Alle fire dekaner på Aarhus Universitet har – ud over ansvaret for deres eget hovedområde – også hver især ansvaret for en tværgående funktion på universitetsniveau. Dette er et oplæg til struktur for og indhold af den tværgående funktion uddannelse.
For at styrke uddannelserne på Aarhus Universitet skal der udvikles en uddannelsesstrategi på tværs af hovedområderne og i respekt for, at universitetsloven placerer det konkrete uddannelses- og kvalitetsarbejde hos dekaner, institutledere og studieledere/studienævn. Dekanen med ansvar for det tværgående område uddannelse skal udarbejde og følge op på strategier og handlingsplaner gennem udviklingen af fælles retningslinjer og politikker. Den overordnede beslutningskompetence ligger hos universitetsledelsen.
Elementer, der kan indgå i det tværgående ansvarsområde:
Den tværgående funktion uddannelse ledes af en dekan efter bemyndigelse fra universitetsledelsen. Beslutninger af tværgående og overordnet strategisk og politisk karakter behandles i den samlede universitetsledelse på basis af eller efter oplæg fra dekanen og dekanens tværgående udvalg.
Dekanens organ – Uddannelsesudvalget:
AU Strategi og AU Studieadministration yder i samspil med andre relevante administrative enheder sekretariatsmæssig bistand til dekanen, til gruppen af prodekaner og AU Forum for Uddannelse i arbejdet med den tværgående funktion for uddannelse.
Dekanen træffer afgørelser inden for funktionsområdet efter bemyndigelse fra universitetsledelsen. Det forudsættes, at bemyndigelse sker efter generelle retningslinjer i universitetsledelsen eller undtagelsesvist konkret i det enkelte tilfælde. Afgørelserne vedrører bl.a. klager og dispensationssager, der efter reglerne er henlagt til rektor. Desuden behandles studieadministrative spørgsmål, der måtte blive forelagt af AU Studieadministration.
Konkrete eksempler på opgaver, som varetages på hovedområdeniveau