B101, B102, B103 og B106 Kemisk projektarbejde

Formål
Kurset har til formål at give deltagerne mulighed for at foretage dyberegående eksperimentelle eller teoretiske studier af specielle emner inden for kemien. Emnerne vælges i samarbejde med en lærer, og projektet beskrives med en k ort titel. Gennem projektarbejdet vil deltagerne blive bibragt en forståelse af og praktiske færdigheder i teknikker relevante for det valgte emne. Disse færdigheder vil sætte deltagerne i stand til at formulere og planlægge et specialeprojekt.

Lærebøger
Monografier og originallitteratur efter aftale.

Forudsætninger
Bestået 1. del på en af kemilinjerne samt mindst 1/2 år på bacheloråret i kemi.

Undervisningsform
Øvelser og seminarer.

Eksamensform
Efter aftale med læreren en af følgende former:

• En skriftlig rapport over det udførte arbejde. Rapporten bedømmes med bestået/ikke bestået.

• En 10-dages skriftlig hjemmeopgave over et givet emne med tilknyt-ning til projektet. Opgaven bedømmes bestået/ikke bestået.

• Et foredrag på ca. 3/4 time over et givet emne med tilknytning til pro-jektet. Emnet udleveres 10 dage før foredrages afholdelse, og der skal afleveres et kort skriftligt resume over foredraget ved afholdelsen af dette. Foredraget bedømmes bestået/ikke bestået.

• Flere studerende kan være fælles om et projekt. Der skal dog foretages individuel bedømmelse efter ovenstående.

Bemanding
    Kemisk Instituts lærere. Tilmelding og aftale om projektets form sker ved hen-vendelse til en af instituttets lærere.

Belastning og timetal
    Kurset udbydes i fire versioner:

• B101: 2 point svarende til 120 skematimer i et semester.
    • B102: 4 point svarende til 240 skematimer i et eller to semestre.
    • B103: 6 point svarende til 360 skematimer i et eller to semestre.
    • B106: 12 point svarende til 720 skematimer i to semestre (ikke for cand.scient.-uddannelsen).

Bemærkninger
    Der kan højst indgå 6 points projektarbejde på kemi 2. delen. Et bachelorprojekt svarer i denne henseende til B101 eller B102. Kurset B106 udbydes kun for Socrates-studerende eller andre udenlandske studerende på udveksling. Dett e kursus svarer i omfang til et specialeprojekt og kan ikke følges af studerende på cand.scient.-uddannelsen.

B101 eller B102 kan benyttes som bachelorprojekt på bacheloråret i kemi. I dette tilfælde kan kun eksamensform 1) anvendes, og der skal anvendes ekstern censur med karakter efter 13-skalaen. Se kapitel II.