Aarhus Universitet sætter spot på aktiv læring

Aarhus Universitets Center for Scienceuddannelse samler i juni danske og internationale undervisere og forskere til et symposium om undervisning, der præsenterer viden om og erfaringer med aktiv læring, herunder brugen af de såkaldte clickere.

Den anerkendte fysikprofessor Eric Mazur fra Harvard Universitetet gæster Aarhus Universitet i forbindelse med symposiet. Han har mere end 20 års erfaring med forskning i og udvikling af aktiv læring i form af ”peer instruction”.
Det er blandt andet clickere som denne, der kan bidrage til at gøre undervisningen mere aktiv. Underviseren kan stille de studerende spørgsmål, som de så svarer på via deres clicker. På den måde kan underviseren blandt andet sikre sig, at de studerende har fået maksimalt ud af undervisningen og blive opmærksom på, hvis noget skal uddybes. På Symposiet "Clickers, Peer Instruction and the Inverted Classroom" på Aarhus Universitet vil førende forskere inden for feltet dele deres viden og erfaringer med aktiv læring.
På symposiet kan man også mødeprofessor og dekan for læring og undervisning Simon Bates fra University of Edingburgh.

For første gang er Aarhus Universitets Center for Scienceuddannelse vært ved et årligt tilbagevendende symposium kaldet Frontiers in Science Teaching. I år sættes der under overskriften "Clickers, Peer Instruction and the Inverted Classroom" fokus på aktiv læring, en undervisningsteknik, der har fået stor opmærksomhed internationalt og på Aarhus Universitet.

Dekan Brian Bech Nielsen er begejstret for, at Aarhus Universitet kan være med til at sætte aktiv læring på dagsordenen.

- Det er mig en stor glæde at byde velkommen til det første Frontiers in Science Teaching Symposium. Uddannelse af unge mennesker er universitetets væsentligste bidrag til samfundet, og det er vigtigt konstant at udvikle og forbedre vores i øvrigt gode uddannelser og undervisningsformer. Jeg håber, at kolleger her fra universitet og fra andre institutioner vil deltage i symposiet, så vi kan få skabt et frugtbart grundlag for udveksling af viden, teknikker, idéer og erfaringer om undervisning, siger han.

Anerkendte internationale forskere deltager

På symposiet kan man blandt andre møde den anerkendte fysikprofessor Eric Mazur fra Harvard Universitetet, der har mere end 20 års erfaring med forskning i og udvikling af aktiv læring i form af ”peer instruction”.

Derudover vil man kunne opleve professor og dekan for læring og undervisning Simon Bates fra University of Edingburgh samt lokale undervisnings-innovatører fra Aarhus Universitet, der holder korte oplæg inspireret af Harvard Thinks Big Talks og TED Talks. Endelig er der mulighed for at høre om erfaringer med brug af clickere i en bred vifte af uddannelsessammenhænge der dækker alle Aarhus Universitets fire hovedområder: Arts, Business and Social Science, Health samt Science and Technology.

Symposiet er arrangeret i samarbejde med Turning Technologies og finder sted på Aarhus Universitet den 18. - 19. juni 2012.

Læs mere om symposiet og talerne her