Sidefag og sidefag med faglig kompetence

For gymnasiefag er der ud over sidefag defineret sidefag med faglig kompetence til undervisning i gymnasiet.

Datalogi:

Sidefag: Nødvendige støttefag og Datalogi 1, Arkitektur, Fundamentale modeller, Oversættelse, Programmering 2, Systemarbejde og et af kurserne Semantik eller Algoritmik.

Sidefag i datalogi giver faglig kompetence.

Fysik:

Sidefag: Nødvendige støttefag og Fysik 111, Fysik 112, Fysik 211, Fysik 212, Fysik 22 samt 6 point A-moduler.

Sidefag i fysik giver faglig kompetence, hvis det suppleres med Skolefysik.

Kemi:

Sidefag: Nødvendige støttefag og Kemi 11, Kemi 12, Kemi 21, Kemi 22, Ak.2, Ak.3 og Ak.6. På Kemi-Molekylærbiologi linien kan Ak.2 erstattes af Biokemi A.

Sidefag i kemi giver faglig kompetence, hvis det suppleres med Kemiske Undervisningsforsøg.

Matematik:

Sidefag i Matematik er et studieprogram i matematiske fag på 18-24 point, der indeholder grundprogrammet og suppleringskurser-ne (Matematik 10, Matematik 11, Sandsynlighedsteori 1, Algebra, Differentialligninger og dynamiske systemer (eller Kompleks funktionsteori), Analyse 1 og Geometri 1) samt yderligere 2-8 point efter nedenstående retningslinier:

• •For Matematik-kemi, Matematik-fysik: Datalogi (2 point: Datalogi alfa, F eller K) og Statistik alfa samt grundprogram i fysik eller kemi.
  • •Matematik-datalogilinien: Statistik alfa og grundprogram i datalogi.
  • •Matematik-statistiklinien: Datalogi alfa og grundprogram i statistik. Sandsynlighedsteori 2 kan erstatte Analyse 1.
  • •Matematik-biologilinien: Statistik 1-1 samt grundprogram i biologi.
  • For biologi-studerende: Datalogi alfa, Biostatistik, enten Matematiske modeller eller et matematisk orienteret biologi-kursus som f.eks. Populationsbiologi.

• •Matematik-økonomi: Grundprogram i økonomi, Datalogi alfa og Statistik alfa (eller mere omfattende kurser). Sandsynlighedsteori 2 kan erstatte Analyse 1.
  • •Studerende med ikke-naturvidenskabeligt hovedfag: Datalogi alfa, Statistik alfa og yderligere 4 point matematikmoduler, som kan være enten matematikkens historie eller matematiske modeller.

Sidefag i matematik giver i tilslutning til en kandidatuddannelse faglig kompetence, hvis det indeholder eller er suppleret med et kursus i matematikkens historie på mindst 1 point og for studerende med ikke-naturvidenskabeligt hovedfag yderligere 1 points kursus i matematiske modeller.

Fælles NF-Studieordning Der henvises iøvrigt til den fælles studieordning for Det Naturvidenskabelige Fakultet.