Ugekursus 1-12
Formål:Formålet med ugekurserne er, gennem en blanding af teoretisk og praktisk undervisning at sætte deltagerne i stand til selvstændigt at planlægge og gennemføre undervisning i de berørte fagområder.
Indhold:Et ugekursus indeholder gennemgang af faglige problemstillinger inden for ugekursets hovedtema, fagdidaktiske refleksioner samt arbejde med udarbejdelse af egne undervisningsforløb inden for hovedtemaet.
I løbet af uddannelsen skal der gennemføres ugekurser som dækker mindst følgende faglige hovedemner:
- levende organismers livsbetingelser og livsytringer
- energi og energiomsætninger
- stoffers egenskaber, opbygning og omdannelser
- stofkredsløb
- verdensbilledet
- hverdagens natur og teknik
- sammenhænge mellem ressourcer, teknik, produktion og miljø
Der arbejdes med følgende didaktiske temaer:
- naturfagenes placering i det samlede skolebillede (tværfag kontra naturfaglighed)
- fagsprog og begreber
- arbejdsmetoder og betragtningsmåder
- vekselvirkningen mellem praktisk og teoretisk arbejde
- de naturfaglige folkeskolefags forskelligheder og overlap
- udvikling af tænkning, sprog og begreber
- progression og differentiering i naturfagsundervisning
- medbestemmelse i tilrettelæggelse af undersøgelser
- evalueringsredskaber i naturfagene
- analyse og vurdering af undervisningsmidler
- informationssøgning
- naturvidenskabens rolle i teknologiudvikling
- samspillet mellem fag, teknologi og samfund
Undervisningsform:
Ugekurserne forløber over 1 sammenhængende uge og tilrettelægges kun som heltidsstudier.
30 lektioner pr. uge, som typisk er fordelt på:
Hertil kommer 7-10 timers forberedelse.
Det undervisningsprojekt, som planlægges i løbet af et ugekursus, skal af deltagerne afprøves i praksis i den efterfølgende studieperiode
Omfang:
1,5 ects pr. ugekursus
Evaluering:
Ugekurserne bedømmes bestået/ikke bestået på baggrund af deltagernes deltagelse i undervisningen