Gin bekæmper klimakrisen gennem aktivisme

Gin fra Bilbao, Spanien, læser på kandidatuddannelsen i bioinformatik på Aarhus Universitet. Hen* bruger en stor del af sin fritid på aktivisme, og er engageret i flere forskellige grupper og bevægelser i Aarhus.

23-årige Gin har mange bolde i luften. Ved siden af sine studier på AU er hen aktiv i ikke én, men flere bevægelser og lokale grupper, som arbejder for en mere bæredygtig og retfærdig verden.

Ny begyndelse i Aarhus
Gin var allerede engageret i den globale klimaaktivistiske bevægelse Extinction Rebellion, da hen kom til Aarhus som udvekslingsstuderende i 2020.

En bekendt foreslog, at Gin kunne tage med til det månedlige intromøde for nye frivillige på Mellemfolkeligt Samvirkes café i Latinerkvarteret. Det viste sig at være en rigtig god idé, for her fandt Gin et fællesskab af ligesindede, hvor hen føler sig tryg og anerkendt for den, hen er.

”Der er et super godt miljø på Café Mellemfolk,” fortæller Gin. ”Frivilliggruppen er en blanding af studerende og folk, der arbejder, danskere og internationale, unge og gamle. Alle er åbne og imødekommende.”

Mellemfolk og skraldecafé
Gin er blevet så glad for sit liv i Aarhus, at hen har valgt at fortsætte sine studier her. Hen er ofte at finde på Café Mellemfolk, hvor hen enten langer cappuccinoer over disken, eller diskuterer litteratur med læsekredsen Queer Club, som hen er koordinator for. Derudover hjælper Gin med at vaske op i Skraldecaféen i Sydhavnen, hvor frivillige tilbereder og uddeler overskudsmad til værdigt trængende.

Vidste du?

Den globale klimaaktivistiske bevægelse Extinction Rebellion har lokale grupper i 86 lande. XR organiserer forstyrrende, ikke-voldelige aktioner, der gør offentligheden opmærksom på klimakrisen og presser regeringer til at tage handling.

Kollektivets magt
Det er et brændende ønske om at ændre verden til det bedre, der forsyner Gin med energien til at engagere sig intensivt i frivilligt arbejde og i forskellige former for aktivisme ved siden af sit fuldtidsstudie. Vil man gøre en forskel, er aktivisme vejen frem, mener hen.

”Jeg er overbevist om, at man opnår størst mulig gennemslagskraft ved at arbejde sammen med andre om en sag. Man kan selvfølgelig gøre lidt på egen hånd ved at ændre sine forbrugsvaner og sådan noget; men ved at handle som et kollektiv kan man virkelig opnå resultater,” fastslår Gin.

Aktion i Aarhus
Hen har blandt andet deltaget i en række aktioner organiseret af den lokale Extinction Rebellion bevægelse. I 2021 deltog hen i den såkaldte ”Rebellion of One”, hvor 10-12 aktivister spredt ud over Aarhus forstyrrede trafikken og påberåbte sig opmærksomhed ved at sætte sig alene midt på vejen, hver bærende et skilt med en tekst, der beskrev en personlig bekymring ved klimakrisen. ”Jeg er skrækslagen for klimakrisen, fordi de mest sårbare vil komme til at lide mest under den,” stod der på Gins skilt.

Aktivisme skaber netværk
De aktivistiske fællesskaber har hjulpet Gin med at falde til i Aarhus. ”Det er en fantastisk mulighed for at møde nye mennesker og skabe et netværk, når man er ny i en fremmed by,” siger Gin.

Udlandsophold er et godt udgangspunkt
Især på et udlandsophold giver det mening at opsøge de lokale aktivistiske grupper, mener hen. ”Som udvekslingsstuderende får du mulighed for at bryde ud af dine rutiner og starte på en frisk,” forklarer hen. ”Du har chancen for at prøve dig selv af i nogle roller og miljøer, som du ikke nødvendigvis havde set dig selv i eller opsøgt derhjemme.”