STADS kører igen planmæssigt, og du kan nu tilmelde dig forårets undervisning og eksamen. Fristen for tilmelding er torsdag den 7. november kl. 23.59.
Når du går til eksamen, er det for at vise, hvad du kan inden for det enkelte fag – og inden for de rammer og betingelser, der gælder for den enkelte eksamen.
Hvis du gør noget til en eksamen, som giver dig bedre vilkår end ellers, snyder du dig til en forkert bedømmelse. Og så er der tale om eksamensnyd. Det er der også, hvis du hjælper en anden med at klare sig bedre til eksamen. Hvis du ikke angiver dine kilder korrekt, betragtes det også som eksamenssnyd – også selvom der måske blot er tale om manglende viden eller en forglemmelse fra din side.
På AU behandles alle indberetninger om eksamenssnyd efter universitetets disciplinære regler – og det gælder uanset, om du havde til hensigt at snyde eller kom til at overtræde reglerne ved en fejl. Sæt dig derfor dig godt ind i reglerne, inden du går til eksamen, så du undgår at lave fejl, som du kan blive indberettet for.
Nedenfor kan du læse mere om, hvad der på Aarhus Universitet betragtes som eksamenssnyd – og få gode råd til, hvordan du undgår at overtræde reglerne.
Det er kun eksempler, så selvom noget ikke er omtalt her, kan det alligevel godt være snyd. Spørg derfor altid din underviser, din speciale- eller projektvejleder eller din eksaminator, hvis du er det mindste i tvivl om reglerne.
Plagiering kan være mange ting, men i en eksamen betyder det, at du lader en tekst, en illustration, en struktur, en idé m.v. fremstå som dit eget værk, selvom det i virkeligheden ikke er det.
At bruge andres tekster, idéer m.v. er ikke i sig selv plagiering. Det er det først, når bedømmeren kan komme til at tro, at det er dig, der er ophav til teksten m.v. – altså hvis du ikke indsætter en kildehenvisning.
Du skal derfor altid tydeliggøre, hvor teksten og idéerne kommer fra. Det gælder også, hvis du genbruger dine egne tidligere opgaver, som du har fået karakter/ECTS for. Der er også særlige regler for brugen af direkte citater og omformulering af andres tekst (parafrasering). Det kan du læse mere om i de enkelte bokse nedenfor.
Du skal angive alle de kilder, du bruger i din opgave fx:
Vær opmærksom på, at du altid skal henvise til det kildemateriale, du selv har brugt, og ikke det materiale, din kilde henviser til.
Husk desuden, at der er forskellige traditioner for korrekt kildehenvisning i de forskellige faglige miljøer. Du skal derfor sætte dig ind i, hvad der gælder for dig – spørg din vejleder eller underviser, hvis du er i tvivl.
Når du bruger direkte citater i din tekst, skal du altid tydeligt markere, at der er tale om et direkte citat – ellers er det plagiat. Hvis du oversætter et citat, skal du også her huske at markere, at der er tale om et direkte og oversat citat. Oversætter du selv citatet, kan du gøre opmærksom på det ved at skrive ”egen oversættelse” i parentes.
Du markerer direkte citater og oversatte citater ved brug af fx anførselstegn, indryk eller kursiv samt naturligvis angivelse af kilden. Citater kan være alt lige fra et enkelt ord til flere linjer, så her er et par tommelfingerregler, du kan holde dig til:
Det er selvplagiat, hvis du ikke anfører dig selv som kilde, når du genbruger tekster eller lignende, du tidligere selv har produceret og fået bedømt ved en anden eksamen i et andet fag. Selvplagiat behandles ligesom almindelig plagiat som eksamensnyd og er derfor vigtigt at være opmærksom på.
Bemærk dog, at så længe en opgave ikke er bedømt bestået, er der ikke tale om eksamenssnyd/selvplagiat, når du genbruger din egen tekst til en reeksamen inden for samme fag.
Du må gerne bruge noter, som du har skrevet sammen med din studiegruppe. Men fordi noterne er gruppens og ikke dine egne, skal du også her tydeligt angive kilden. Hvis du skriver tekst fra fællesnoten ind i din egen eksamensbesvarelse uden at angive kilden, er der tale om plagiat.
Det gælder også, hvis du bruger skabeloner, som du har udarbejdet i samarbejde med en eller flere af dine medstuderende før eksamen. Her skal du også tydeligt angive kilden.
Når du skriver opgaver, vil du ofte skulle omformulere andre forfatteres tanker og ord, når du forklarer, argumenterer osv. Dette kaldes parafrasering.
Når du parafraserer, er det vigtigt, at du udviser selvstændighed og bruger dine egne ord og sætningsstrukturer. Hvis du blot bytter lidt om på sætninger og erstatter nogle ord med synonymer, ligger du for tæt på kilden. Det kaldes ukorrekt parafrasering og bliver betragtet som plagiat og dermed eksamenssnyd. Også selvom du angiver kilden.
