Prishyldest til Aarhus Universitets topforskere og talenter

Årets uddeling af Rigmor og Carl Holst-Knudsens store videnskabspriser og Aarhus Universitets Forskningsfonds fem ph.d.- priser, gav de mange gæster og tilhørere et grundigt kig ind i den mangfoldighed der definerer Aarhus Universitets forskning anno 2013.

Dagens to modtagere af Rigmor og Carl Holst-Knudsens store videnskabspris, (fra venstre) professor, dr. scient. Bo Barker Jørgensen og professor , ph.d. Torben G. Andersen, er begge verdenskendte for deres banebrydende indsats, inden for vidt forskellige felter. Brian Bech Nielsen, dekan for Science and Technology, fremhævede Bo Barker Jørgensens helt afgørende betydning for både den nationale og den internationale grundforskning i havbundens mikrobiologi, det ”sidst opdagede kontinent på kloden”. Og dekan for Business og Social Sciences, Svend Hylleberg, fremhævede Torben G. Andersen, som har arbejdet i USA siden studierne på Aarhus Universitet, som et lysende eksempel på at det kan være rigtig godt, også for hjemlandet, at nogen tager ud. Foto: Lars Kruse / AU Kommunikation

Talentudvikling er ikke bare en god ide, sagde rektor Lauritz  B. Holm-Nielsen bl.a. i sin præsentation af årets fem ph.d. prismodtagere, som hver modtog 50.000 kr. fra Aarhus Universitets Forskningsfond som opfordring og skulderklap. ”For Aarhus Universitet er talentudvikling en hovedopgave, en forpligtelse til hele tiden at sikre mulighederne for de allerdygtigste studerende, så de kan blande sig, i både det nationale og det internationale forskermiljø og i samfundet i øvrigt, hvis de vælger at arbejde der”, sagde han bl.a.

Fra venstre ph.d.erne Thomas Dueholm Hansen og Casper Bindzus Foldager, bagest prisstifterens barnebarn Elisabeth Westenholz, ph.d. Anne Stidsholt Roug, rektor Lauritz B. Holm- Nielsen, og ph.d.´erne Anne Mette Kjeldsen og Kasper Green Krejberg.

Det er 48. og 49. gang Rigmor og Carl Holst-Knudsens store videnskabspris uddeles på Aarhus Universitet, på stifterens fødselsdag 28. maj Den uddeles som hædersgave til en dansk forsker, der arbejder eller har arbejdet i tilknytning til Aarhus Universitet, som stadig forsker og har fremlagt betydelige resultater, der lover mere fremover. Den blev uddelt første gang i 1956 og er i dag på 100.000 kr.

Modtager af en af Aarhus Universitets Forskningsfonds fem priser, ph.d. Anne Mette Kjeldsen , Business and Social Sciences, der bl.a. forsker i offentligt ansattes motivation, får overrakt sin pris af rektor Laurits B. Holm- Nielsen . Bagved portrættet af stifteren, Carl Holst- Knudsen, der som bestyrelsesformand i den allerførste tid, hvor universitetet var en privat institution, var med til at lægge de grundsten der sikrede  etableringen af et jysk universitet med international gennemslagskraft.

Ved den efterfølgende reception fejrede deltagerne også dagens udgivelse af Aarhus Universitets Nobelprismodtager Jens Chr. Skous erindringer ” Om heldige valg”, som her præsenteres af rektor Lauritz- B. Holm-Nielsen.

Fotos: Line Balsby og Lars Kruse / AU Kommunikation