News

Case competition: Tving de studerende til selvreflektion, før de vælger uddannelse

Hvordan reducerer man frafaldet på de videregående uddannelser? Det var udfordringen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet til de studerende på politik og økonomi-uddannelsen på Institut for Økonomi og Institut for Statskundskab på Aarhus BSS. Den bedste idé kom fra Emil Jøhnke Handberg, Volmer Jahnsen, Nikolaj Corlin og Andreas Sejr Andersen, som hermed vandt case competitionen.

Nikolaj Corlin, Volmer Jahnsen, Emil Jøhnke Handberg og Andreas Sejr Foto: Elena Mattana
Vinderholdet Publio Consulting består af Nikolaj Corlin, Volmer Jahnsen, Emil Jøhnke Handberg og Andreas Sejr Foto: Elena Mattana

”Vi har i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen været meget glade for samarbejdet med de studerende fra politik og økonomi på Aarhus BSS. Det har været spændende at læse de overvejelser og tanker, der er gjort i arbejdet med de forskellige rapporter, og de har givet styrelsen mange gode analyse- og policy-input til det løbende arbejde med at forhindre frafald på de videregående uddannelser. Særligt Publio Consulting vil vi gerne fremhæve for at have udarbejdet et meget konkret og implementerbart løsningsforslag forankret i interessante analyser,” siger Niels Christian Beier, vicedirektør for Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

Vinderholdet Publio Consulting var sat sammen af Emil Jøhnke Handberg, Volmer Jahnsen, Nikolaj Corlin og Andreas Sejr Andersen. I deres arbejde med casen, lagde de mærke til, at ansøgningsprocessen til videregående uddannelser er fuldstændig barrierefri – den er overstået i løbet af meget få skridt og kræver ingen reflektionsperiode fra ansøgeren – og det kunne være årsagen til, at mange fortryder deres valg efterfølgende og frafalder uddannelsen.

Med udgangspunkt i dette funderede Publio Consulting over, om ansøgningsprocessen kunne ændres, så den krævede noget mere af ansøgeren.

”Vi lagde stor vægt på at leve os ind i en konsulentrolle uden at gå på kompromis med vores faglighed. Vores fokus var at lave et håndgribeligt produkt, som Uddannelses- og Forskningsministeriet kunne bruge og forholde sig til,” siger holdleder Emil Jøhnke Handberg.

Deres løsning var en tilføjelse til det nuværende ansøgningssystem i form af et pop-up-vindue med tekst, øvelser og video med information om den givne uddannelse, så ansøgerne er tvunget til at tænke sig om en ekstra gang, før de gennemfører ansøgningen.

”Det er lidt en plug-and-play løsning, som relativt let kan implementeres i det nuværende system. Effekten af vores løsning varierer efter, hvor informeret ansøgeren er i forvejen, før de møder vores pop up. Forhåbentlig vil den lede til et bedre uddannelsesvalg,” siger Emil Jøhnke Handberg, som omtaler løsningen som en lavthængende frugt, som dog krævede noget tankevirksomhed og en del forberedende analyser at komme frem til.

"På trods af utallige sammensmeltninger i løbet af processen var det enormt spændende, at vi fik fri leg indenfor de rammebetingelser, vi var stillet af Uddannelses- og Forskningsministeriet og vores undervisere. Jeg tror, vi var heldige med sammensætningen af vores hold: Der var plads til at tænke stort og anderledes med hensyn til løsningen. Vi vidste godt, at enten var vores idé til 02 eller 12. Men vi havde rimelig meget is i maven, så vi satsede hele butikken, og det gav pote," siger Andreas Sejr.

Oops, an error occurred! Code: 2024042517261912e8b580