"Det eneste, jeg vidste, var, at jeg var god til og nysgerrig på mennesker og relationer" fortæller Christine Nørskov Holmvang, da hun ser tilbage på sine overvejelser efter gymnasiet. Disse overvejelser afgjorde valget om at læse en professionsbachelor i social- og specialpædagogik, hvor hun kunne udnytte sine sociale kompetencer til at gøre en forskel for andre mennesker.
“På pædagoguddannelsen blev jeg bekræftet i, at jeg var dygtig til mennesker, både praktisk og teoretisk. Lysten til at blive klogere og studere brændte for første gang i mig.”
Alligevel begyndte Christine undervejs at mærke, at hun måske ikke skulle være pædagog hele sit liv. “Det, der interesserede mig mest, var vekselvirkningen mellem at være praktiker og samtidig anskue pædagogisk praksis fra et meta-perspektiv. Jeg ville både have hænderne i ’bolledejen’ og samtidig være undersøgende og nysgerrig – både teoretisk og praktisk” fortæller hun.
Denne erkendelse blev drivkraften bag hendes beslutning om at læse videre. Efter professionsbacheloren søgte hun direkte ind på kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi på Aarhus Universitet for at fordybe sig yderligere i teoretiske og analytiske perspektiver. På trods af at pensum var længere og mere teori-tungt end, hvad Christine havde med sig fra professionsbachelor oplevede hun, at broen mellem de to uddannelser kom relativt naturligt: "Pædagogisk antropologi er et krydsfelt mellem antropologisk og pædagogisk videnskab. Min pædagogiske faglighed lå allerede implicit i kandidaten.”
På kandidatuddannelsen oplevede Christine, at hendes erfaring fra pædagoguddannelsen gav hende en fordel: “Jeg betragtede vekselvirkningen mellem praksis og teori som en kæmpe styrke. Både i dag og under studiet. På kandidatstudiet oplevede jeg, at vi studerende som kom med en professionsbachelor, havde nemmere ved at koble praksis på og derved gøre teorien mere levende. Vores erfaring med en pædagogisk praksis giver os et særligt blik og forståelse for, at teorier er forskellige blikke at se praksis igennem. Du får altså øje på noget forskelligt afhængigt af hvilke ’briller’ du har på.“
Kombinationen af professionsbachelor og kandidatuddannelse har givet Christine en bred og nuanceret kompetenceprofil. Fra pædagoguddannelsen har hun taget evnen til at arbejde med relationer, skabe meningsfulde fællesskaber og anvende pædagogiske metoder. Kandidatuddannelsen har tilføjet et skarpt analytisk blik og evnen til at forholde sig kritisk til praksis “Med kandidatuddannelsen er jeg blevet trænet i at gå et skridt højere op, vende tingene lidt på hovedet, undres og stille spørgsmål“ fortæller hun og uddyber, at hun dermed kan “spekulere og analysere over en række selvfølgeligheder i pædagogisk praksis, som ofte bliver omtalt som ”sådan er det bare” eller ”det plejer vi at gøre.””
På trods af denne brede kompetenceprofil oplevede Christine, at hun til jobsamtaler skulle være meget skarp på netop at kunne formidle disse kompetencer og råder derfor studerende til at reflektere over hvilke kompetencer, de får med sig fra deres uddannelse.
I dag arbejder Christine som skolepædagog, hvor hendes daglige fokus er at skabe trygge og rummelige fællesskaber for børnene: “I mit daglige virke er jeg en praktiker, der er tæt på børnene, og som understøtter og guider børnene i deres dagligdag. Mine teoretiske kompetencer bruger jeg, når jeg skal løfte blikket fra det, jeg ’gør’, og se det fra andre perspektiver end mit eget. Jeg bruger min teoretiske viden, når jeg forsøger at forstå, hvad der tilsiger børnene at gøre, som de gør. I stedet for at kigge på barnet isoleret set, er jeg nysgerrig på de omgivelser, barnet er i, og hvad disse har betydning for barnets handlemuligheder.“ På sigt drømmer Christine om at arbejde i en position, hvor hun kan have en mere vejledende og analytisk funktion og dermed bevæge sig lidt væk fra praksis.
Christine afslutter med at understrege værdien af at kunne kombinere teori og praksis: “En ting er at vide, hvordan en given problemstilling kan betragtes/anskues ud fra – noget andet er at gøre det til virkelighed og anvende det. Og det er det, vi er gode til – vi pædagoger med kandidater.”
Artiklen er skrevet i januar 2025