Mentorordningen

Studerende på Aarhus BSS

  • Find kontaktinformation og den nyeste information, som er gældende for Aarhus BSS-studerende.

Corona FAQ for Aarhus BSS-studerende

Generelt

Hvordan holder jeg mig bedst opdateret? Hvor finder jeg mere information?

Du vil løbende blive orienteret via din AU-mail og Blackboard. Derudover kan du også finde aktuel information for Aarhus BSS-studerende på denne side, og via AUs FAQ for studerende kan du finde information, som er gældende for alle AU-studerende. 

Hvordan påvirker det øgede smittetryk min studiestart?

Alle rusaktiviteter frem til og med den 23. august er udskudt. Fra den 24. august er vi klar til at gennemføre planlagte studiestartsforløb, hvis retningslinjerne fra myndighederne tillader det.

Men rammerne for at gennemføre studiestart er påvirket af corona-situationen. Det betyder konkret, at:

· Den faglige og sociale introduktion i videst muligt omfang skal foregå på campus, men i mindre grupper og under hensyn til gældende afstandskrav.

· Der afholdes ikke fester, og der indtages ikke alkohol i forbindelse med rusaktiviteterne.

· Hytteturene afholdes ikke i 2020

· Et nyt online studiestartsforløb – Study@AU – skal supplere det fysiske studiestartsprogram (du finder det via Blackboard).

Hvis din studiestart er berørt af situationen, og der sker ændringer i dit program, får du direkte besked. Hold dig derfor løbende orienteret på din studiemail, på studiestartssiderne og på denne FAQ.

Hvordan hjælper jeg med at begrænse smitterisiko, når jeg færdes på campus

Alle på AU kan være med til at begrænse smitterisikoen. Det handler om vores adfærd sammen og hver for sig. Her er, hvad du kan gøre for at hjælpe:

Når du møder op til undervisning:

  • Mød tidligst op til undervisningen ti minutter før den starter.
  • Afsprit hænderne, når du går ind i en bygning og et nyt lokale.
  • Undgå trængsel – hjælp med at holde afstand, og undlad at opholde dig på trapper, gange og andre steder, hvor der kan opstå kødannelse.
  • Hold til højre på trapper, gange og andre steder, hvor pladsen er trang.
  • Gå først ind i undervisningslokaler og auditorier når holdet før dig er kommet ud og har spritte af i lokalet.
  • Sæt dig på en ledig plads længst væk fra indgangen, så andre ikke skal passere forbi dig for at finde en plads.
  • Hold altid øje med lokale retningslinjer, der kan være trykt på plakater, på gulvet eller lignende i de bygninger, hvor du færdes.
  • Hvis du oplever i en undervisningssituation, at det ikke er muligt at overholde retningslinjer om afstand og hygiejne, så sig det til din underviser.

Når undervisningen er afsluttet:

  • Lad de, som sidder tættest på udgangen, komme ud først.
  • Du kan blive bedt om af din underviser at hjælpe med at spritte lokalet af. Husk at spritte dine hænder af, inden du starter, og husk at afspritte kontaktflader som f.eks. borde, stole, lyskontakter, dørhåndtag mv.
  • Undgå at samles for mange og for tæt i pauserne.

Når du bruger grupperum, læsepladser mv.

  • Vær opmærksom på, hvor mange mennesker, der maksimalt må samles i lokalet.
  • Undgå at flytte rundt på borde, stole mv.
  • Sprit din plads grundigt af efter brug (f.eks. armlæn, bord og øvrige kontaktpunkter).

Når du færdes på campus mellem timerne:

  • Hold afstand når du opholder dig på fællesarealer – både indenfor og udenfor

Det er tilladt at bruge faciliteterne på AU men du bedes forlade campus senest kl. 18, medmindre der er tale om faglige aktiviteter eller programsatte introaktiviteter med tilstedeværelse af en underviser eller tutor.

Der må indtil videre ikke afholdes fester og fredagsbarer på campus.

AU opfordrer studerende til at benytte den officielle smittesporings-app smitte|stop, der kan understøtte kontaktsporing i tilfælde af smitteudbrud.

Hvad er de nuværende smittetal?

Du kan følge de aktuelle Covid-19 smittetal på Aarhus BSS, da vi har valgt at offentliggøre status på smittetilfælde blandt studerende, der meldes ind via blanketløsningen på Aarhus Universitet.

Gå til de seneste smittetal

Symptomer og smitte med coronavirussen

Jeg har symptomer på COVID-19 – hvad gør jeg?

Hvis du har symptomer på COVID-19 (typisk feber, hoste, ondt i halsen, hovepine, muskelsmerter og vejrtrækningsbesvær), må du ikke møde op på universitetets campus. Opstår symptomerne, mens du er på campus, skal du hurtigst muligt tage hjem. Her skal du:

  • Isolere dig i hjemmet. Du må først møde på universitetet igen, når du har været symptomfri i 48 timer
  • Kontakte egen læge, som vurderer, om du skal få foretaget en test

Læs desuden Sundhedsstyrelsen pjece Til dig der har symptomer på COVID-19

AU opfordrer dig til at anvende den officielle smittesporings-app smitte|stop, der har til formål at understøtte smitteopsporing ud over det nære kontaktniveau. 

