Aspekter af de kemiske videnskabers historie

Formål

Det er kursets formål at give en fornemmelse for de kemiske videnskabers historie og udvikling i perioden 1700-1940. Der lægges desuden vægt på at udvikle deltagernes mundtlige og skriftlige præsentationsevner og deres kritisk historiske sans.

Indhold

Kurset behandler udvalgte temaer fra kemiens og biokemiens historie. Eksempler er flogistonteorien, den kemiske revolution, fremkomsten af den organiske kemi og industri, forskningsinstitutioner og kemihistoriens rolle i gymnasiet. Se kursets hjemmeside: www.ivh.au.dk/kurser/e03/ aspekter_af_de_kemiske_videnskabers_historie.dk.html.

Undervisningsform

Præsentation og diskussion af primære og sekundære kilder, skriftlige og mundtlige deltagerindlæg og gruppearbejde. Undervisningen afholdes ONSDAGE KL. 14.15 til ca. 17.30. Første gang d. 27. august i instituttets auditorium.

Litteratur

Trevor H. Levere: Transforming Matter, A History of Chemistry from Alchemy to the Buckyball (Johns Hopkins University Press, 2001) og udleveret kompendium.

Undervisere

Anja Skaar Jacobsen og Anita Kildebæk Nielsen.

Omfang

5 eller 10 ECTS point.

Evaluering

5 point opnås ved aktiv deltagelse, herunder mundtligt oplæg og aflevering af to mindre opgaver. 5 yderligere point opnås ved at skrive en 15-20 siders afløsningsopgave.

Forudsætninger

Ingen særlige, men almen kemisk og historisk interesse forudsættes.

Bemærkninger

at kurset kun afholdes såfremt der er mindst syv deltagere tilmeldt d. 30 juni (tilmelding på IVHs kontor i bygning 521) og såfremt mindst syv deltagere aktivt starter på kurset ved semesterstart.

Kurset kan benyttes som et B-kursus i kemi.