Skrivekursus forår 2016

Kursus om akademisk skrivning for studerende ved Offentlig politik og økonomi

16.02.2016 | Marie Louise Bro Pold

 

Torsdage den 31/3, 7/4 og 14/4 fra kl 16 - 19 afholder Tine Wirenfeldt Jensen kursus om videnskabelig kommunikation. Institutterne er vært ved en sandwich eller lign.

De tre workshops vil have følgende indhold:

Workshop 1: Akademisk argumentation

Deltagerne introduceres til Toulmins argumentmodel. Modellen er velegnet til at give en forståelse for, hvordan et akademisk argument er bygget op, og giver et redskab til at kunne diskutere faglige tekster og problemstillinger. Modellen giver også bedre indsigt i de forskellige niveauer i Blooms taxonomi over læringsmål og denne viden kan bruges til at aflæse en bunden problemformulering og disponere besvarelsen. Toulmins model kan også anvendes til at strukturere en selvstændig opgave som ét, overordnet argument. 

 

Workshop 2: Akademiske skrive- og arbejdsprocesser

Gennem kendskab til moderne skrivepædagogik bliver deltagerne i stand til at forstå egne skriveprocesser og hvordan disse kan optimeres. Deltagerne introduceres til teknikker til tekstproduktion og -revision, der kan være med til at give et øget overblik og læringsudbytte af opgaveskrivningsprocessen, og samtidig resultere i en bedre opgave. Redskaber og teknikker til at metakommunikere optimalt introduceres, med fokus på hvordan man skaber sammenhæng i opgaven.  

 

Workshop 3: Peer feedback og brug af vejledning

At give og modtage struktureret feedback på egne og andres tekster er ifølge forskning en af de mest effektive metoder til at blive en bedre skribent. Deltagerne introduceres til forskellige metoder til at give struktureret og effektiv feedback på opgaveudkast. Derudover diskuteres, hvilke strategier man som studerende kan anvende for at optimere udbyttet af faglig vejledning.

 

Underviser er cand.mag. Tine Wirenfeldt Jensen, ejer af METoDo og ekstern vejleder på adjunktpædagogikum på Syddansk Universitet. Hun har undervist i akademisk skrivning i 12 år, har grundlagtStudiemetroen, har brugt sine undervisererfaringer til at skabe Tekstfeedbackspillet og har skrevet flere tekster om den akademiske genre.

Der er plads til 30 studerende på kurset. I tilmelder jer ved at skrive til mig (lskipper@econ.au.dk).

Det forudsættes, at man deltager i alle tre workshops. Pladserne tildeles efter først-til-mølle princip. 4-semesters OPØ'ere gives dog 1. prioritet. Afviste ansøgere garanteres selvfølgelig plads næste år. 

Studerende