Målet med kurset er at bibringe den studerende en grundlæggende forståelse af computer-teknologi i brug, med særlig vægt på betjening. Der fokuseres på forståelse af brugssituationen - herunder et indledende kendskab til samfundsmæssige og organisatoriske problemstillingers indflydelse - samt design-orienterede metoder til vurdering af redskaber i brug. Specielt sættes den studerende i stand til at reflektere over samspillet mellem brugssituation og brugergrænsefladeopbygning, og den studerende får erfaringer med at bygge en simpel brugergrænseflade.
Med udgangspunkt i en generel introduktion til den historiske udvikling af computerens brug, herunder samfundsmæssige og organisatoriske problemstillinger, vil kurset bevæge sig mod et fokus på brugbarhed. Centrale begreber og underliggende teorier for samspillet mellem menneske og maskine introduceres. Der lægges vægt på klassiske, kognitivistiske begreber såvel som nyere teoridannelser.
Brugergrænsefladens komponenter og interaktionsredskaber præsenteres sammen med udvalgte værktøjer til konstruktion af brugergrænseflader. Forskellige brugbarhedsmetoder, design-orienterede begreber og metoder introduceres, herunder grænsefladeperspektiver og designmetaforer.
Kurset består af 3 ugentlige forelæsningstimer samt et ugentligt brugbarhedsværksted, hvor de studerende arbejder med at afprøve de metodiske elementer, der præsenteres undervejs.
1 ugentlig forelæsning på 2 timer
Ugentlige brugbarhedsværksteder (7 gange i kvarteret á 6 timer)
2 - 3 siders laboratorierapport fra hvert brugbarhedsværksted
Susanne Bødker
Laboratorierapporterne, intern censur, 13-skalaen
2. kvarter
5 ECTS