Som højskolelærer er man med hele vejen rundt og i rigtig mange facetter af de unges liv, hvilket adskiller os fra mange andre lærere - det er en fantastisk givende del af jobbet, i hvert fald hvis du spørger Heine Nielsen.
Som højskolelærer er alle dage forskellige. Det er et job med mange ændringer i programmet og dermed også mange muligheder for at iværksætte, at formidle ens interesser og dét, man brænder for. En arbejdsdag indeholder for mit vedkommende fællessang, akkompagnement, undervisning, spisning med eleverne, samtaler med eleverne, problemløsning, møder m.m.
Undervisningen kan indeholde alt muligt. Der er brede rammer som højskolelærer, og jeg har undervist i alt fra gregoriansk munkesang til filmproduktion af musikvideoer. Derudover findes det centrale element, livsoplysningen, i højskoleverden, hvilket typisk kommer til udtryk uden for de almindelige undervisningstimer, fx til morgensamlinger og i samtalerne med eleverne uden for klasserummet.
Ud over undervisning kan der også være møder med kolleger, mentorsamtaler, indkøb til faglokaler, forberedelse af undervisning etc. En anden vigtig del af jobbet (50 pct. faktisk) er den sociale tid sammen med eleverne. Den har man især, når man er på arbejde som vagt. Vagten løber typisk fra kl. 16 til næste morgen kl. 08. Her kan jeg sætte forskellige aktiviteter i gang sammen med eleverne fx spille spil eller rundbold, se film eller lignende.
Generelt dét at kunne bruge mig selv som et helt menneske og erkende, at undervisning indeholder meget mere end blot den faglige dimension.
Jeg blev færdig i august 2014 som cand.mag. i Musikvidenskab - med Mediefag som sidefag. Undervejs på studiet har jeg afprøvet mine kompetencer som iværksætter. Jeg var bl.a. tilknyttet Studentervæksthus Aarhus med min virksomhed inden for musikbranchen. Senere solgte jeg firmaet videre, idet jeg kom frem til den konklusion, at jeg i højere grad ønsker at arbejde med musik og menneskelig udvikling end administration, hvilket det efterhånden havde udviklet sig til.
Jeg har også været korleder for forskellige kor i 5 år, imens jeg studerede - bl.a. for en vokalgruppe af blinde. Denne erfaring gav mig en fordel, da jeg blev færdiguddannet. Allerede to uger efter jeg afleverede mit speciale, havde jeg forskellige deltidsjobs som underviser - og året efter, fik jeg mit nuværende job som højskolelærer.
I løbet af mit studie var jeg også i praktik som gymnasielærer. Det er en erfaring, jeg sætter pris på, og som er yderst relevant i forhold til mit nuværende job, hvor jeg arbejder med unge mennesker i alderen 16-19 år. I jobbet som højskolelærer er det især de personlige, menneskelige kompetencer, der er i høj kurs. Jeg har fået at vide til flere ansættelsessamtaler, at det især er min attitude og mit smittende gode humør, der har gjort, at jeg fik jobbet. Jeg er nu også sikker på, at de faglige kompetencer og min erfaring har spillet en rolle.
Det, der overraskede mig mest, var, hvor meget man skal lære, som man ikke kan lære på skolebænken. Til trods for min erfaring som underviser i flere forskellige kontekster, har der været meget nyt at lære som højskolelærer - både som underviser men især i forhold til teenagere, rollen som mentor, at holde en morgensamling, grænsen mellem personlighed/professionalisme etc. Jeg har i dén grad fået udvidet mine kompetencer og erfaringer - og læringen fortsætter. Det er fantastisk.
Min faglighed omkring musik og medier anvender jeg i undervisningen - som inspiration til nye kurser/indhold og fundament for formidlingen. Min erfaring fra praktikken som gymnasielærer anvender jeg i planlægningen af et kursus og lektionsplaner, bl.a. omkring sekvensering og elevaktiverende undervisning. I faciliteringen af undervisningen er det pædagogiske værktøjer, der anvendes. Værktøjer der i højere grad skal tillæres. Her trækker jeg på mine tidligere undervisningserfaringer og mine gode kolleger foruden den teoretiske viden, jeg fik fra underviserprofilen på min kandidatuddannelse.
Mine kompetencer fra studiet, fx dét at kunne stille sig op foran en forsamling, at kunne formidle klart og tydeligt, hvad enten det er tale, sang eller nonverbalt, anvender jeg hele tiden. Teenagere er en herlig gruppe, der giver prompte feedback, hvilket fordrer, at jeg bliver skarpere og bedre til at "sælge" mit budskab, og hele tiden prøver at sætte mig ind i "deres verden".
Kompetencer såsom at kunne "tænke ud af boksen" og at forholde sig kritisk og fortolkende til tingene, som jeg bl.a. har fået i kraft af min akademiske og entrepreneurielle baggage, er i høj grad også anvendeligt i mit job. De er med til, at jeg kan præge min arbejdsplads og -indhold.
Jeg er generelt meget nysgerrig, og jeg vil gerne afprøve mine kompetencer og erfaringer i forskellige sammenhænge og forskellige jobs. Jeg brænder for min faglighed, mennesker og udvikling. Hvem véd, hvor jeg er om nogle år...
Artiklen er skrevet i april 2016