Sidefag og sidefag med faglig kompetence

For gymnasiefag er der ud over sidefag defineret sidefag med faglig kompetence til undervisning i gymnasiet.

Datalogi:

Efter 2000 ordningen:
Sidefag: Introduktion til programmering, Algoritmer og datastrukturer, Modeller og logik, Arkitektur og operativsystemer, Programmering af store systemer, Oversættelse, Søgning og optimering eller Sprog og semantik, Eksperimentel systemudvikling, Matematik 10, Matematik 111 eller Matematik 11, Sandsynlighedsteori 1.

Efter 90'er ordningen:
Sidefag: Nødvendige støttefag og Datalogi 1, Arkitektur, Fundamentale modeller, Oversættelse, Programmering 2, Systemarbejde og et af kurserne Semantik eller Algoritmik.

Sidefag i datalogi giver faglig kompetence.

Fysik:

Efter 2000 ordningen:
Sidefag: Nødvendige støttefag og Fysik 101, Fysik 102, Fysik 201, Fysik 202, Fysik 203, Af.4, Af.5, Af.7 og Af.8.

Sidefag i fysik giver faglig kompetence, hvis det suppleres med Skolefysik.

Efter 90'er ordningen:
Sidefag: Nødvendige støttefag og Fysik 111, Fysik 112, Fysik 211, Fysik 212, Fysik 22 samt 6 point A-moduler.

Sidefag i fysik giver faglig kompetence, hvis det suppleres med Skolefysik.

Kemi:

Sidefag: Nødvendige støttefag og Kemi 11, Kemi 12, Kemi 21, Kemi 22, Ak.2, Ak.3 og Ak.6. På Kemi-Molekylærbiologi linien kan Ak.2 erstattes af Biokemi A.

Sidefag i kemi giver faglig kompetence, hvis det suppleres med Kemiske Undervisningsforsøg.

Matematik:

Sidefag i Matematik er et studieprogram i matematiske fag på 18-24 point, der indeholder grundprogrammet og suppleringskurser-ne (Matematik 10, Matematik 11,Sandsynlighedsteori 1, Algebra, Differentialligninger og dynamiske systemer (eller Kompleks funktionsteori), Analyse 1 og Geometri 1) samt yderligere 2-8 point efter nedenstående retningslinier:

• For Matematik-kemi, Matematik-fysik: Datalogi (2 point: Datalogi alfa, F eller K) og Statistik alfa samt grundprogram i fysik eller kemi.
  • Matematik-datalogilinien: Statistik alfa og grundprogram i datalogi.
  • Matematik-statistiklinien: Datalogi alfa og grundprogram i statistik. Sandsynlighedsteori 2 kan erstatte Analyse 1.
  • Matematik-biologilinien: Statistik 1-1 samt grundprogram i biologi.
  • For biologi-studerende: Datalogi alfa, Biostatistik, enten Matematiske modeller eller et matematisk orienteret biologi-kursus som f.eks. Populationsbiologi.

• Matematik-økonomi: Grundprogram i økonomi, Datalogi alfa og Statistik alfa (eller mere omfattende kurser). Sandsynlighedsteori 2 kan erstatte Analyse 1.
  • Studerende med ikke-naturvidenskabeligt hovedfag: Datalogi alfa, Statistik alfa og yderligere 4 point matematikmoduler, som kan være enten matematikkens historie ellermatematiske modeller.

Sidefag i matematik giver i tilslutning til en kandidatuddannelse faglig kompetence, hvis det indeholder eller er suppleret med et kursus i matematikkens historie på mindst 1 pointog for studerende med ikke-naturvidenskabeligt hovedfag yderligere 1 points kursus i matematiske modeller.

Fælles NF-Studieordning Der henvises iøvrigt til den fælles studieordning for Det Naturvidenskabelige Fakultet.