kontakt Center for Scienceuddannelse ).

Tilmelding

Tilmelding til bachelorprojekt foregår via mitstudie.au.dk som ved øvrige undervisningstilmeldinger.

Formelle krav til projektet

Bachelorprojektet skal forsynes med et resumé på et fremmedsprog (normalt engelsk - selve projektet kan skrives på dansk).

På forsiden af bachelorprojektet påføres som minimum:

• Navn og studienummer (OBS: skal ikke skrives på individuelle projekter, læs om anonymisering nedenfor)
  • Navn på vejleder
  • At der er tale om et bachelorprojekt
  • Titel på dansk og engelsk
  • Dato for aflevering

Du finder en kursusbeskrivelse af bachelorprojektet inde i kursuskataloget.

Afleveringsfristen er senest den 15. januar kl. 13:00 eller den 15. juni kl. 13:00, (efterårs-/forårssemester).

Afleveringen af bachelorprojektet skal ske via den digitale eksamen.

Du kan finde hjælp til den digitale eksamen her.

Anonymisering af bachelorprojekter

Bachelorprojekter, som udarbejdes individuelt, skal anonymiseres. Det vil sige, at du ikke må skrive dit navn og studienummer på din opgave. Du kan læse mere om anonymisering her.

Bachelorprojekter, som udarbejdes i en gruppe, skal ikke anonymiseres, da der er en mundtlig eksamen tilknyttet fra forårssemestret 2024.

Bachelorprojektkontrakt (fra F24)

Når du har indgået en aftale med vejleder om et bachelorprojekt, skal du melde dette ind via kontraktgeneratoren under bachelorprojektkontrakt.
Kontrakten skal være udfyldt og godkendt inden start på bachelorprojektet.

Det er ikke nødvendigt at lave en problemformulering og plan i kontraktgeneratoren, selvom feltet er obligatorisk. Hvis ikke du vil skrive noget, kan du uploade et tomt dokument.