Timeout i A&B-byggeri

Der er behov for at ”trække vejret”, indtil en række eksterne forudsætninger er på plads, fortæller prorektor.

Oversigtsbillede over A&B-grunden
Prorektor Søren E. Frandsen

Universitetsledelsen tager nu en timeout i det nye byggeri af AU Arts and Business Building på hjørnet af Nordre Ringgade og Nørrebrogade. Pausen skal bruges til at få afklaret spørgsmål hos de eksterne samarbejdspartnere.

Prorektor Søren E. Frandsen forklarer, at der nu blandt andet er brug for at få prisen for A&B-grunden og finansieringsmodellen for byggeriet på plads, men også at få afklaret hvordan byggeriet kan hænge sammen med universitetets ønske om at overtage det tidligere Århus Kommunehospitals arealer og bygninger.

– ”Vi stopper op og trækker vejret i byggearbejdet”, som vi kalder det, og bestyrelsen har den 29. februar tilkendegivet, at den er enig. Vi har vores del på plads, men vi har brug for at få afklaret en række mere formelle procedurer, som så stort et byggeri naturligvis har. Det samarbejder vi med Uddannelsesministeriet, Bygningsstyrelsen og Region Midtjylland om, forklarer Søren E. Frandsen.

Den rigtige beslutning

Selvom det kan forsinke det endelige byggeri, mener Søren E. Frandsen, at det er helt nødvendigt at sikre, at rammevilkårene er de rigtige. Og der går ikke lang tid, når forudsætningerne først er de rigtige, før bestyrelsen kan se det samlede projekt igen og sende højhuset ud i en international arkitektkonkurrence.

– Selvom der p.t. er usikkerhed om universiteternes samlede økonomiske situation efter finanskrisen og udløbet af globaliseringsforliget, er der på den anden side ikke tvivl om Aarhus Universitets kvadratmeterudfordringer og vores ønske om at skabe de bedst mulige rammer for vores forsknings- og uddannelsesaktiviteter. Men selvfølgelig spiller rammevilkårene for universiteternes fremtidige byggerier en rolle, og det er naturligvis ikke muligt at sætte så stort et byggeri i gang, når forudsætningerne ikke er på plads, siger han.

– Men det er vigtigt at understrege, at intet af det store arbejde, vi har lavet indtil videre, er spildt. Vi er klar til at træde på speederen igen, så snart de eksterne aftaler er afklaret, og vi vil forsøge at få dem på plads så hurtigt muligt, siger Søren E. Frandsen.