"Jeg er jo praktiker ind i hjertet, og er først blevet akademisk anlagt senere i livet"
Gitte Xenia Rymark, 46 år, er en engageret kandidatstuderende i Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet. Hun afsluttede sin bachelor i 2024 med et projekt, der udforskede overgangen fra studieliv til arbejdsliv - et emne, der ligger Gitte nært, både personligt og professionelt. Som selvstændig ledelses- og læringskonsulent rådgiver hun til daglig unge dimittender og ledere om de udfordringer, der opstår i mødet mellem nye generationer og deres indtog på arbejdsmarkedet.
“Jeg er omgivet af min egen empiri”
Gittes interesse for uddannelse og læring udspringer af en karriere inden for ledelse, hvor hun altid har haft fokus på at udvikle mennesket. De seneste år har hun både studeret med unge og arbejdet med ledige dimittender, hvilket har givet hende en særlig indgangsvinkel til netop den empiri, der danner grobund for hendes bachelorprojekt. Denne unikke position gjorde hende bekendt med, at unges oplevelse af mødet med arbejdslivet kan være udfordret på rigtig mange parametre. Hun var også optaget af, hvordan ledere bedst kan imødekomme unge i deres første job efter studiet, så deres behov for bl.a. mening, fællesskab og fleksibilitet kunne tilfredsstilles. Denne interesse motiverede hende til at undersøge, hvordan unge nyansatte oplever overgangen til arbejdslivet. I sit projekt havde Gitte særligt fokus på overgangen fra studieliv til arbejdsliv og de følelsesmæssige aspekter forbundet hertil.
Med en oprigtig interesse for at forstå mennesker og skabe forbindelse mellem generationer ser Gitte karriere som en integreret del af livet: "For mig strækker karriere sig over hele det voksne liv og indebærer en balanceret sammenhæng mellem arbejdsliv, privatliv, udvikling og forandring".
Projektet viste, at netop denne balance var svær at opnå for de tidligere studerende, når de indtræder i en ny rolle på arbejdsmarkedet. Bachelorprojektet dækker flere aspekter af overgangen fra studieliv til arbejdsliv, men særligt ét aspekt kan være yderst brugbart, før man som ny dimittend står i overgangsfasen:
“Det vigtigste er at være nysgerrig og modig”
Nysgerrighed og mod til at reflektere over sine interesser og drømme er essentielle for at kunne udforske sine kompetencer. Reflektionen danner grundlag for en livslang øvelse i at formidle sine kompetencer i et omskifteligt arbejdsliv. Det er netop i mødet med arbejdslivet, at man udvikler og opbygger sine kompetencer. Gitte understreger derfor vigtigheden af at omfavne al sin erhvervserfaring.
“Du får erhvervserfaring uanset hvilket arbejde du laver. Den erhvervserfaring synes jeg burde anerkendes i langt højere grad”
Anerkendelsen af erfaringer kan ske i dialog med studiekammerater, familiemedlemmer, undervisere eller potentielle arbejdsgivere. Dialogen hjælper med at oversætte teoretisk læring, oplevelser, refleksioner, drømme og erfaringer til kompetencebevidsthed i en balanceret karriere. For at opnå denne balance kræver det mod og nysgerrighed til at omfavne alt, hvad livet har at byde på - både det, du har erfaret, og det, du ønsker at erfare. Så tag rygsækken med alle erfaringerne på, når du påbegynder den del af din livsrejse, der omfatter karriere.
Artiklen er skrevet i november 2024