Eksperimentel Systemudvikling

Eksperimentel Systemudvikling



Mål
Det overordnede formål er at gøre de studerende i stand til at deltage i udviklingsprocesser karakteri-seret ved høj kompleksitet og høj usikkerhed. Dvs.:

  • Praktisk tilegnelse af en række metoder og teknikker velegnede til eksperimentel sy-stemudvikling med omfattende brugerind-dragelse.
  • Teoretisk og begrebsmæssig tilegnelse af en række strategier for, perspektiver på, og antagelser om systemudvikling generelt og eksperimentel systemudvikling specifikt.



Indhold
Fra 'software engineering' fokuseres der på objekt-orienteret analyse og design, og på organisering og planlægning af projekter.
Fra brugsorienterede design-perspektiver fokuseres på teknikker til brug af mock-ups, prototyper, og generelt brugersamarbejde; interaktions-design teknikker til design og evaluering af brugergrænseflader; og på CSCW ('computer supported cooperative work).
I forbindelse med at forstå systemudviklingsprocesser indeholder kurset materiale om projektmodeller, proces paradigmer, og samspillet imellem produkt og proces.
Litteraturen bliver præsenteret ved forelæsninger og senere anvendt i praksis i et empirisk gruppe-projekt, som involverer eksterne brugere. De opnåede indsigter dokumenteres i projektrapporter (to obligatoriske delafleveringer og endelig projektrapport). Ugentlige øvelser bruges til at relatere teori fra forelæsningerne til de praktiske projekter. .

Forelæsere
Klaus Marius Hansen, Morten Kyng


Forelæsninger
3 timer/uge (2+1)

Øvelser
3 timer/uge

Obligatorisk program
To delrapporter i forbindelse med projektet nævnt ovenfor

Forudsætninger
Softwarearkitektur eller Programmering af Store Systemer

Eksamensform
Endelig projekt-rapport og mundlig eksamen efter 13 skalaen. Ekstern censur

ECTS
10

Kvarter
3+4