Nyt krav om totrinsbekræftelse til at logge på AU-systemer

Aarhus Universitet styrker IT-sikkerheden, og derfor vil du som studerende fremover blive mødt med krav om totrinsbekræftelse, når du logger på AU’s systemer.

Foto af telefon
Foto: Lars Kruse

Universitetsledelsen har med opbakning fra det centrale informationssikkerhedsudvalg (CISU) besluttet at indføre totrinsbekræftelse for studerende på AU. Det sker som et vigtigt led i arbejdet med at styrke IT-sikkerheden for universitetet. Det er allerede et krav blandt alle AU-medarbejdere.  

Ændringen træder i kraft den 16. marts kl. 12 , og herefter vil du blive mødt af krav om totrinsbekræftelse, når du logger på AU-systemer som fx: 

  • Brightspace
  • Mitstudie.au.dk 
  • Office 365 
  • Panopto  

Bruger du i dag VPN-adgangen remote.au.dk, har du allerede etableret totrinsbekræftelse, og du behøver derfor ikke at gøre noget. 

Hvordan gør jeg?  

AU anbefaler, at du opsætter totrinsbekræftelse allerede nu, og at du gør det ved at downloade Microsoft Authenticator app’en til din mobiltelefon, som du kan downloade fra Google Play eller App Store. Så er du klar, når totrinsbekræftelsen træder i kraft den 16. marts. 

Du kan følge denne vejledning, som du også har modtaget på din AU-mail:

Hent vejledning til opsætning af totrinsbekræftelse   

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte din lokale IT-support