AU-studerende: Udkantsdanmark har mere at byde på

Fire studerende fra oplevelsesøkonomi afleverede for nylig eksamensprojekt om potentialer i udkantsdanmark. Projektet omfattede blandt andet en digital udstilling, som blev en stor succes med 200 gæster.

Ved en designmesse på oplevelsesøkonomi i maj fremviste Sofie Maj Thomsen og hendes studiegruppe en prototype på den digitale udstilling, de siden har lavet i den nordjyske landsby Selde. Udstillingen var en del af et eksamensprojekt, der satte fokus på, hvordan man tænker og taler om udkantsdanmark.

Et hul i jorden og en byrde for dansk økonomi. Sådan blev den lille landsby Selde på halvøen Salling ved Limfjorden beskrevet i DR-magasinet Penge for et par år siden.

Sofie Maj Thomsen læser til daglig oplevelsesøkonomi på AU, og sammen med tre medstuderende afleverede hun for nylig et eksamensprojekt, der satte fokus på at ændre den gængse opfattelse af små byer som Selde.

"Vi ville gerne nuancere det klassiske billede af udkantsbyen som symbol på tomhed og forfald og sætte spot på de positive sider ved de små byer. For de har mere at byde på, end man tror", siger den 26-årige kandidatstuderende.

 

Lydudstilling dokumenterede liv i byen

Helt konkret har de fire studerende besøgt Selde og interviewet mange af byens 365 beboere for at afklare, hvad der egentlig er at komme efter i sådan en lille by. Det mundede ud i en digital udstilling i et tomt og faldefærdigt hus i byen.

"Vi fik Seldes borgere til at indsamle lyde af noget, de synes lyder af deres by. For eksempel samtaler nede fra deres lokale Brugsen, bølgeskvulp fra Limfjorden eller interviews med hinanden. I samarbejde med en digital designer installerede vi så lydene i huset, sådan at de bliver aktiveret, når man går ind", fortæller Sofie Maj Thomsen.

Hun forklarer, at huset skal symbolisere ikke kun Seldes tomme huse, men tomme huse i alle udkantsbyer. Tanken bag installationen er så, at når man går ind i det faldefærdige hus, får man en trist følelse af det forfald, man typisk forbinder med landsbyerne.

­"Men så aktiveres lydene, som dokumenterer, at der ikke er fuldstændigt tomt og stille i Selde. Når man først engagerer sig i sådan en lille landsby, så er der både lyde, liv og et rigtigt stærkt fællesskab. Vi ville gerne skabe den kontrast og få folk til at reflektere over, hvordan man tænker på og taler om de små byer", siger hun.

200 gæster og et tv-indslag

Udstillingen, der fandt sted i maj, blev en stor succes med omtrent 200 nysgerrige besøgende. Blandt dem var både lokale beboere, folk fra blandt andet Aarhus og Middelfart og sågar tyske sommerhusturister, som kendte til udkantsproblematikken derhjemmefra. Også TV/Midt-Vest kiggede forbi, hvilke mundede ud i et nyhedsindslag senere samme dag.  Sofie Maj Thomsen glæder sig over den store opmærksomhed omkring projektet.

"Det føles fantastisk at komme igennem med noget og bruge sin faglighed fra universitetet til noget konkret, som giver andre mennesker værdi", siger hun.

De fire oplevelsesøkonomer kunne blandt andet bruge deres teoretiske ballast til at hjælpe Seldes borgere med at forstå, hvordan byen kan udvikles. Projektet var derfor også en god lejlighed til at prøve Bourdieu af i praksis og komme lidt væk fra læsesalen.

"Hvor vi har været vant til at skrive opgave hvert år, så kommer vi nu ud og er en del af en problematik, der er højaktuel – ikke kun i Danmark, men i hele verden. Det er rigtigt fedt", siger Sofie Maj Thomsen.