Cilies netværk banede vejen fra praktik over i studiejob til det første job

I foråret 2017 var kandidatstuderende Cilie Kristensen i praktik hos Aros Kommunikation. Siden er hun blevet ansat som deltidsjuniorkonsulent, og så har hun desuden allerede sikret sig en projektansættelse, når hun til sommer dimitterer.
At gribe muligheden for at komme i praktik var helt naturlig for Cilie. Hun havde gennem sin studietid på Medievidenskab ved Aarhus Universitet arbejdet som tjener, og praktikken var derfor en oplagt mulighed for at få ’noget super relevant’ på CV’et, fortæller hun. Det viste sig dog hurtigt, at tjenertjansen ikke var spildt arbejde.

Sådan fik Cilie foden indenfor hos Aros Kommunikation

Da det blev tid til at søge praktikpladser, gik det op for Cilie, at det ville blive en stor udfordring for hende. Hun havde nemlig aldrig skrevet en ansøgning før:

”Jeg er vestjyde, og der er vi altså bare vant til at banke på og sige ’Goddag, kan du bruge sådan én som mig?’ Jeg deltog derfor i Arts Karrieres arrangementer for at blive lidt klogere på det der med at skrive både CV og ansøgning.”

Heldigvis gav ansøgningerne pote, og Cilie blev kaldt til samtale hos Aros Kommunikation. Fra første møde med en af de kommende chefer stod det klart for Cilie, at her måtte hun bare arbejde. Grinende fortæller hun om sin samtale, hvor hun fik solgt sig på, at det, hun ikke kunne, kunne hun i hvert fald lære. Cilie erindrer tydeligt, hvordan hun gik fra samtalen med en følelse af at være blevet klogere. Klogere på sig selv og sine kompetencer.

Erfaring supplerer studierne og styrker selvtilliden

Erfaring er mere end de stillinger, der på papiret ser studierelevante ud, pointerer Cilie. Hun oplevede selv til sin første ansættelsessamtale hos Aros Kommunikation, at hendes chef kunne drage enormt meget ud af, at hun havde erfaring fra tjenerbranchen.

”Jeg havde nok ikke helt selv tænkt det på den måde, men det blev klart for mig, at mit job som tjener havde givet mig noget, som også kunne bruges hos Aros Kommunikation,” fortæller Cilie og fortsætter:

”Jeg er omstillingsparat, og jeg var vant til at snakke med alle typer af mennesker – servicere dem såvel som løse konflikter. Det betød bl.a., at jeg ikke ville tøve med at bidrage til kundemøder eller være nervøs, når telefonen ringede, og det var mig, der skulle tage den.”

I dag får Cilie lov til at udforske og udfordre sin praktiske faglighed som juniorkonsulent hos Aros Kommunikation ved siden af studiet.

Naturligt brug af netværk skaber værdi

Selvom netværket ikke var det, der sikrede Cilie sin praktikplads, så har netværket ført hende videre til både studiejob og det første job. Men det er ikke første gang, at Cilie scorer sig et job gennem sit netværk:

”For at gøre en lang historie kort, så arbejdede jeg på en skole, da jeg stadig boede i Vestjylland. Mit job som tjener på A Hereford Beefstouw fik jeg efter en festlig aften med en af mine tidligere kollegaer og en af hendes venner i Aarhus. Vi mødte en af de andres venner, der arbejdede i restaurationsbranchen, og jeg fik nævnt, at jeg var på udkig efter et job til at supplere SU’en.”

Efter en månedstid lå der pludselig en besked i Cilies indbakke på Facebook, og der var et tilbud om at komme til jobsamtale som tjener. Hun fortæller, hvordan værdien af netværk endte med at føre hende helt fra Vestjylland til Aarhus – og samtidig lande et tjenerjob, som hun har knuselsket.

”Virksomheden kender mig og ved, hvad jeg kan"

Da Cilie afsluttede sin praktik, var både Aros Kommunikation og hun selv ærgerlige over, at deres veje skulle skilles. Der var desværre ingen ledige stillinger, men Aros Kommunikation lovede at hjælpe Cilie videre.

”På den første uge hjalp vores direktør fra Aros Kommunikation mig videre gennem deres netværk. Jeg var til to jobsamtaler, og selvom savnet til mine dejlige kollegaer og arbejdet var stort, så følte jeg virkelig medvind,” fortæller Cilie og fortsætter storsmilende:

”Der gik dog kun lige nøjagtigt 5 hverdage før, at jeg fik et opkald, der fik mig til at juble. Aros Kommunikation havde fået en plads til mig - og nu er jeg ansat som juniorkonsulent.”

Cilie kom til en regulær jobsamtale, selvom virksomheden kendte hende og vidste, hvad hun kunne. Samtalen handlede dog om lidt mere end et år som deltid ved siden af studiet:

”I samme omgang skrev jeg under på mit første fuldtidsjob. Når jeg dimitterer til sommer, er jeg projektansat hos Aros Kommunikation i et år frem – og jeg kunne ikke være mere tilfreds.”

Cilies bedste råd til andre studerende

”Tro på, at det du gør, er både brugbart og godt,” råder Cilie andre studerende. Hun tænker, at de fleste studerende nok har gået med tanker om, hvorvidt det er det rigtige sted, de er, og hvad man egentlig kan bruge studiet til i ’den virkelige verden’. Det har nemlig fyldt meget for hende selv. Netop derfor mener hun, at det er så vigtigt, at man tror på, at det faktisk kan bruges til noget – for det kan det!

”Også skal du øve dig i at sætte ord på, hvad du kan og prøve det af,” tilføjer Cilie. Hendes egen erfaring er, at idet hun begyndte at skrive ansøgninger, arbejde på sit CV og komme til jobsamtaler, blev hun 100 gange klogere på sig selv og sin faglighed.

Artiklen er skrevet i september 2017

Cilie Kristensen

• Alder:  26 år

• Uddannelse: Medievidenskab med tilvalg i begivenhedskultur