Døråbner til det private erhvervsliv

28.02.2006

Hvert semester kommer der studerende fra andre universiteter for at tage fag på Handelshøjskolen. En stor del af dem er studerende fra humaniora på bl.a. Aarhus Universitet, som gerne vil have en mere erhvervsrettet vinkel på deres uddannelse.

Studerende fra universitetet har mulighed for at tage en række fag uden for deres egen uddannelsesinstitution – op til et helt år af deres uddannelse. I den forbindelse vælger mange at aflægge et besøg på Handelshøjskolen – nogle for at tage et helt år, mens andre også shopper lidt rundt andre steder.

Kommunikation scorer højest
Kommunikationsfagene hører til de mest populære – så populære, at Handelshøjskolen de sidste par semestre har måttet afvise ansøgere, fordi holdene har været fuldt besatte. Også økonomi og jura får en del ansøgere, mens sprogfagene kun er meget lidt besøgt. Kravet for at blive optaget er, at de eksamener, der tages, kan overføres til uddannelsen på universitetet – og så skal der være ledige pladser på holdene.

Fra Nordisk til Virksomhedskommunikation
Grethe Østergaard Jensen er en af de mange studerende fra humaniora, der gerne ville have noget mere erhvervsrettet undervisning. Derfor tog hun et år på Handelshøjskolen som en del af sin kandidatuddannelse i Nordisk Sprog og Litteratur. Det blev til et halvt år på bacheloruddannelsen i engelsk og kommunikation og et halvt år på kandidatuddannelsen i virksomhedskommunikation.

Forelæsning

- Jeg kom til at tænke på, at det ville være smart med en døråbner til det private erhvervsliv. Det var pludselig svært at overskue, hvor man skulle arbejde, når man var færdig – så derfor mente jeg, det var godt med noget mere erhvervsrettet. At få indsigt i, hvad man skal kunne i erhvervslivet og hvilke strømninger, der rører sig.

Kombinationen af Nordisk og Virksomhedskommunikation var god i forlængelse af Grethes praktik, hvor hun blandt andet havde undervist en kommune i mundtlig og skriftlig kommunikation.

- Det var som at få en ny vinkel på noget, jeg vidste lidt om i forvejen. Jeg var faktisk overrasket over, hvor meget jeg kunne bruge min viden fra Nordisk – det skulle bare have en twist, så passede det ind.

Bedre jobmuligheder
Opgaverne, Grethe siden hen har skrevet på universitetet, er alle blevet inspireret af Handelshøjskolen, ikke mindst specialet, som hun er i gang med nu. Det handler om storytelling som strategisk ledelsesværktøj på Den Blå Avis – hun kalder det en kombination af old school Nordisk og noget Handelshøjskole, som alligevel ligger tæt på hinanden.

Grethe er blevet klar over, hvad hun kan og vil efter studiet, blandt andet fordi teorien altid blev set i forhold til virkeligheden i virksomhederne. Og hun er overbevist om, at hendes tid på Handelshøjskolen giver bedre jobmuligheder.

- Jeg vil jo gerne have job, når jeg er færdig, og det tror jeg både papirerne fra Handelshøjskolen, og det, jeg har lært, hjælper til. Det kan være svært at gennemskue, hvad humanister kan – de kan ligesom alt og ingenting, men virksomhedskommunikation, det ved man, hvad er.

> Læs hele interviewet med Grethe Østergaard Jensen her

> Læs mere om Handelshøjskolens merituddannelser her  

EMGT