Jeg er smittet med COVID-19 – hvad gør jeg?

Hvis du er er testet positiv med COVID-19, bliver du kontaktet af Styrelsen for Patientsikkerhed med henblik på smittesporing. Det er vigtigt, at du:

  • Isolerer dig i hjemmet og i øvrigt følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Du må først møde på universitetet igen, når du har været symptomfri i 48 timer
  • Orienterer studieadministrationen om, at du er smittet. Det gør du via AU’s corona-blanket

De ansvarlige på Aarhus Universitet vil kontakte dig for i samarbejde med smittesporingsenheden at hjælpe med kontaktopsporing på Aarhus Universitet og hurtigst muligt afklare, hvordan universitetet kan bidrage til at begrænse smittespredning. Aarhus Universitet behandler alle oplysninger fortroligt.

Læs desuden Sundhedsstyrelsens pjece Til dig, der er smittet med COVID-19

AU opfordrer dig til at anvende den officielle smittesporings-app smitte|stop, der har til formål at understøtte smitteopsporing ud over det nære kontaktniveau. 

Jeg er nær kontakt til en person, der har symptomer på COVID-19 – hvad gør jeg?

Hvis du har været i nær kontakt med en, som har symptomer på COVID-19, skal du være særligt opmærksom på sygdomstegn og i endnu højere grad følge sundhedsmyndighedernes generelle retningslinjer:

  • Vask dine hænder tit, eller brug håndsprit.
  • Host eller nys i dit ærme.
  • Undgå håndtryk, kindkys og kram – begræns den fysiske kontakt.
  • Vær opmærksom på rengøring – både hjemme og på arbejdspladsen.
  • Hold afstand og bed andre tage hensyn.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er følgende personer at betragte som nære kontakter:

  • Personer, som bor sammen med en smittet person
  • Personer, der har haft direkte fysisk kontakt (f.eks. ved kram) med en smittet person
  • Personer med ubeskyttet og direkte kontakt til sekreter fra en smittet person (f.eks. er blevet hostet på eller har berørt brugt lommetørklæde m.v.)
  • Personer, der har haft tæt “ansigt-til-ansigt” kontakt inden for 1 meter i mere end 15 minutter til en smittet person (f.eks. samtale med personen)
  • Sundhedspersonale som har deltaget i plejen af en patient med COVID-19, og som ikke har benyttet værnemidler på de foreskrevne måder.

Læs mere i Sundhedsstyrelsens pjece Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet positiv for ny coronavirus 

AU opfordrer dig til at anvende den officielle smittesporings-app smitte|stop, der har til formål at understøtte smitteopsporing ud over det nære kontaktniveau. 

Jeg er nær kontakt til en person, der er smittet med COVID-19?

Hvis du har været i nær kontakt til en person på AU, der er smittet med COVID-19, skal du:

  • Gå hjem med det samme og isolerer dig i hjemmet.
  • Hurtigst muligt lade dig teste og i øvrigt følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
  • Du må først møde på universitetet igen, når du ved, at testen er negativ.
  • Hvis du bliver testet positiv skal du følge retningslinjerne som beskrevet under punktet Jeg er smittet med COVID-19 – hvad gør jeg

Ifølge Sundhedsstyrelsen er følgende personer at betragte som nære kontakter:

  • Personer, som bor sammen med en smittet person
  • Personer, der har haft direkte fysisk kontakt (f.eks. ved kram) med en smittet person
  • Personer med ubeskyttet og direkte kontakt til sekreter fra en smittet person (f.eks. er blevet hostet på eller har berørt brugt lommetørklæde m.v.)
  • Personer, der har haft tæt “ansigt-til-ansigt” kontakt inden for 1 meter i mere end 15 minutter til en smittet person (f.eks. samtale med personen)
  • Sundhedspersonale som har deltaget i plejen af en patient med COVID-19, og som ikke har benyttet værnemidler på de foreskrevne måder.

Læs mere i Sundhedsstyrelsens pjece Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet positiv for ny coronavirus

AU opfordrer dig til at anvende den officielle smittesporings-app smitte|stop, der har til formål at understøtte smitteopsporing ud over det nære kontaktniveau. 

Undervisning

Hvad kan jeg forvente af undervisningen i 2020?

Aarhus Universitet vil prioritere, at du kan få mest mulig undervisning på campus – af hensyn til undervisningen og studiemiljøet. Der vil være særlig fokus på førsteårsstuderende og på kurser, hvor læringsmålene afhænger af fysisk fremmøde. Undervisning gennemføres i tråd med gældende retningslinjer fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det betyder, at:

· I laboratorier, værksteder og lign. er mundbind et krav. AU har ansvaret for at udlevere værnemidler. Her kan afstandskravet i henhold til retningslinjerne fraviges.

