Kurset findes i to versioner: en augustversion på to uger, hvis målgruppe især er kommende gymnasielærere, og en januarversion på tre uger, hvis målgruppe er alle studerende, som stiler mod ansættelser, der indebærer formidlingsarbejde, fx som gymnasielærere, naturvejledere eller informationsmedarbejdere i virksomheder og offentlige institutioner. Begge kurser opfylder Undervisningsministeriets betingelser for optagelse på pædagogikum.
Formål
At give indsigt i teoretiske og praktiske aspekter af formidlingen af biologisk viden og forståelse.
Indhold
Januarversion: I. Læringspsykologi, teori og praksis. II. Skriftlig, mundtlig og visuel formidling. III. Biologiundervisning i gymnasiet, herunder planlægning, udførelse og evaluering af skoleforsøg. IV. Biologiformidling uden for den egentlig undervisning; eksempler på bl.a. naturvejledning, brug af udstillinger, video/TV, offentlig og privat informationsvirksomhed. Augustversion: Som januarversion minus pkt. IV og minus selvstændige øvelser i pkt. II.
Form og omfang
Forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde og øvelser 30 timer om ugen (mandag-fredag 9.00-12.00 og 13.00-16.00 med variation i forbindelse med praktisk arbejde) i 2 uger (august) eller 3 uger (januar). Deltagerne planlægger og udfører holdvis under vejledning et praktisk formidlingsforløb og udarbejder rapporter, som diskuteres ved et senere seminar (ca. 3 timer i oktober/marts).
Prøveform
Bestået/ikke bestået på grundlag af fremmøde og rapport.
Kursusleder
Kirsten Paludan
Deltagerantal
Maksimalt 24. Ved overtegning foretrækkes de studerende, som er længst i studiet.
Ansøgning
Studerende på Biologi på 2. dels tilmeldingsblanket. Eksterne studerende på tompladsansøgningsskema fra Jysk Åbent Universitet.
Obs: Bestået biologiformidlingskursus er en forudsætning for optagelse på pædagogikum.