Formidling af viden – nu også i Netto
Aarhus Universitetsforlag lancerer serien Tænkepauser i samarbejde med Netto, store medier og bibliotekerne.

Siden søndag den 2. september har kunderne i samtlige 400 Netto-butikker kunnet få professor Hans-Jørgen Schanzs tanker om frihed med hjem i indkøbskurven. Nedfældet på 60 sider, udgivet af Aarhus Universitetsforlag og til salg for 20,- kr.
Bogen er den første i den ny bogserie Tænkepauser med bidrag fra forskere fra Aarhus Universitet. Hver måned vil en ny emnebog dukke op i butikskæden i et usædvanligt formidlingsprojekt, der også omfatter DR, Jyllands-Posten og biblioteker landet over.
– Tænkepauser er et stort, vildt og meget anderledes projekt, siger forlagschef Carsten Fenger-Grøndahl.
– Men det ligger også i forlængelse af vores øvrige bestræbelser på at finde nye måder at formidle viden i bogform, siger han med henvisning til blandt andet forlagets Univers-serie og Verden-serien med seks store bøger om forskellige perioder i historien.
Fint at formidle til discountpris
DR og bibliotekerne laver læseklubber
Tænkepauser er ikke kun trykte bøger i et handy format, men bliver også udgivet både som e-bøger og lydbøger, der gratis kan hentes på hjemmesiderne hos Jyllands-Posten og Aarhus Universitet.
DR er som tredje partner med på flere fronter. Husets dramaafdeling har produceret lydbøgerne, og på P1 bliver der i forskellige programmer dækning af månedens bog. I samarbejde med bibliotekerne er der også oprettet en speciel læseklub.
– Den skal være ramme om diskussioner på bibliotekernes bog-site litteratursiden.dk, hvor forfatterne også deltager, forklarer Carsten Fenger-Grøndahl. Foredrag med Tænkepauser får også plads i Danskernes Akademi, hvor serien får en temaside.
Forskere skal på turné
Hver måneds bog og forfatter vil få sit eget opslag i Jyllands-Postens videnskabstillæg Newton. Dels med en kort udgave af hovedpointerne i månedens Tænkepause, dels omtale af forfatteren, og som Carsten Fenger-Grøndahl siger ”gerne på den lækre måde”.
– Vi har ikke noget imod at give de dygtige forskere lidt popstjerne-status for at gøre opmærksom på, at de kan noget specielt, siger forlagschefen.
Og som rigtige popstjerner skal forskerne også på turné til biblioteker landet over. Hen over efteråret er der arrangeret 50 foredrag, som Newton vil annoncere hver måned.
Vil overraske kunder
Nettos indgang til samarbejdet om Tænkepauser er et ønske om at overraske kunderne.
– Vi vil gerne tilbyde dem nye spændende varer og synes, Aarhus Universitetsforlags ønske om udbyde viden på en letforståelig måde lød spændende, siger indkøbschef Helle Stenbak.
– Vi har tidligere haft usædvanlige tilbud til kunderne, som da vi solgte rumrejser eller kunstkort af dronning Margrethe i forbindelse med Livgardens 350 års jubilæum.
– Er det også imagepleje i forhold til for eksempel studerende eller folk med længerevarende uddannelser, der er på spil?
– Det vil nogle måske synes. Men for os drejer det sig om at tilbyde kvalitet til billige penge, og så synes vi, at Tænkepauser er et helt specielt tilbud, siger Helle Stenbak.
Netto har dog kun foreløbig kun bundet sig til at have Hans-Jørgen Schanzs Frihed på hylderne. Salget af den vil afgøre om flere Tænkepauser bliver markedsført af butikskæden.
Serien kan også findes på hylderne hos de almindelige boglader.
De første seks Tænkepauser
- FRIHED af Hans-Jørgen Schanz
- NETVÆRK af Jens Mogens Olesen
- MONSTRE af Mathias Clasen
- TILLID af Gert Tinggaard Svendsen
- LIVSHISTORIEN af Dorthe Kirkegaard Thomsen
- FJENDSKAB af Mikkel Thorup
Hver bog udkommer i et oplag på 20.000 eksemplarer
Aarhus Universitet og Aarhus Universitets Forskningsfond har givet økonomisk støtte til det forberedende arbejde med Tænkepauser
Universitetet støtter også delvis finansieringen af den enkelte udgivelse
Tænkepauser kan downloades som e-bog og lydbog på