· Al øvrig undervisning og ophold på campus skal ske under hensyntagen til myndighedernes gældende afstandskrav på 1 meter – i særlige tilfælde 2 meter.

Myndighedernes retningslinjer om afstandskrav for efteråret 2020 betyder dog, at universiteterne ikke kan anvende den fulde lokalekapacitet. Derfor vil du opleve, at en del af undervisningen i efteråret bliver afviklet online.

Hvad gør jeg, hvis jeg er forhindret i at møde fysisk op på campus pga. coronavirus?

Hvis du ikke kan møde fysisk på campus grundet forhold direkte relateret til coronavirusen, har du mulighed for at få tilknyttet en studieassistent, der formidler, hvad der sker på campus. På den måde kan du fortsat følge dit studie hjemmefra. Hvis du ønsker, at blive tilknyttet ordningen, skal du dokumentere baggrunden for dit behov. Dokumentationen kan f.eks. være en lægeerklæring, der dokumenterer, at du er særligt udsat. Læs mere på: studieassistent.au.dk.

Kan jeg benytte bibliotekerne?

Bibliotekerne i AU Library er åbne. Vær opmærksom på, at AU Library består af flere biblioteker. Ophold i bibliotekerne på AU skal ske i henhold til myndighedernes anbefalinger. Du skal derfor følge de anbefalinger, der er på det pågældende bibliotek for at undgå smittespredning af coronavirus.

Det Kgl. Bibliotek på Victor Albecks Vej 1 er også åbent. Orientér dig på Det Kgl. Bibilioteks hjemmeside for at finde mere information om faciliteter og services på dette specifikke bibliotek.

Du kan fortsat bruge de elektroniske ressourcer på library.au.dk, og du har i øjeblikket også fri adgang til en række ressourcer fra forskellige forlag, som ekstraordinært stiller deres materialer gratis til rådighed i en begrænset periode.

Du er velkommen til at kontakte biblioteket, hvis har brug for hjælp.

Studieliv

Hvordan tilpasser jeg mig til min nye hverdag?

Har du brug for hjælp til at strukturere din nye hverdag og nye studieformer, har Studypedia udviklet nogle råd til dit online studiearbejde.
Derudover kan du finde generelle værktøjer til at øge din studietrivsel på styrkditstudieliv.au.dk.
Endelig kan du her læse fem gode råd til at håndtere din nye hverdag    

Jeg har brug for at tale med nogen om situationen. Hvem kan jeg snakke med?

 

Du er altid velkommen til snakke med en studievejleder om det, der ligger dig på sinde, selvom det i øjeblikket ikke kan ske ved fysisk fremmøde. På denne side kan du se, hvordan du kommer i kontakt med din lokale studievejleder.

Derudover er der flere andre muligheder:

Hos Studenterrådgivningen kan du få online og telefonisk rådgivning. Derudover er både AU Helpline og Studenterpræsterne Aarhus klar til at tale med dig.

Eksamen

Hvad skal jeg forvente af eksamener i efteråret 2020?

Aarhus Universitet tilstræber, at du skal have den eksamensform, som gælder normalt. Det er dog sikkert, at kapaciteten til fysiske stedprøver og mundtlige prøver vil være nedsat som følge af afstandskravet. Du skal derfor forvente, at visse eksamener kan blive konverteret til andre formater, eller at afviklingen vil ske online.

Du vil blive varslet om eventuelle ændringer i god tid inden eksamen. Du vil også kunne se, hvordan og hvornår din eksamen afholdes på din studieportal.

Jeg er i karantæne, mens jeg afventer svar på Corona-test

Er du i karantæne grundet mistanke om Corona, skal du ikke møde op til din eksamen, men melde dig syg. Du melder dig syg ved at indsende en ansøgning om dispensation via mitstudie.au.dk. Husk at vedlægge relevant dokumentation for din situation som fx henvisning til test fra egen læge, at du afventer resultat eller lignende.

Jeg lever sammen med en person i risikogruppe

Aarhus BSS gennemfører alle eksamener med fysisk fremmøde iht. Sundhedsstyrelsens retningslinjer for afstand, hygiejne m.v. Når de betingelser er opfyldt, er det ifølge myndighedernes retningslinjer forsvarligt at møde op.

Du skal derfor møde op til eksamen på linje med dine medstuderende. Du er selvfølgelig meget velkommen til at bruge egne værnemidler til eksamen, hvis du finder det nødvendigt eller tilrådeligt.

Jeg er selv i risikogruppe

Aarhus BSS gennemfører alle eksamener med fysisk fremmøde iht. Sundhedsstyrelsens retningslinjer for afstand, hygiejne m.v. Når de betingelser er opfyldt, er det ifølge myndighedernes retningslinjer forsvarligt at møde op.

