Du er her: AU  Studerende  Styrk dit studieliv Stress Hvis du vil vide mere

Hvis du vil vide mere

Hvad er stress?

Når vi til daglig taler om stress er det ofte forvekslet med travlhed og sygdom. Stress er imidlertid ikke en sygdom, men en midlertidig tilstand, som kan medføre en række fysiske som psykiske følgevirkninger.

Der skelnes ofte mellem positiv og negativ stress. Hvad mange ikke ved, er, at stress er noget, der er nødvendigt, for at vi kan overleve. Den positive stress gør os i stand til at kunne yde og præstere. Stress er nemlig en vigtig biologisk mekanisme, som vi alle sammen er født med og som kan hjælpe os i pressede situationer såsom eksamen og andre studiepræstationer.

Udfordringen for mange studerende er, at de ikke kender deres egne stresssymptomer, undervurderer dem, eller af en eller anden grund helt overhører signalerne. Det er nemlig forskelligt fra person til person, hvordan stressen kommer til udtryk. Hvis du er kommet ind i en negativ stressspiral, som kan føre til udmattelse og udbrændthed, vil du have svært ved at komme ud af spiralen selv. Den negative stress kommer altså til udtryk, når dine belastninger over tid overstiger dine ressourcer (fysisk, psykisk og socialt).

Hvad skal du være opmærksom på?

Det er forskelligt fra person til person, hvordan stress kommer til udtryk.  Svigtende koncentration, hurtigere vejrtrækning og hukommelsesproblemer kan være tegn på, at din krop er i alarmberedskab. Hvis du ikke lytter til signalerne, er der risiko for konsekvenser, der vil påvirke dit studie og din livskvalitet i lang tid.

Har du flere af disse stresssymptomer i løbet af din studietid, er det vigtigt, at du ikke slår det hen. Pas på dig selv, tag kontrol, gør den negative stress positiv, men opsøg også gerne hjælp i dit netværk, ved egn læge eller ved studenterrådgivningen.

Har du brug for hjælp til at håndtere din stress?

Stresscirkel: Tanker -> Følelser -> Adfærd -> Krop -> Tanker -> Følelser

Når man først har fået konstateret, at man har fået stress, så kan det være rigtigt svært at handle. Ofte fyldes man med bekymringer og tanker om sin situation, som i sig selv kan virke som en stor stress faktor. Det kan illustreres som en ond cirkel eller en ond spiral, som man ikke kan bryde ud af. Selvom det kan føles svært at handle, så er det det, du skal. Du skal handle anderledes, så du bryder med cirklen.

Som cirklen her illustrerer, så kan stress komme til udtryk i disse fire områder: Krop, tanker, følelser og adfærd. Hvis du vil reducere eller helt undgå stress, kan du handle på forskellige måder. Kig på de fire områder i cirklen og sæt fokus på det område, hvor en forandring vil gøre en stor forskel for dig. Når man forsøger at ændre på fx adfærd, tankemønster eller passe bedre på ens krop, kan stress-cirklen brydes og en positiv sættes i gang. De fire områder i cirklen påvirker hinanden positivt. Prøv derfor at ændre på det område, som er mest attraktivt for dig. På den måde er du selv med til at sætte en positiv cirkel i gang.

Video af Hertoft Media

"Det er forskelligt fra person til person, hvilke symptomer man har ved stress. Oplever du dog symptomerne, så er det vigtigt at du stopper op. Det er en reaktion på dine belastninger, som har været svære at håndtere og derfor er det vigtigt, at du tager dig selv alvorligt og får gjort noget ved det!" Lena Pradhan Bakkestrøm, Studievejleder Arts 

1438798 / i40