AQUA Akvarium og Dyrepark

Virksomhedsbeskrivelse

Den selvejende institution AQUA Akvarium & Dyrepark i Silkeborg er et af Danmarks større zoologiske anlæg med fokus på formidling af den danske natur, biodiversitet og naturbevarelse.
AQUA Akvarium & Dyreparks formål er:
• at formidle viden og oplevelser om natur, miljø og udeliv omkring de ferske vande i Danmark,
• at tilbyde virkningsfuld undervisning og formidling på et højt didaktisk niveau, baseret på naturoplevelser og involvering,
• at medvirke til at beskytte og fremme dyre- og planteliv gennem oplysning, forskning og naturbevaring.

AQUA Akvarium & Dyrepark formidler den danske natur gennem udstillinger, store akvariesøer og integrerede dyreanlæg i den omgivne natur. Det er AQUA´s styrke at kunne formidle svære naturvidenskabelige spørgsmål og udfordringer, forskningsresultater og komplekse naturfaglige sammenhænge på en pædagogisk og letforståelig måde.
Der er bl.a. ansat 3 biologer, en museumsformidler m.fl.

 

Hvad kan den studerende lære af at deltage i et erhvervsprojekt sammen med jer?

Som studerende lærer man at designe, planlægge og udføre projekter i tæt samarbejde med biologer og andet personale i et professionelt miljø. Der er desuden mulighed for at få et indblik i og deltage i aktiviteterne både rettet mod gæster eller bag kulissen fx i forbindelse med dyrebestanden eller naturbevaringsprojekter.

Hvilke typer af projekter eller emner kunne I arbejde sammen med en studerende omkring?

Det er muligt at vælge et projekt inden for adfærdsbiologi, biodiversitet, invasive arter, moderne management af dyrebestand m.m. eller naturformidling ud fra en didaktisk, udstillingsteknisk eller naturvidenskabelig interessebaggrund. Der er mange muligheder og har den studerende en ide, er vi åbne i forhold til at finde en fælles problemstilling.

Hvad er jeres motivation for at deltage i Erhvervsprojektet?

I vores mål om kontinuert at forbedre og udvikle vores indsatser og viden om dansk natur er samarbejde, fx med studerende, en måde at få belyst forskellige faglige problemstillinger og hypoteser gennem projekterne. Samtidig faciliterer samarbejde opbygningen af et netværk for studerende og fremtidens medarbejdere, forskere samt fagfolk inden for arbejdet med dansk natur, hvor vi gensidigt kan inspirere og tilføre værdi til hinanden til gavn for natur, dyrebestand eller naturdannelse i fremtiden.

Hvilke forventninger har I til den erhvervsprojektstuderende?

Det forventes, at den studerende er motiveret og engageret samt kan arbejde selvstændigt. Det er vigtigt også at kunne være fysisk til stede og afhængig af projektet kan det være på skæve tider af døgnet.