Marketingkoordinator ved Studenterhus Aarhus

En typisk arbejdsdag

En typisk dag begynder omkring klokken 08:00 med en kop kaffe og en snak med de kollegaer, der er mødt ind fra morgenstunden. Jeg starter som regel dagen ud med almindeligt driftsarbejde, som eksempelvis gennemgang af vores sociale medieplatforme, besvarelse af mails (mange mails!) og en gennemgang af to-do-listen fra dagen før. Derefter vil der oftest være møder med enten eksterne samarbejdspartnere om kommende eller igangværende projekter, eller møder med mine kollegaer om de aktiviteter og arrangementer, de er i gang med at lave. I begge tilfælde er det min opgave at stå for kommunikationen, og derfor er det vigtigt for mig at vide, hvad der foregår, så jeg kan formidle alt det, vi laver, bedst muligt og til det rigtige publikum.

Til frokosttid prioriterer vi på kontoret at spise sammen, og forsøger så vidt muligt ikke at tale om arbejdet. Vi er et lille og meget socialt kontor, og vi hygger os rigtig meget sammen.

Efter frokost vil jeg typisk have planlagt, at jeg skal producere noget - det kan være indhold til sociale medier, nyhedsbreve, video, grafik, annoncer, arbejde på vores hjemmeside eller lignende. Denne proces er typisk inddelt i en kreativ og en producerende periode, hvorefter der kommer feedback, som så skal inkluderes i produktet, inden det færdiggøres og afleveres. Nogle gange tager processen kun et par timer, andre gange flere uger. Jeg forsøger så vidt muligt at planlægge min tid, så jeg altid ved hvad jeg skal gå i gang med, men det sker ofte, at der kommer opgaver ind, der skal laves med det samme - og så må man jo lave om i sine planer.

Inden jeg går hjem, sørger jeg for at kigge mine mails igennem, for at se om der er noget, der kræver svar med det samme. Jeg forsøger så vidt muligt at have en almindelig arbejdsdag, hvor jeg går hjem ved 16-17-tiden, men det er ikke altid muligt. Hvis der er møder med frivillige om aftenen, hvis der er store projekter i gang, hvis der er deadlines der skal mødes, eller hvis der er andre aktiviteter, der kræver at jeg bliver til sent, så gør jeg gerne dét - og så møder jeg lidt senere dagen efter.

Mine arbejdsopgaver

Tre konkrete opgaver

  • Kommunikation i alle former - tekstproduktion, videoredigering, grafik, tryk, sociale medier, PR etc.
  • Marketing - annoncering, analyse, planlægning etc.
  • Frivilligledelse

Den fedeste arbejdsopgave 

Indtil nu har den mest interessante arbejdsopgave været udarbejdelsen af Studenterhus Aarhus' kernefortælling og identitet. Her har jeg haft muligheden for at arbejde i dybden med research, analyse og formidling - alt det vi kender fra universitetet. Jeg har også fået muligheden for at samarbejde og lære fra vores ekstremt dygtige samarbejdspartnere, og på den måde blive endnu dygtigere til det jeg laver.

Min vej fra studie til job

Da jeg begyndte på Arabisk- og Islamstudier i 2013, havde jeg ingen anelse om, hvad jeg gerne ville, når jeg blev færdig, men jeg har altid være interesseret i, hvad der får mennesker til at ændre adfærd, og i hvad der får dem til at handle, som de gør. Jeg tror, at det er derfor, at jeg er interesseret i religion, kultur og sprog, fordi det alt sammen med til at forandre menneskers adfærd.

Efter lidt tid på studiet blev det klart for mig, at jeg gerne ville arbejde med kommunikation i et eller andet omfang, og derfor søgte jeg ind på Retorik, og læste også fag som Virksomheds- og Krisekommunikation og Taleskrivning.

I løbet af min studietid arbejdede jeg som instruktor på universitetet, og underviste nogle af de yngre årgange i både teori- og metodefag og i Studium Generale (videnskabsteori), samtidig med at jeg var studievejleder på mit eget fag fra 2015 til 2018. Jeg var meget engageret i studiet og i studiemiljøet, og har også været med i fredagsbaren i næsten hele min studietid, hvor jeg endte med at stå for kommunikationen, uden egentlig at vide hvad jeg lavede. Men jeg lærte en masse, både på studiet, på arbejdet og som frivillig, og alt det var med til at sørge for, at jeg fik jobbet, da jeg blev færdig.