I udgangspunktet skal du derfor møde op til eksamen på linje med dine medstuderende.

Du er selvfølgelig meget velkommen til at bruge egne værnemidler til eksamen, hvis du finder det nødvendigt eller tilrådeligt.

Du kan i ganske særlige situationer søge om dispensation til et enelokale. Vurderes du i samråd med din læge at have behov herfor, skal du ansøge om dispensation via mitstudie.au.dk. Husk at vedlægge relevant dokumentation fra din læge.

Hvilke sundhedsmæssige foranstaltninger er der i forbindelse med mundtlig eksamen med fysisk fremmøde?

De eksamener, der afvikles nu, følger følgende retningslinjer:

  • Kun eksaminander og eksamenspersonale må være i eksamensområdet
  • Der er mulighed for afspritning ved ankomst og under forberedelse til eksamen
  • Der er rengøring af eksamenslokalerne før eksamensstart og løbende afspritning af eksamensbordene i løbet af dagen
  • Toiletfaciliteter rengøres før eksamensstart og igen midt på dagen.

Hvad gør jeg, hvis jeg får tekniske problemer til min mundtlige online-eksamen?

Hvis du får tekniske problemer på eksamensdagen, gælder nedenstående retningslinjer. Dem skal du følge både, hvis du ikke kan logge på den valgte eksamensplatform (som udgangspunkt Zoom) og få adgang til venterummet i god tid inden eksaminationens start, og hvis du får tekniske problemer undervejs, som forhindrer, at du kan gennemføre eksamen.

  • Ved tekniske problemer, der opstår før din eksamen er påbegyndt, skal du tage kontakt til Aarhus BSS IT Support. Her skal du huske at angive dit telefonnummer, så supporteren kan tage kontakt til dig.
  • Hvis de tekniske problemer forhindrer din deltagelse i eksamenen eller gør at eksamenen bliver afbrudt, skal du straks kontakte din eksaminator via mail og gerne oplyse dit telefonnummer.
  • Fungerer Zoom vedvarende ikke, skal I forsøge at etablere kontakt via Skype for Business.
  • Hvis det ikke lykkes at få oprettet forbindelse til dig via Zoom eller Skype for Business inden for 5 minutter eller forbindelsen mistes gentagende gange, afbrydes prøven.
  • Eksaminator vil efterfølgende kontakte dig på mail eller telefon og aftale et nyt prøvetidspunkt, der typisk vil ligge umiddelbart efter at de andre studerende i faget er blevet eksamineret.
  • Hvis dette ikke er muligt, vil du blive henvist til at deltage i prøven ved næste udbud.
  • Uanset hvad har du ikke brugt et eksamensforsøg, hvis din prøve ikke kan gennemføres som følge af tekniske problemer.

Hvordan undgår jeg at snyde til eksamen?

AU’s almindelige regler om eksamenssnyd er de samme som altid. AU har som udgangspunkt tillid til, at du som studerende ønsker at opnå dine resultater på ærlig vis, og det forventes, at du sætter dig ind i reglerne og følger dem under de nye online-eksamensformer.

Nedenfor får du et overblik over de forhold, du bør være ekstra opmærksom på.

  • Vi anbefaler, at du altid orienterer dig i eksamensplanen, som ligger på din studieportal under ”Eksamen”. Her kan du læse om forholdene for din konkrete eksamen og, om din eksamen er planlagt med eller uden hjælpemidler.

  • Alle skriftlige prøver med fysisk fremmøde er lagt om til online-eksamener. Vær opmærksom på, at hvis din omlagte eksamen kræver, at der udarbejdes en individuel eksamensbesvarelse, skal du selv udarbejde besvarelsen, og du må ikke samarbejde med andre under din online-eksamen. Det betyder, at du ikke må dele gode råd, tips og tricks med dine medstuderende. Du må heller ikke dele din opgave med andre, eller bede andre om at dele deres med dig.
  • Skal du til en online mundtlig eksamen, vil du blive bedt om at identificere dig med dit studiekort. Du kan blive bedt om at panorere dit webcam for at vise, at der ikke er andre i rummet. Du må gerne have gæster med til din eksamen, men i givet fald skal de være synlige i baggrunden under eksaminationen.

Hvordan bliver jeg klar til min online-eksamen?

Hvis din eksamen skal foregå online, kan det være en god idé at forberede sig på eksamen under helt nye rammer hjemmefra. Især mundtlige eksamener online vil være anderledes for de fleste studerende. Derfor kan du med fordel øve dig på eksamensformen som en del af forberedelsen – gerne sammen med en studiekammerat eller din studiegruppe. Det handler om, at du føler dig tryg ved format og teknik, så du kan fokusere på det faglige indhold under eksamen.

Her er nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at blive klar til din online-eksamen.

