Statistikere fra Aarhus Universitet er de mest citerede i verden

Statistikere fra Aarhus Universitet har stor international gennemslagskraft. Deres publikationer er de mest citerede i verden, viser en ny rangliste fra QS.

Ifølge en helt ny opgørelse er fagområdet statistik på Aarhus Universitet med helt fremme i verdenseliten. De aarhusianske statistikere er i en ny rangliste fra rankingbureauet QS placeret som nr. 21 i verden og nr. 6 i Europa. Og ser man isoleret på forskningens gennemslagskraft på feltet ’Statistics and Operational Research’, er Aarhus Universitet helt i top på listen.

Ranglisten er dels beregnet ud fra forskningens gennemslagskraft og dels ud fra universiteternes omdømme. Gennemslagskraft er opgjort som en objektiv indikator, hvor man har optalt, hvor ofte universiteternes forskningsartikler gennemsnitligt citeres i anerkendte videnskabelige tidsskrifter i hele verden. Omdømmet måles via en global spørgeskemaundersøgelse, hvor dels forskere fra hele verden og dels relevante aftagere vurderer, hvilke universiteter der er stærkest inden for fagområdet.

Når det gælder forskningsindikatoren, klarer statistikerne fra Aarhus Universitet sig særdeles godt. Faktisk er Aarhus Universitet i opgørelsen det universitet i verden, der klarer sig bedst, når man beregner det gennemsnitlige antal citationer inden for fagfeltet ”Statistics and Operational Research”. Som det eneste universitet i verden scorer Aarhus Universitet topkarakteren 100 i kategorien. Til sammenligning scorer de amerikanske eliteuniversiteter Stanford og Harvard hhv. 83 og 55 på den samme indikator.

Forskere fra fagområder som økonomi, økonometri, erhvervsøkonomi og matematik på Aarhus universitet er alle aktive inden for det fagfelt, der i ranglisten defineres som ”Statistics and Operational Research”.

QS har i løbet af foråret 2011 offentliggjort i alt 26 fagranglister. 21-pladsen til statistikerne fra Aarhus Universitet er den bedste placering, et dansk universitet har opnået på én af disse ranglister. Den næstbedste placering opnår Københavns Universitet med en 34. –plads på ranglisten for ”Politics and International Studies”. De amerikanske universiteter dominerer de øverste pladser på listerne. Harvard topper således i alt 16 af de 26 fagranglister.

Flere informationer