For at parafrasere korrekt, skal du derfor huske at bearbejde andres tanker og ideer og formulere dem med dine egne ord og sætningsstrukturer – og indsætte kilden.
Følgende eksempler er taget fra siden stopplagiat.nu og viser et eksempel på hhv. korrekt og ukorrekt parafrasering. Eksemplerne bygger på side 100 i: Giddens, A. (1999). Modernitet og selvidentitet: Selvet og samfundet under senmoderniteten. København: Hans Reitzels Forlag.
Originalteksten:
"Moderniteten konfronterer individet med en kompleks mangfoldighed af valgmuligheder, og da moderniteten ikke hviler på et entydigt fundament, er der samtidig meget lidt hjælp at hente i den, med hensyn til hvilke muligheder der bør vælges."
Ukorrekt parafrasering:
Moderniteten stiller individet over for en kompleks mangfoldighed af valgmuligheder. Og da moderniteten ikke hviler på et entydigt fundament, kan moderniteten heller ikke hjælpe med hensyn til hvilke muligheder der bør vælges. (Giddens, 1999)
Hvorfor er det ukorrekt? Der bruges stort set de samme ord og sætningsstrukturer som i originalteksten.
Korrekt parafrasering:
Ifølge Giddens (1999) er noget af det, der kendetegner det moderne samfund, at det enkelte menneske hver dag stilles over for en lang række valg. Og da moderniteten netop ikke opstiller nogen faste rammer, er individet ringe hjulpet i forhold til at foretage valgene.
Hvorfor er det korrekt? Sætningen er blevet bearbejdet, og der bruges andre ord og sætningsstrukturer til at gengive tekstens mening. At udsagnet stammer fra kilden er desuden tydeligt, fordi der står ”ifølge Giddens”.
I undervisningssammenhænge opfordres studerende ofte til at samarbejde, fx i grupper. Når det handler om eksamen, er der dog en række regler, du skal være opmærksom på. Hvis prøveformen kræver, at du udarbejder en individuel eksamensbesvarelse, skal du selv lave besvarelsen. Ellers er det ulovligt samarbejde, og det betragtes som eksamenssnyd.
Hvis du har fået at vide af din underviser, at du gerne må bruge dine medstuderende som sparringspartnere fx til at diskutere metoder og teorier osv., når du skriver større hjemmeopgaver, skal du dog være opmærksom på, at det betragtes som eksamenssnyd, hvis:
Ved skriftlige stedprøver og mundtlige prøver er det eksamenssnyd, hvis du:
Inden eksamen kan det derfor være en god ide at sætte dig ind i, hvordan du slår notifikationer fra på din computer. Får du alligevel en pop-up besked under en skriftlig stedprøve, skal du med det samme kontakte tilsynet, som vil hjælpe dig.
Hvis du medvirker til at andre kan begå eksamenssnyd, betragtes det også som eksamenssnyd og sanktioneres på lige fod med andre former for snyd.
Ved en stedprøve vil det fx være medvirken til eksamensnyd, hvis du løser din eksamensopgave og derefter deler den med dine medstuderende fx gennem fildelingssystemer eller lagringsapps som Google Drev, Microsoft OneDrive, Dropbox eller lignende.
Læs reglerne for brug af generativ AI til eksamen på studerende.au.dk/gai
Til en eksamen uden hjælpemidler, er det eksamenssnyd, hvis du:
Bemærk: Det er ikke eksamenssnyd, hvis du medbringer et hjælpemiddel og opbevarer det i en aflukket taske under hele prøven. Men hvis du åbner tasken under prøven, betragtes det som eksamenssnyd, for så har du adgang til hjælpemidlet.
Mobiltelefoner, smartwatches, tablets, musikafspillere og andet digitalt- eller audioudstyr betragtes som ikke-tilladte hjælpemidler, som ikke må tilgås under tilsynsprøven.
Bemærk, at dit udstyr skal være slukket helt - det er ikke nok at slå det på flytilstand eller andre tilstande, eks. forstyr ikke.
Det er eksamensnyd, hvis du forfalsker, fabrikerer, manipulerer og/eller plagierer data som en del af din opgavebesvarelse. Du må heller ikke udelade vigtige dele af dine data uanset hensigt.
Det betragtes som eksamenssnyd, hvis du får kendskab til eksamensopgaven på forhånd og alligevel deltager i eksamen – uanset hvem, der bærer ansvaret for, at du har fået kendskab til opgaven. Ligger fejlen hos AU, vil du få tilbudt at komme op til en ny eksamen.
Hvis du opdager, at du har set opgaven før, skal du kontakte den relevante AU-medarbejder, fx din underviser, tilsynsvagten mv.
Det er eksamenssnyd, hvis du lader en anden helt eller delvist besvare en eksamensopgave for dig. Og det er en af de snydeformer, der sanktioneres allerhårdest – som oftest med bortvisning. Det er her underordnet, hvorvidt du har købt eksamensbesvarelsen eller skaffet den på anden måde.
Ved nogle undervisningsaktiviteter er der mødepligt, og din deltagelse i undervisningen betragtes som en del af eksamen.