  • Sæt dig grundigt ind i, hvad det er for en eksamen, du skal til. Den information finder du på i eksamensplanen på din studieportal under ”Eksamen”.
  • Undersøg, hvilket teknisk udstyr, du skal have på plads, f.eks. computer, webcam og en opladet telefon. Test, at det virker i god tid inden din eksamen.
  • Undersøg, hvilke relevante programmer, du skal bruge til den pågældende eksamen, f.eks. Zoom, Digital Eksamen og Wiseflow. Du kan læse mere om digitale eksamener på Aarhus BSS under menupunktet ”Eksamen” og ”FAQ – Digital eksamen”. Test, at programmerne virker i god tid inden eksamen. Det gælder også, hvis du skal aflevere i PDF-format. Tjek, at du kan konvertere til det rette format.
  • Hvis du skal bruge Zoom til din eksamen, så læs vejledningen om, hvordan du anvender Zoom i eksamenssituationen. Det er vigtigt, at du følger den af hensyn til IT-sikkerheden.
  • Sørg for, at du ved, hvem du skal kontakte, og hvad du skal gøre, hvis du får tekniske problemer til en mundtlig eksamen. Dette kan du læse mere om på denne side under ” Hvad gør jeg, hvis jeg får tekniske problemer til min mundtlige online-eksamen?”
  • Sæt dig ind i, hvordan du undgår at snyde til eksamen. Vær særligt opmærksom på, at du ikke må tale med andre under individuelle eksamener – heller ikke, selvom de foregår hjemmefra. Du kan finde mere information i pjecen ”Kom sikkert gennem eksamen” og i venstremenuen på din studieportal under ”Eksamen” og ”Eksamenssnyd”
  • Spørg din underviser før din eksamen, hvis du er i tvivl om noget.

Få flere gode råd om mundtlige online-eksamener på Studypedia

Hvor kan jeg læse mere om digitale eksamener?

Du kan lære mere om digital eksamen på din studieportal under menupunktet ”Eksamen” og ”Digital eksamen”. Her kan du blandt andet finde en FAQ med de vigtigste spørgsmål og svar.

Er din skriftlige stedprøve omlagt til en hjemmeprøve, afvikles den som en almindelig hjemmeprøve (WHAI) i WISEflow. Se vejledningen til hjemmeprøver her.

Jeg har søgt om forlænget tid til eksamen, og nu er eksamen blevet omlagt. Gælder dispensationen også til den omlagte eksamen?

Har du fået tildelt ekstra tid til en stedprøve, som nu er konverteret til en hjemmeopgave af samme varighed, vil den ekstra tid blive lagt til din hjemmeopgave. Inden eksamensdagen skal du tjekke, at den ekstra tid er registreret korrekt i Wiseflow. Er tiden ikke registreret korrekt, skal du hurtigst muligt kontakte studieadministrationen på mail bachelor.bss@au.dk eller kandidat.bss@au.dk

Min ordinære eksamen til sommer er blevet omlagt. Hvad betyder det for reeksamen?

Hvis din ordinære eksamen i maj og juni er blevet omlagt ifm. corona-situationen, vil reeksamen i august som udgangspunkt blive omlagt til samme eksamensform. Enkelte eksamener kan dog blive afviklet i den oprindelige form. Eksamensformen vil fremgå af eksamensplanen på din studieportal under menupunktet "Eksamen".

Perioden for tilmelding til reeksamen vil fortsat være 1. juni – 8. juli.

Hvordan afvikler Aarhus BSS eksamener frem til sommerferien?

Den 7. maj blev indgået en politisk aftale om den næste fase af en kontrolleret genåbning af det danske samfund. Aftalen betyder blandt andet, at Aarhus Universitet med virkning fra den 18. maj kan udvide den delvise genåbning for at afvikle undervisning og eksamener, hvor der er krav om fysisk fremmøde. Studienævnene på Aarhus BSS har på baggrund af dette taget stilling til afviklingen af alle kommende eksamener.

Overordnet gælder, at:

  • flertallet af de skriftlige eksamener vil blive afviklet som digitale eksamener
  • de mundtlige eksamener vil på nogle uddannelser blive omlagt fra online eksamen til mundtlig eksamen med fysisk fremmøde

Du kan nu orientere dig i en opdateret eksamensplan for uddannelserne på Aarhus BSS – planen findes her på studieportalerne i menuen under ”Eksamen” og ”Eksamensplaner” og er gældende fra 18. maj 2020. Vær opmærksom på, at planerne opdateres løbende og, at der tages forbehold for ændringer.

 

Er du i tvivl om afviklingen af dine eksamener, eller har du spørgsmål til din situation, er du velkommen til at kontakte Aarhus BSS Student services eller Studievejledningen på Aarhus BSS.

Hvordan afholdes det mundtlige forsvar på bachelorprojekter, specialer og andre opgaver med mundtligt forsvar?

Er fristen for at aflevere din opgave/projekt/speciale 1. maj eller senere, skal du op til et mundtligt forsvar af din opgave over Zoom.

