420 unge fra 35 lande samles i Aarhus for at skabe bæredygtige løsninger

Universiteter, tænketanke og progressive erhvervsvirksomheder vil i tre dage idéudvikle sig frem mod nogle konkrete løsninger på de vigtigste udfordringer, som verden står overfor i fremtiden, både økonomiske, demografiske og i forhold til manglen på ressourcer.

Dekan på Arts og repræsentant for Aarhus Universitet, Mette Thunø, er begejstret for, at Aarhus Universitet skal danne rammerne om konferencen "The Great Debate: Solutions by Re-thinking", der samler 400 studerende, forskere, iværksættere og aktører fra tænketanke, NGO’er og erhvervsvirksomheder fra mere end 35 forskellige lande. Foto: Roar Lava Paaske/AU Kommunikation

Det sker, når over 400 studerende, forskere, iværksættere og aktører fra tænketanke, NGO’er og erhvervsvirksomheder fra mere end 35 forskellige lande mødes til en utraditionel konference på Aarhus Universitet den 1.-3. juni under overskriften ”The Great Debate: Solutions by Re-thinking”. Deltagerne er særligt inviterede, og er i forvejen aktive inden for bæredygtighed på forskellige områder.

Konferencen vil bestå af en kombination af korte oplæg, 35 forskellige workshops og visuelle præsentationer. Samtlige resultater fra konferencen vil blive rundsendt til relevante aktører i EU-systemet søndag eftermiddag, med ønsket om at påvirke de kommende klimaforhandlinger i Rio de Janeiro til juni.

Vi skal handle nu

Initiativtageren bag konferencen og CEO for den Aarhus-baserede NGO Global Citizen og New Europe, Søren Winther Lundbye, mener timingen for konferencen er helt afgørende:

- Det er en kendsgerning, at befolkningstilvæksten er stødt stigende, blandt andet forventes den eksisterende middelklasse at stige fra 1,5 milliarder til 4,3 milliarder i 2030. Det betyder, at vi skal bruge 50% flere fødevarer, 45% mere energi og 30% mere vand. Det er udfordringer, som vi har mindre end 20 år til at håndtere. Ja, faktisk er det nu – lige nu – de her ting skal løses. Derfor handler det nu om at udvikle de platforme, som kan styrke de aktører, der allerede arbejder med bæredygtighed. Vi har oplevet en kæmpe interesse for at diskutere de her ting. Fantastisk at 420 har tilmeldt sig. Vi må melde alt udsolgt, forklarer han.

Nye perspektiver

Dekan på Arts og repræsentant for Aarhus Universitet, Mette Thunø, er begejstret for, at Aarhus Universitet skal danne rammerne om begivenheden:

- Det er en stor del af Aarhus Universitets strategi at stimulere kreativitet og innovation og motivere de studerende til at føre deres ideer ud i livet. Denne konference er et godt eksempel på, hvilke muligheder der åbner sig, når man samler mere end 400 unge fra hele verden, og jeg er overbevist om, at den synergi, der opstår, vil byde på nye og anderledes perspektiver på de udfordringer, verden står over for, fortæller hun.

Som inspirator og oplægsholder deltager blandt andre Michael Braungart, der er medstifter af konceptet ’Cradle2Cradle’, Jørgen Ørstrøm Møller, tidligere ambassadør i Singapore og forfatter til ”How Asia can shape the world: From the Era of Plenty to the Era of Scarcities”, hvori han indvarsler en ny knaphedsøkonomi, Sony Kapoor, manden bag den internationale økonomiske tænketank Re-Define samt S-politikeren Jens Joel, medlem af folketingets energi- og klimaudvalg.

Læs mere om konferencen

Læs programmet for konferencen, og se den fulde deltagerliste

For flere informationer kontakt:

• Pressekonsulent Sys Christina Vestergaard, 2367 0012, scv@adm.au.dk