STADS kører igen planmæssigt, og du kan nu tilmelde dig forårets undervisning og eksamen. Fristen for tilmelding er torsdag den 7. november kl. 23.59.
Nogle gange kan man som studerende stå med følelsen af, ikke at ane hvad man skal bruge sin viden til på den anden side af universitetets mure. Bolette Thim påpeger at det er vigtigt at dyrke sin studietid, for den viden man tilegner sig blive nyttig senere.
De fleste dage har jeg et eller flere tværfaglige møder om og med borgerne ift til særlig komplekse sager og rehabiliteringsforløb. Ofte forbereder jeg også undervisning til medarbejderne. Det kan være et oplæg om den motiverende samtale eller arbejdet med pædagogiske planer. Derudover er jeg dagligt i kontakt med eksterne samarbejdspartnere, det kan være sagsbehandlere fra Borgercenter Handicap, kolleger i andre centre og tilbud.
Det er en stor faglig tilfredsstillelse i at deltage i de tværfaglige møder med botilbudsleder, fagledere for sygepleje, ergo- og fysioterapi og neuropsykologerne. Sammen er det muligt at udnytte ressourcerne bedst muligt, for at sikre borgeren det bedst mulige tilbud om rehabilitering. Det er stort engagement og faglighed der bydes ind med for at få tingene til at lykkes.
Inden studiestart havde jeg arbejdet en del med special- og socialpædagogik og valgte undervejs i studiet, bl.a. at beskæftige mig med neuropsykologi for at udbygge mine kompetencer inden for feltet. Umiddelbart efter jeg dimitterede, fik jeg gennem mit netværk mulighed for at søge og få et vikariat som koordinator på Borgercenter Handicap i København. Siden fik jeg fast ansættelse i Center for Erhvervet Hjerneskade, der er en del af samme forvaltning. Relevansen af min tidligere erhvervserfaring og brug af netværk, har udover min kandidatuddannelse, været væsentligt ift. job.
De lidt diffuse forventninger til, hvad en can.pæd.psyk. har af kompetencer, fra projektledelse og mødefacilitering til pædagogisk specialviden og undervisning.
Bl.a. når jeg søger, vurderer og deler viden. Det betyder også meget for de didaktiske overvejelser, jeg gør mig i forbindelse med undervisning og formidling. Endelig har det stor betydning for kvaliteten af den sparring jeg indgår i omkring pædagogisk metode og neuropsykologi, for at nævne nogle få områder.
Jeg sætter pris på, at der er balance mellem udfordringer og ressourcer, og at jeg oplever mine opgaver som meningsfulde ift. kerneopgaven og målgruppen, som er borgere med hjerneskade og deres pårørende. For mig rummer det gode arbejdsliv muligheder for både at arbejde alene og i grupper.
Det var en meget stor og udbytterig oplevelse at tage en kandidatuddannelse. Efter mange forudgående år på arbejdsmarkedet var lysten til at lære mere og udfordre det, jeg (tror jeg) ved, stor. Jeg drømmer om igen at fordybe mig fagligt, måske en master.
Tag vare på din studietid, deltag i studiegrupper og forelæsninger der måske ikke er obligatoriske og få relevant studiejob, hvis muligt. Dyrk det - du får viden, oplevelser og netværk, som også senere vil være relevant og nyttigt.
Artiklen er skrevet i april 2016