Er afleveringsfristen for din opgave/projekt/speciale i april måned, kan du vælge imellem at få en karakter på baggrund af den skriftlige opgave eller at gå op til et mundtligt forsvar. Det mundtlige forsvar vil foregå over Zoom.

Kan jeg søge om forlænget tid til eksamen pga. corona-situationen?

Nej, der tildeles i udgangspunktet ikke længere tid til eksamen alene på baggrund af coronasituationen. Du kan læse mere om, hvilke forhold der kan ligge til grund for en dispensation til forlænget tid til eksamen på din studieportal under ”Studievejledning” og ”Dispensation”.

Bachelorprojekter og andre frie opgaver

Jeg er i gang med mit bachelorprojekt, men har problemer på grund af corona-situationen – hvad skal jeg gøre?

Du skal først og fremmest kontakte din vejleder for at få hjælp til at færdiggøre dit bachelorprojekt inden for tidsfristen. Det kan for eksempel være hjælp med tilpasning af teori, metode, litteratur eller andre faglige justeringer.

Hvis corona-situationen giver dig udfordringer med at gøre dit bachelorprojekt færdigt til tiden, og vejlederen ikke kan hjælpe dig med at rette op på det, kan du søge om udskydelse af afleveringsfristen. Du skal i din ansøgning skrive, hvilke konkrete forhold der som følge af corona-situationen giver dig en forsinkelse.

Dit studienævn kan imødekomme ansøgninger om forlængelse. De vurderer helt konkret, hvordan du bedst bliver kompenseret for den tid, du er blevet forsinket som følge af de særlige omstændigheder omkring corona-situationen. Der kan med andre ord være tale om forlængelse fra nogle få uger til mere end en måned.

Her er eksempler på, hvad der kan begrunde en fristforlængelse under corona-situationen:

  • Manglende mulighed for at indsamle empiri, adgang til kildemateriale eller fortsætte laboratorieøvelser. Som dokumentation skal du vedlægge en bekræftelse fra din vejleder.
  • Deltagelse i nødberedskabet (varetagelse af kritiske samfundsfunktioner i forbindelse med corona-situationen). Som dokumentation skal du vedlægge bekræftelse fra dit arbejdssted.
  • Hvis du er hovedansvarlig for pasning af børn, som ikke kan sendes i skole eller dagtilbud. Som dokumentation skal du vedlægge en tro-og-love-erklæring  og en kopi af dit barns/dine børns sygesikringsbevis(er).
  • Længerevarende sygdom (fysisk og/eller psykisk) eller sygdom i nærmeste familie. Som dokumentation skal du vedlægge en lægeerklæring.

Indsend ansøgning om dispensation

Kan man få dispensation som gruppe til et bachelorprojekt?

Alle studienævn kan give fælles dispensation om fristudsættelse til en hel bachelorprojektgruppe, hvor en eller flere fra gruppen har været påvirket af corona-situationen.

I skal i jeres ansøgning skrive, hvilke konkrete forhold der som følge af corona-situationen giver jer en forsinkelse.

Studienævnene vurderer helt konkret, hvordan I bedst bliver kompenseret for den tid, I er blevet forsinket som følge af de særlige omstændigheder omkring corona-situationen. Der kan med andre ord være tale om forlængelse fra nogle få uger til mere end en måned.

Her er eksempler på, hvad der kan begrunde en fristforlængelse under corona-situationen:

  • Manglende mulighed for at indsamle empiri, adgang til kildemateriale eller fortsætte laboratorieøvelser. Som dokumentation skal vedlægges en bekræftelse fra din vejleder.
  • Deltagelse i nødberedskabet (varetagelse af kritiske samfundsfunktioner i forbindelse med corona-situationen). Som dokumentation skal vedlægges bekræftelse fra dit arbejdssted.
  • Hvis du er hovedansvarlig for pasning af børn, som ikke kan sendes i skole eller dagtilbud. Som dokumentation skal vedlægges en tro-og-love-erklæring  og en kopi af dit barns/dine børns sygesikringsbevis(er).
  • Længerevarende sygdom (fysisk og/eller psykisk) eller sygdom i nærmeste familie. Som dokumentation skal vedlægges en lægeerklæring.

Indsend ansøgning om dispensation

Specialer og masterafhandlinger

Jeg er i gang med mit speciale, men har problemer på grund af corona-situationen – hvad skal jeg gøre?

Du skal først og fremmest kontakte din vejleder for at få hjælp til at færdiggøre dit speciale inden for tidsfristen. Det kan for eksempel være hjælp med tilpasning af teori, metode, litteratur eller andre faglige justeringer.

Hvis corona-situationen giver dig udfordringer med at gøre dit speciale færdigt til tiden, og vejlederen ikke kan hjælpe dig med at rette op på det, kan du søge om udskydelse af afleveringsfristen. Du skal i din ansøgning skrive, hvilke konkrete forhold der som følge af corona-situationen giver dig en forsinkelse.

