Karriereovervejelser fra en med en særlig udfordring

Hvem er Signe?

"Mine skuldre sænkede sig faktisk ret meget, fordi det ikke handlede om min indsats, men om noget andet."

Signe Hjort Mollerup er 27 år og studerer religionsvidenskab med tilvalg i engelsk på Aarhus Universitet. På sit 10. semester er hun i praktik på et gymnasium, hvor hun underviser i sine hovedfag. Ved siden af praktikken arbejder hun som vikar på et bosted for unge voksne med autisme – et arbejde, der afspejler hendes ønske om at støtte og motivere andre.

Det særlige ved Signe er, at hun er ordblind – en udfordring, hun først blev bevidst om, da hun startede på universitetet. Hun beskriver følelsen som en blanding af lettelse og overvældelse: "Det var en stor lettelse endelig at få en forklaring på, hvorfor det tog længere tid for mig at læse og skrive. Men samtidig spøgte spørgsmålene: Hvordan tackler jeg det? Kan jeg overhovedet klare en universitetsuddannelse?"

At tilpasse sig hjælpemidler som oplæsningsprogrammer og lydbøger var en udfordring, der krævede tid og øvelse. Men Signe har udviklet en særlig energi, der driver hende frem: "Jeg tror måske bare, at jeg har sådan en 'det finder jeg ud af ‘-energi." I dag har hun fundet en struktur, der fungerer, og som gør det muligt for Signe at studere på lige vilkår som hendes medstuderende.

En anderledes opfattelse af karriere 

"Jeg tror, jeg har en stor ambition om at blive gymnasielærer og undervise. Det drømmer jeg virkelig meget om."

For Signe handler karriere ikke om at klatre op ad en stige eller få store titler. Hun ser karriere som muligheden for at forfølge det, hun brænder for: at undervise, inspirere elever og fordybe sig i sine fag.

Ordblindheden har givet hende en unik tilgang til arbejdet. Hun ved, hvordan det føles at kæmpe med noget, der er svært, og det giver hende en særlig forståelse for elever med egne udfordringer. Samtidig reflekterer hun over, hvornår det er relevant at nævne sin ordblindhed: "I starten var jeg meget i tvivl, om jeg skulle skrive det i min praktikansøgning eller nævne det til jobsamtalen. Det gjorde jeg ikke, men efter at have sagt det højt under mit praktikforløb har jeg kun oplevet stor opbakning."

At være åben har givet hende mod til at inspirere andre, både elever og kolleger. For Signe er ordblindhed ikke en begrænsning, men en styrke, der gør hende til en bedre underviser.

Bekymringer, der stadig fylder

"Hvad nu, hvis en rektor tænker: 'Hvordan skal du kunne undervise, hvis du ikke kan rette en stil?'"

Selvom Signe er blevet mere åben omkring sin ordblindhed, oplever hun stadig bekymringer. Hun frygter, at andre vil se det som en svaghed, og hun er opmærksom på fordomme om ordblindhed: "Ordblindhed har intet med intelligens at gøre, men det kan være sårbart, hvis nogen misforstår det."

Hun tænker også over den praktiske side af arbejdet – især når arbejdsbyrden bliver tungere. Vil hun kunne finde tid til både forberedelse, undervisning og evaluering? Selvom hun er struktureret, kan disse spørgsmål stadig dukke op.

Alligevel minder Signe sig selv om, at hendes erfaringer viser noget andet: "Jeg er næsten altid blevet mødt med forståelse og støtte, når jeg fortæller om det."

Signes gode råd 

  1. Tro på dig selv: "Din udfordring er ikke noget, der holder dig tilbage – det er noget, du kan lære at arbejde med."
  2. Vær strategisk: "Find de hjælpemidler og metoder, der virker for dig, og tag dig tid til at lære dem."
  3. Vær åben: "Folk er ofte mere forstående, end man tror, og det kan næsten altid betale sig at sige det."
     

"Min oplevelse er, at udfordringer som ordblindhed ikke behøver at begrænse én. Det handler om at finde sin egen vej og fokusere på det, der giver mening for én selv. For mig er det at inspirere andre og forfølge drømmen om at blive gymnasielærer – og det er en vej, jeg glæder mig til at fortsætte på."

Artiklen er skrevet i november 2024

Signe Hjort Mollerup

  • Uddannelse: Religionsvidenskab med tilvalg i engelsk

  • Semester: 10. semester

  • Stilling: Vikar på bosted for unge voksne med autisme