Studerende i virksomhedskommunikation på BSS vinder årets specialepris

Næsten 70 specialer blev sendt ind til konkurrencen ved Kforum, og vinderne var to studerende i virksomhedskommunikation på BSS. Årets vinderspeciale bærer titlen: Like Me - hvorfor synes vi godt om brands på Facebook?

15.06.2012 | Didde Trolle Pedersen

En flot pris for et fremragende stykke arbejde til Lea Mensel og Thomas Højbjerg Hestehave, begge fra Aarhus School of Business and Social Sciences. Her er de glade vindere på taget af Kforum sammen med Kforums redaktør Timme Bisgaard Munk (bagest tv) og Kforums grundlægger og bestyrelsesformand Jesper Højberg Christensen (bagest th). Foto: Asger Liebst

Kforum mente, at det var på tide, at der kom mere fokus på de mange faktuelle og videnskabende specialer, der bliver skrevet inden for kommunikation. Derfor udskrev de Specialeprisen, hvor alle specialer med en kommunikationsfaglig vinkel kan konkurrere om at blive årets speciale.

Interessen for konkurrencen har været stor, og der blev indsendt næsten 70 specialer, hvoraf der var rigtig mange gode specialer med et 12-tal som stempel for høj kvalitet.

Årets vinderspeciale handler om brands og brugere på Facebook

Specialet med titlen: Like Me - hvorfor synes vi godt om brands på Facebook? er skrevet af Lea Mensel og Thomas Højbjerg Hestehave. Specialet er nytænkende og har mange gode og praktiske implikationer for danske virksomheders brug af Facebook.

Lea og Thomas belyser, ved brug af teori, empiriske undersøgelser og akademisk analyse, hvordan brugerne benytter brands til at skabe en online identitet på Facebook.

Specialet sætter skarpt på virksomheders udfordringer og muligheder i denne sociale medievirkelighed, hvor succes mere end nogensinde før afhænger af forståelse for og udnyttelse af forbrugerens fokus på et brand som noget kulturelt og socialt i forhold til idealiseret identitetsdyrkelse. Læs mere om specialet.

Hvad definerer det bedste speciale?

De akademiske kriterier, som validitet, metodisk refleksion og logisk konsistens skal naturligvis være i orden. Herudover blev der også, i bedømmelsen, lagt stor vægt på, at specialet fangede tidsånden og, at der var en sammenhæng mellem dets teori og den virkelige verden.

Andre kriterier, der også vægtede højt var, at specialeemnet var ”modigt”, at det bidrog med ny viden og, at det viste en uovertruffen evne til at kommunikere og formidle på højt plan.

Anden- og tredjepladsen gik til…

Andenpladsen gik til et speciale om branding, som gav et selvstændigt og interessant bud på, hvordan branding kan opdateres i de sociale mediers tidsalder. Specialet hedder Brand Relationships 2.0, og det er skrevet af Stine Bjerregaard  fra CBS. Læs mere om specialet.

Tredjepladsen i Kforums konkurrence gik til specialet med titlen Journalisternes hemmelige forhandlinger med spindoktorer, og det er skrevet af Trine Møller og Charlotte Hede, fra Roskilde Universitet. Læs mere om specialet.

Med så mange fremragende specialer kan det være en hård opgave at finde frem til det bedste! I år blev opgaven løst af en fagligt stærk priskomitee, som bestod af ph.d.-stipendiat Brian Due, lektor ph.d. Henrik Merkelsen, lektor ph.d. Mie Femø, docent Preben Sepstrup og redaktør, ph.d. Timme Bisgaard Munk.

Vil du også vinde prisen?

Er du på vej med et kommunikationsfagligt speciale, er der gode nyheder, for Kforums specialepris uddeles nemlig igen i 2012. Specialerne kan indsendes fra efteråret 2012. Du kan læse mere om konkurrencen på Kforums hjemmeside.

Tillykke til vinderne!

Fra Business and Social Sciences et stort tillykke til Lea og Thomas med det flotte resultat! Læs mere om deres strålende speciale.

Thomas Højbjerg Hestehave arbejder nu som projektleder ved Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) og Lea Mensel er projektleder hos Komma Kommunikation og Marketing.

Studerende