Dit studienævn kan imødekomme ansøgninger om forlængelse. De vurderer helt konkret, hvordan du bedst bliver kompenseret for den tid, du er blevet forsinket som følge af de særlige omstændigheder omkring corona-situationen. Der kan med andre ord være tale om forlængelse fra nogle få uger til mere end en måned.

Her er eksempler på, hvad der kan begrunde en fristforlængelse under corona-situationen:

  • Manglende mulighed for at indsamle empiri, adgang til kildemateriale eller fortsætte laboratorieøvelser. Som dokumentation skal du vedlægge en bekræftelse fra din specialevejleder.
  • Deltagelse i nødberedskabet (varetagelse af kritiske samfundsfunktioner i forbindelse med corona-situationen). Som dokumentation skal du vedlægge bekræftelse fra dit arbejdssted.
  • Hvis du er hovedansvarlig for pasning af børn, som ikke kan sendes i skole eller dagtilbud. Som dokumentation skal du vedlægge en tro-og-love-erklæring og en kopi af dit barns/dine børns sygesikringsbevis(er).
  • Længerevarende sygdom (fysisk og/eller psykisk) eller sygdom i nærmeste familie. Som dokumentation skal du vedlægge en lægeerklæring.

Indsend ansøgning om dispensation

Kan man få dispensation som gruppe til et speciale?

Alle studienævn kan give fælles dispensation om fristudsættelse til en hel specialegruppe, hvor en eller flere fra gruppen har været påvirket af corona-situationen.

I skal i jeres ansøgning skrive, hvilke konkrete forhold der som følge af corona-situationen giver jer en forsinkelse.

Studienævnene vurderer helt konkret, hvordan I bedst bliver kompenseret for den tid, I er blevet forsinket som følge af de særlige omstændigheder omkring corona-situationen. Der kan med andre ord være tale om forlængelse fra nogle få uger til mere end en måned.

Her er eksempler på, hvad der kan begrunde en fristforlængelse under corona-situationen:

  • Manglende mulighed for at indsamle empiri, adgang til kildemateriale eller fortsætte laboratorieøvelser. Som dokumentation skal vedlægges en bekræftelse fra din vejleder.
  • Deltagelse i nødberedskabet (varetagelse af kritiske samfundsfunktioner i forbindelse med corona-situationen). Som dokumentation skal vedlægges bekræftelse fra dit arbejdssted.
  • Hvis du er hovedansvarlig for pasning af børn, som ikke kan sendes i skole eller dagtilbud. Som dokumentation skal vedlægges en tro-og-love-erklæring og en kopi af dit barns/dine børns sygesikringsbevis(er).
  • Længerevarende sygdom (fysisk og/eller psykisk) eller sygdom i nærmeste familie. Som dokumentation skal vedlægges en lægeerklæring.

Indsend ansøgning om dispensation

Projektorienteret forløb

Mit projektorienterede forløb er blevet afbrudt, og jeg mangler derfor at bestå ECTS i forårssemestret

Der vil være flere muligheder for at indhente ECTS på AU i dette semester. Vi anbefaler, at du undersøger om:

  • du har gennemført nok af dit projektorienterede forløb til, at du kan bestå dele af det. Hvis du har gennemført ca. 40 % af de krævede timer i dit projektorienterede forløb, og er du i stand til at opfylde de øvrige krav i form af rapport mm., vil det være muligt at bestå halvdelen af de ECTS, som forløbet er belagt til.
  • der er relevante kurser på AU Summer University, som du kan tilmelde dig. Ansøgningsfristen for første runde er 1. april 2020. Herefter vil der være åbent for anden runde i tilmeldingsperioden 1.-5. maj.  Her kan du læse mere om kurserne på AU Summer University.  
  • du kan blive tilmeldt en individuel skriftlig opgave på din uddannelse. Du kan få et overblik over de muligheder, der er på din uddannelse for en individuel skriftlig opgave. Tilmeldingen til individuelle opgaver sendes til kandidat.bss@au.dk og skal ske senest den 3. april.
  • Der er august-fag på din uddannelse, som du kan tilmelde dig i tilmeldingsperioden 1.-5. maj. Her kan du få et overblik over august-fagene.  

 

Kontakt studievejledningen på BSS, hvis du er i tvivl om dine muligheder eller har spørgsmål til din situation.    

Udveksling

Jeg skal på udvekslingsophold i foråret- hvordan holder jeg mig opdateret?

denne side under ” Udlandsophold - foråret 2021” vil du løbende kunne finde relevante informationer om planlagte udlandsophold i foråret.  

Jeg har planlagt et udvekslingsophold i efteråret 2020. Kan jeg komme afsted?

