Din klage skal indsendes til Nat-Tech Studieadministration senest 2 uger efter bedømmelsesfristen.
Klager, der modtages for sent, kan ikke forventes behandlet.
Inden du indgiver en klage, bør du drøfte klagepunkterne med den kursusansvarlige.
Vær opmærksom på, at en ombedømmelse eller omprøve kan resultere i en lavere karakter.
Reglerne om klager over eksamen står i Eksamensbekendtgørelsen om eksamen og censur ved universitetsuddannelser.
For at Aarhus Universitet kan behandle din eksamensklage, skal du indsende ansøgningen via mitstudie.au.dk.
Du finder ansøgningsmodulet under ”Ansøgninger” og ”Klage over eksamen”. Bemærk, at ansøgningen først kan sendes, når du har indtastet alle relevante oplysninger og at du ikke modtager en kvitteringsmail. Husk derfor at trykke ”Gem en kopi”.
Du kan klage over både mundtlige og skriftlige eksamener.
Der er nogle opmærksomhedspunkter, du skal være klar over, inden du klager:
Du afleverer din skriftlige begrundede klage senest to uger efter bedømmelsesfristen. Det er dit eget ansvar, at du får begrundet din klage på en måde, så universitetet får et godt grundlag at behandle klagen på.
Klageprocessen i hovedtræk (OBS. dette er vejledende og kan se anderledes ud i praksis):
1) tilbud om en ny bedømmelse af en skriftlig opgave (ombedømmelse),
2) tilbud om ny eksamen eller prøve (omprøve),
3) en kombination af 1, 2 og 4, hvis eksamen omfatter en skriftlig opgavebesvarelse med mundtligt forsvar, eller
4) at klageren ikke får medhold i klagen.
Det tager typisk 2-3 måneder (juli undtaget) at behandle en eksamensklage.
Du skal være opmærksom på, at ombedømmelse eller omprøve kan resultere i en lavere karakter.
Hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen af din klage, kan du vælge at indbringe den for et ankenævn. Ankenævnet kan dog kun behandle faglige spørgsmål og ikke retlige spørgsmål eller spørgsmål, der vedrører fejl eller mangler ved prøven.
Fristen for at anke er to uger efter, at du har modtaget afgørelsen af klagen. De samme krav som nævnt ovenfor (skriftlighed, begrundelse osv.) gælder også ved anken, og den skal på samme måde indsendes via mitstudie.au.dk.
Ankenævnet består af to eksterne censorer, en eksaminationsberettiget underviser og en studerende inden for fagområdet.
Ankenævnet skal træffe afgørelse senest to måneder efter, at anken er indgivet (juli undtaget), og du underrettes hurtigst muligt herefter.
Ankenævnet træffer en af følgende afgørelser:
1) tilbud om en ny bedømmelse af en skriftlig opgave (ombedømmelse),
2) tilbud om ny eksamen eller prøve (omprøve),
3) en kombination af 1, 2 og 4, hvis eksamen omfatter en skriftlig opgavebesvarelse med mundtligt forsvar, eller
4) at klageren ikke får medhold i klagen.
Du skal være opmærksom på, at accept af omprøve eller ny bedømmelse kan resultere i ændret karakter.
Ankenævnets afgørelse er endelig, hvilket betyder, at du ikke kan klage videre i systemet, hvad angår den faglige del af din klage.
Ønsker du at klage over et retligt spørgsmål i forbindelse med afgørelsen, dvs. om sagen er behandlet i overensstemmelse med gældende ret, og om universitetets skøn ligger inden for de retlige rammer, som lovgivningen opstiller, kan denne afgørelse iht. § 41 indbringes for universitetet.
En eventuel klage skal være modtaget af universitetet senest to uger, efter at denne afgørelse er meddelt dig.
Klager over retlige spørgsmål indsendes ligeledes via mitstudie.au.dk.
Universitetet vurderer herefter, om din sag er behandlet i overensstemmelse med gældende ret og træffer afgørelse.
Har du spørgsmål eller brug for vejledning til eksamensklager, er du velkommen til at kontakte:
Mail: eksamensklager.nat-tech@au.dk
Asger Steen Boisen
Tlf.: 9352 2574
Cecilie Rix Arildskov
Tlf.: 9352 1611
Anne Gadeberg
Tlf.: 2084 2805
Rune Thostrup
Tlf.: 2085 4261