Det overraskede mig, da jeg gik fra studie til job

Jeg blev meget overrasket over, hvor mange af de ting jeg har lært på studiet, der rent faktisk kan overføres direkte til arbejdsmarkedet - selvom lix-tallet måske er lidt lavere, og der ikke findes så meget (læs: ingen) namedropping. Jeg havde forventet, at det ville blive svært at finde et job med den profil jeg har, men det viste sig ikke at være tilfældet.

Jeg blev også overrasket over, hvor lette alle de tekniske ting er. Jeg arbejder lige nu med både kreative programmer, CMS-systemer, analyseværktøjer og alt muligt andet, og intet af det har jeg hverken brugt eller fået undervisning i på universitetet. Én af de mange ting, vi lærer på universitetet, er at sætte os ind i svært stof hurtigt, og selvom det ikke er specielt konkret, hjælper den måde at lære på mig hver eneste dag.

Min faglighed i spil 

Jeg bruger min faglighed til at forstå de mennesker, jeg arbejder med og for - men jeg har endnu til gode at tale arabisk med nogen som en del af mit arbejde.

Alligevel bruger jeg de metoder, jeg har lært, til at tilrettelægge vores kommunikation, så den passer til de målgrupper vi arbejder med. Jeg researcher, analyserer og formidler hver eneste dag, og alt dét er noget jeg har lært på uddannelserne i Arabisk- og Islamstudier og på Retorik.

Et godt arbejdsliv er

For mig betyder det meget, at jeg kan udvikle mig, og hele tiden blive dygtigere - både til det jeg er god til, og det jeg aldrig har prøvet før. Én af de ting vi humanister er bedst til, er at lære nyt stof og komplicerede metoder og teknikker, og jeg forsøger hver dag at blive endnu bedre til mit arbejde. Derudover har jeg et (måske lidt for) stort fokus på mål og resultater. Derfor er jeg altid godt tilfreds, når jeg kan sætte det sidste punktum, tegne den sidste streg eller lukke alle fanerne på computeren. Så ved jeg, at jeg er færdig, og at jeg med ro i maven kan gå videre til den næste opgave.

Derudover er det selvfølgelig enormt vigtigt at have gode kollegaer, og der har jeg været meget heldig. Vi har et godt sammenhold, og vi hjælper hinanden, når der er pres på.

I fremtiden drømmer jeg om 

Jeg håber på, at jeg - inden for en overskuelig fremtid - kan få lov til at kombinere de tekniske færdigheder fra sprogundervisningen og retorik, med den kulturforståelse jeg har fået fra kultur-, historie- og områdestudierne på Arabisk- og Islamstudier. Jeg vil også meget gerne blive ved med at udvikle mine ledelseskompetencer, så jeg på sigt kan varetage stillinger med personaleansvar.

Jeg har en særlig stor interesse for CSR, og samspillet mellem virksomheder og samfund. Jeg håber, at jeg en dag vil kunne udleve denne interesse, gerne inden for energibranchen, hvor grøn energi vinder større og større indpas - også i de arabisk-talende lande. I sidste ende vil jeg gerne drive min egen virksomhed, eksempelvis som konsulent. Og hvem ved - måske vender jeg tilbage universitetet igen, hvis der åbner sig en mulighed for forskning.

Et godt råd

Jeg har masser af gode råd... Først og fremmest - nyd det, og vær stolte af at være humanister. Derudover er det værd at nævne, at I har alverdens kompetencer, som I kan bruge, når I kommer ud på den anden side af studierne. Den største udfordring er at finde frem til de kompetencer, som I har fået og oversætte dem til et sprog som de organisationer, I skal arbejde hos, kan forstå. Derfor vil jeg råde jer til at bruge tid på at overveje, hvordan de arbejdsmetoder og den læring, I har fået på universitetet, kan benyttes i arbejdslivet, og lære at oversætte det til konkrete kompetencer, som I kan vise jeres kommende arbejdsgiver.

Portrættet er fra august 2019

Janus Priess

  • Cand.mag. Arabisk- og Islamstudier og Retorik

  • Dimitteret i 2018

  • Marketingkoordinator ved Studenterhus Aarhus