Vi forventer, at studerende, som har planlagt et udvekslingsophold i efteråret 2020, kan gennemføre opholdet som planlagt, men situationen ændrer sig hele tiden, og AU opfordrer derfor studerende til at holde sig løbende orienteret om udviklingen i rejsevejledninger - både hos deres værtsinstitution og i Udenrigsministeriets rejsevejledning (www.um.dk) for det pågældende land. Skulle det alligevel ikke blive muligt for studerende at tage på udveksling, er det muligt at blive hjemme og tage semestret på AU i stedet. Det vil ikke være muligt at blive tildelt en alternativ udvekslingsplads. Det skyldes dels, at det potentielt kan dreje sig om mange studerende, der skal omplaceres, og dels at det ikke er muligt at forudsige, om en eventuel ny destination også vil blive ramt af coronavirus. Foreslår dit værtsuniversitet at udskyde dit ophold fra efteråret 2020 til foråret 2021, og er det muligt i din studieordning, kan dette være en mulighed. Kontakt din internationale koordinator for nærmere dialog.

Hvis dit udlandsophold bliver aflyst, vil vi hjælpe bedst muligt med at afklare, hvordan du bliver tilmeldt kurser på AU i efteråret 2020. AU vil her udvise størst mulig fleksibilitet inden for gældende rammer. 

Særligt for efter- og videreuddannelse

Kan jeg afmelde mig fag i efteråret?

Hvis du står i en situation, hvor du ikke længere ønsker at følge dine fag i efteråret, skal du være opmærksom på reglerne for afmelding. Ønsker du at afmelde dig fra et eller flere fag, skal du gøre dette pr. mail til evu.bss@au.dk

Fristen for afmelding er 1. september og 1. februar. Starter undervisningen tidligere end de fastsatte afmeldingsdatoer, skal afmeldingen ske inden undervisningsstart. Ved afmelding efter at undervisningen er startet, kan deltagerbetalingen ikke refunderes.

Refundering af deltagerbetaling på et senere tidspunkt end disse frister forudsætter, at du kan dokumentere, at der er tale om usædvanlige forhold. Hvis du mener, at der er usædvanlige forhold, er du velkommen til at tale med en studievejleder. Du kan finde kontaktoplysninger på din studievejleder på din studieportal under ”studievejledning”.

Kan jeg få personlig vejledning og hjælp til mit studie (trivsel, studieplanlægning, dispensationer etc.)?

Ja, du er velkommen til at sende en mail eller booke en samtaletid hos en af vores studievejledere på efter-og videreuddannelse. I øjeblikket vejleder vi pr. telefon, Zoom og mail. Du kan finde vores kontaktinformation her

Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål i"AU FAQ'en" eller "FAQ for Aarhus BSS-studerende", så er du velkommen til at kontakte os.

Kontakt Aarhus BSS Student Services

Hos Aarhus BSS Student Services kan du få vejledning, sparring og hjælp, hvis du har praktiske og administrative spørgsmål om din uddannelse.

Du kan komme i kontakt med os på følgende måder:

Når du henvender dig på mail, skal du bruge din AU-mail (studienummer@post.au.dk). Husk at oplyse dit fulde navn og studieretning.    

Kontakt din studievejledning på Aarhus BSS

På Aarhus BSS kan du møde to typer af studievejledere; studenterstudievejledere og studie- og trivselsvejledere.

Find dine studievejledere

Gå til din studieportal


Studieinformation

13.10.2020 | Studerende

Kursuskataloget for foråret 2021 er tilgængeligt den 15. oktober 2020

Fra den 15. oktober 2020 kan du finde fagudbuddet for foråret 2021 i AUs kursuskatalog. Kursuskataloget fungerer som et opslagsværk, hvori du kan danne dig et overblik over og læse mere om de forskellige fag, der udbydes på AU.

05.10.2020 | Studerende

Følg de aktuelle Covid-19 smittetal på Aarhus BSS

Kære studerende,  Du kan nu følge de aktuelle Covid-19 smittetal på Aarhus BSS, da vi har valgt at offentliggøre status på smittetilfælde blandt studerende, der meldes ind via blanketløsningen på Aarhus Universitet.   Derfor offentliggør vi tallene Vi offentliggør tallene for…

21.09.2020 | Studerende

Fælles ansvar, at vi fastholder den fysiske undervisning på Aarhus BSS

Studerende udviser generelt god disciplin på campus, men adfærd uden for universitetet kan true den fysiske undervisning, siger prodekan fra Aarhus BSS.

Er du testet positiv med COVID-19?

Orienter din lokale studieadministration via denne blanket.  

Kontakt Aarhus BSS Student Services

Hos Aarhus BSS Student Services kan du få vejledning, sparring og hjælp, hvis du har praktiske og administrative spørgsmål om din uddannelse.

Du kan komme i kontakt med os på følgende måder:

Når du henvender dig på mail, skal du bruge din AU-mail (studienummer@post.au.dk). Husk at oplyse dit fulde navn og studieretning.    

Kontakt din studievejledning på Aarhus BSS

På Aarhus BSS kan du møde to typer af studievejledere; studenterstudievejledere og studie- og trivselsvejledere.

Find dine studievejledere

Gå til din studieportal