Det er derfor eksamenssnyd, hvis du giver ukorrekte oplysninger om fremmøde – uanset om du afgiver ukorrekte oplysninger på dine egne eller andres vegne. Det er også eksamenssnyd, hvis du i forbindelse med digital fremmøderegistrering medvirker til, at en studerende, der ikke er tilstede, kan registrere sig som fremmødt.
Ved skriftlige stedprøver skal du være tilstede i eksamenslokalet. Det er derfor eksamensnyd, hvis du ikke møder op til en skriftlig stedprøve, men afleverer din opgave fra en IP-adresse udefra.
Det betragtes som eksamenssnyd, hvis du arbejder videre på besvarelsen efter eksamens afslutning. I praksis vil din opgave dog automatisk blive afvist, hvis du afleverer efter tidsfristens udløb, og du skal søge om dispensation til at få den bedømt.
Hvis du begår eksamenssnyd eller medvirker til, at en anden kan begå eksamensnyd, kan det få alvorlige konsekvenser for dig. På AU behandles alle sager om eksamenssnyd under AU’s disciplinære regler – uanset om du snød med vilje eller kom til at lave en fejl, der falder ind under AU’s definition af eksamenssnyd (se listen over former for eksamenssnyd ovenfor).
Hvis du bliver indberettet for mistanke om eksamenssnyd, vil du blive sanktioneret på baggrund af en samlet vurdering af forseelsens alvor og hvilken type snyd, der er tale om. Ved mistanke om plagiering i skriftlige eksamensbesvarelser lægges der også vægt på, hvor stor mængden af egenproduceret tekst er sammenholdt med mængden af plagieret tekst.
Eksamenssnyd kan medføre følgende sanktioner:
Du kan læse mere om sanktionerne i AU’s disciplinære regler.
Hvis du læser en HD eller er studerende på adgangskursus til ingeniøruddannelsen, vil sagen blive behandlet og sanktioneret i overensstemmelse med reglerne i eksamensbekendtgørelsen om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser. Vær opmærksom på, at denne bekendtgørelse ikke giver mulighed for kun at sanktionere eksamenssnyd med en advarsel.
Hvis en gruppeopgave har krav om individualisering, skal det være tydeligt markeret i opgaven, hvem af gruppemedlemmerne, der har skrevet hvilke dele. Hvis der kun konstateres eksamenssnyd i ét af gruppemedlemmernes afsnit, vil de øvrige medlemmer få deres del af eksamensbesvarelsen sendt tilbage til bedømmelse.
Hvis en skriftlig eksamensbesvarelse er udarbejdet af flere studerende i fællesskab, og der ikke er krav om individualisering, er hele gruppen ansvarlig for at overholde reglerne om eksamenssnyd. Det betyder, at alle gruppemedlemmer vil blive indberettet ved mistanke om eksamenssnyd. Hvis der konstateres eksamenssnyd i en ikke-individualiseret opgavebesvarelse lavet af flere studerende, vil hele opgaven blive afvist fra bedømmelse for alle deltagere i gruppen.
Sanktionen for at snyde til eksamen afhænger af en konkret og individuel vurdering – bl.a. af hvilken type snyd, der er tale om. Nedenfor kan du se hvilke former for eksamenssnyd, der anses som skærpende omstændigheder og vil blive sanktioneret hårdere end andre former:
Ved skriftlige eksamensbesvarelser lægges der vægt på, hvor stor mængden af egenproduceret tekst er, sammenholdt med mængden af plagieret tekst. Hvis du begår eksamenssnyd ifm. med en større skriftlig opgave, fx et bachelorprojekt eller et speciale, er det en skærpende omstændighed.
Hvis du under en skriftlig stedprøve anvender et ikke-tilladt hjælpemiddel, er det en skærpende omstændighed.
Hvis du indleverer en eksamensbesvarelse, som er købt, eller en anden har lavet for dig, er det en skærpende omstændighed og udløser som udgangspunkt en bortvisning. Hvis det er en af dine medstuderende, der har lavet eksamensbesvarelsen, vil denne studerende kunne sanktioneres for medvirken til eksamenssnyd.
Hvis du har en hel sides sammenhængende afskrift i din eksamensbesvarelse, er det en skærpende omstændighed og sanktioneres som udgangspunkt med mere end blot en annullering af prøven.
Hvis du tidligere har fået en sanktion for eksamenssnyd i en anden eksamenstermin, vil det som udgangspunkt have betydning for sanktionsudmålingen, da det betragtes som en skærpende omstændighed. Dette gælder uanset, om der er tale om eksamenssnyd i samme fag eller i et andet fag.
Hvis du af personlige, studiemæssige, familiære eller andre grunde bliver så presset, at du overvejer at begå eksamenssnyd, så lad være. Søg hjælp og gør noget andet.
Her kan du finde kontaktoplysninger på steder, hvor du kan søge hjælp:
Besøg også https://styrkditstudieliv.au.dk/, og bliv klogere på, hvordan du kan styrke din trivsel.