Studieportaler

Facts om uddannelse - uddrag af rapporten fra 9. marts

Alle fire dekaner på Aarhus Universitet har – ud over ansvaret for deres eget hovedområde – også hver især ansvaret for en tværgående funktion på universitetsniveau. Dette er et oplæg til struktur for og indhold af den tværgående funktion uddannelse.

Ansvarsområdet ”uddannelse”

For at styrke uddannelserne på Aarhus Universitet skal der udvikles en uddannelsesstrategi på tværs af hovedområderne og i respekt for, at universitetsloven placerer det konkrete uddannelses- og kvalitetsarbejde hos dekaner, institutledere og studieledere/studienævn. Dekanen med ansvar for det tværgående område uddannelse skal udarbejde og følge op på strategier og handlingsplaner gennem udviklingen af fælles retningslinjer og politikker. Den overordnede beslutningskompetence ligger hos universitetsledelsen.

Elementer, der kan indgå i det tværgående ansvarsområde:

  • Formulering af fælles uddannelsespolitik af betydning på tværs af uddannelsessystemet (f.eks. folkeskolelæreruddannelse, forholdet til professionshøjskolerne og gymnasierne samt efter- og videreuddannelse).
  • Formulering af politikker og indsatser på tværs af universitetet med henblik på at øge rekruttering og gennemførelse, reducere frafald og styrke universitetspædagogik og -didaktik, herunder e-læring og undervisningsportal.
  • Udvikling af fælles kvalitetssikring og evaluering af hovedområdernes uddannelser.
  • Skabelse af et fleksibelt og indre uddannelsesmarked på tværs af hovedområderne.
  • Udvikling og godkendelse af uddannelsessamarbejder på tværs af hovedområderne.
  • Afgivelse af høringssvar i generelle uddannelsesspørgsmål.
  • Vurdering og indstillinger til uddelinger fra universitetsledelsens strategiske ledelsespulje.

Organisering af ”uddannelse”

Ledelse

Den tværgående funktion uddannelse ledes af en dekan efter bemyndigelse fra universitetsledelsen. Beslutninger af tværgående og overordnet strategisk og politisk karakter behandles i den samlede universitetsledelse på basis af eller efter oplæg fra dekanen og dekanens tværgående udvalg.

Støtte og rådgivning af dekanen

Dekanens organ – Uddannelsesudvalget:

  • Dekanen med ansvar for uddannelse udgør sammen med prodekanen for uddannelse fra hvert
    hovedområde Uddannelsesudvalget (med dekanen som formand). Dekanen kan overdrage
    dele af sine opgaver til en enkelt prodekan eller til flere prodekaner i forening.
  • Til yderligere støtte for dekanen kan denne nedsætte faste udvalg eller ad hoc-udvalg bestående
    af prodekaner og relevante aktører til at behandle nærmere afgrænsede emner.
  • Rådgivende organ – AU Forum for Uddannelse

Administrativ støtte

AU Strategi og AU Studieadministration yder i samspil med andre relevante administrative enheder sekretariatsmæssig bistand til dekanen, til gruppen af prodekaner og AU Forum for Uddannelse i arbejdet med den tværgående funktion for uddannelse.

Beslutningskompetence

Dekanen træffer afgørelser inden for funktionsområdet efter bemyndigelse fra universitetsledelsen. Det forudsættes, at bemyndigelse sker efter generelle retningslinjer i universitetsledelsen eller undtagelsesvist konkret i det enkelte tilfælde. Afgørelserne vedrører bl.a. klager og dispensationssager, der efter reglerne er henlagt til rektor. Desuden behandles studieadministrative spørgsmål, der måtte blive forelagt af AU Studieadministration.

Konkrete eksempler på opgaver, som varetages på hovedområdeniveau

  • Udvikling af nye uddannelser, der ikke går på tværs af hovedområder.
  • Konkret kvalitetssikring af uddannelser.
  • Uddannelses- og erhvervsvejledning.
  • Den praktiske uddannelsesplanlægning.
  • Ansættelse af undervisningsassistenter og eksterne lektorer.