Specialesamarbejde fører Uddannelsesvidenskaber i job

Gennem sit specialearbejde med fagforeningen Djøf fik cand.soc. i Uddannelsesvidenskab Cathrine Curting ikke bare erfaring med arbejdsmarkedet, hun fik også modet til at fortælle sin kommende arbejdsgiver, hvorfor det lige præcis var hende, de skulle ansætte.

Gennem hele studietiden har det været vigtigt for Cathrine Curting ikke kun at beskæftige sig med uddannelsesvidenskab på et teoretisk plan. Hun ønskede også at gøre teorien relevant og vedkommende gennem praksis:

”På den måde så var det noget, jeg kunne huske og som jeg kunne bruge til noget efter studiet, det var ikke bare teori, der røg ind gennem det ene øre og ud gennem det andet.”

Derfor var det også naturligt for Cathrine at skrive sit speciale i samarbejde med en virksomhed.

Gennem sin vejleder fik Cathrine kontakt til fagforeningen Djøf. Hun fik mulighed for at samarbejde med fagforeningens kursus- og uddannelsesafdeling, hvor hun undersøgte de forandringsprocesser, virksomheden var i gang med.

Specialesamarbejdet gav motivation og indsigt

”Først og fremmest var det en kæmpe motivationsfaktor, fordi der var nogen ud over mig selv, som jeg gerne ville levere et godt resultat til, og det var en ret stor drivkraft”.

Udover motivationen til at skrive specialet, gav samarbejdet Cathrine mulighed for opleve sin faglighed som uddannelsesvidenskaber i praksis.

”Alt den viden, jeg har fået gennem studiet, gjorde, at jeg faktisk kunne være med på næsten lige vilkår med nogle af dem, der sad med i de møder, jeg observerede, fordi jeg kunne forstå, hvad det var de snakkede om. Det var en stor aha-oplevelse, fordi jeg følte, at jeg egentlig godt ville kunne deltage”.

For Cathrine betød specialesamarbejdet, at hun blev bedre til at se, hvordan hun kunne sætte sin faglighed i spil. En kompetence, der styrkede hendes jobsøgning.

”Lige pludselig var jeg også meget stærkere i at formidle videre, hvad jeg kunne bruge min viden til, og hvorfor den var relevant for virksomheden. Specialet blev ikke bare en eller anden teoretisk demonstration. Der kom nogle andre perspektiver på og det klædte mig enormt godt på, da jeg skulle til at søge jobs.”

Fra speciale til fuldtidsjob

”Pludselig gik det meget hurtigt,” fortæller Cathrine Curting om sin vej til det første fuldtidsjob. Hun fik job hos Kongsvang blot to måneder efter, specialet var afleveret.

”Jeg fandt en virksomhed, hvor jeg tror, de tænkte meget som jeg selv gjorde og med en stilling som HR- og uddannelseskonsulent, så kunne jeg koble min uddannelsesfaglige baggrund og det mere virksomhedsorienterede, jeg lærte gennem specialet”.

Da Cathrine var til jobsamtale kunne de se, at hun ikke bare var dygtig på papiret, men at hun også havde en forståelse for, hvordan en virksomhed fungerede i praksis. Noget som var afgørende for, at Cathrine landede jobbet hos Kongsvang.

”Specialesamarbejdet gav mig en forståelse for den konkurrence og udvikling, der er inden for uddannelse- og kursusudbud. Samtidig havde jeg fået en forretningsforståelse og viden om, hvordan man omsætter strategi til handling”

To gode råd

Cathrine Curting har to gode råd til studerende, der gerne vil skrive deres speciale i samarbejde med en virksomhed – begræns dig og start i god tid.

”Gå i gang i god tid med at kontakte virksomheden. Man er ikke selv herre over, hvorvidt en aftale falder på det rigtige tidspunkt og der kan nå at gå mange ting galt undervejs, så kom i gang så tidligt som muligt. Det giver noget mere ro på til at koncentrere sig om selve opgaven,” fortæller Cathrine Curting og fortsætter:

”Man kan måske også hurtigt komme til at få slået et større brød op, end man kan nå at få bragt til dørs, så mit råd er at begrænse og så begrænse lidt mere. Opgaven bliver hurtigt stor i sig selv, fordi man kommer så meget i dybden med noget.”

Cathrine Curting

• Dimissions år: 2015