Frivillighed og uddannelse giver brugbare kompetencer

Laura Emilie er frivillig i Red Barnet Ungdoms MobSquad. For Laura Emilie er der både en grund til dette rent personligt, men hun kan også tydeligt se en kobling til studiet.

MobSquad er et projekt, der kæmper for børns rettighed til ikke at blive diskrimineret. Holdet afholder antimobning-kampagner på folkeskoler i Aarhus Kommune for 3.-6. klasse. I klasserne holder de oplæg og laver workshops omkring mobning – hele tiden i tæt sammenspil med eleverne. Gennem oplæg, lege og workshops, formidler de den nyeste teori inden for mobning.

Flere gange årligt afholder Red Barnet Ungdom uddannelsesdage, hvor de frivillige får kompetencer inden for teorier og læringsmetoder.

Et eksempel på en workshop under skolebesøgene er ”rollespils-workshop”, hvor der med eleverne opstilles situationer i skolen, hvor mobning kunne opstå. Det er elevens opgave at udfylde de fremstillede roller samt udtænke en situation i hverdagen, hvor rollerne kunne udspille sig. Rollerne kan f.eks. være ’mobbeoffer’, ’mobbestopper’, ’tilskuer’, ’medløber’ og ’mobberen’.

”Jeg havde en klar intention, da jeg startede på studiet, om at få et frivilligt job ved siden af, da jeg følte det kunne give mig en kæmpe tilfredsstillelse. Dette mener jeg også skal være hovedårsagen til at blive frivillig. Min far har lavet frivillig arbejde i flere år, hvilket jeg altid har været meget nysgerrig omkring. Da jeg hørte om Red Barnet Ungdoms MobSquad, tænkte jeg det lød rigtig spændende.”

Til formidling kan Laura Emilie trække på sit studie, da hun her er vant til at arbejde med forskellige målgrupper og aldre.

”Det giver mig blod på tanden at se, hvordan eleverne fanges af vores materiale og workshops samt at kunne få afprøvet ideer og læringsmetoder, hvilket MobSquad giver rig mulighed for. Det er fedt at få lov til at prøve at ’undervise’ en gruppe elever fysisk, og ikke bare få det hele på hypotetisk niveau, som det jo meget er når man læser på uni.”

Frivilligt arbejde skaber værdi på studiet, personligt og for dem man hjælper

For Laura Emilie er det tilfredsstillende at gøre noget godt for andre og gøre en forskel. Det at gøre noget ved et problem, være med til at hjælpe i hverdagen og give sit bidrag, er noget, der har betydning for Laura Emilie.

"Det giver mig erfaringer på så mange punkter, som jeg både kan bruge lige nu i mit studie, men også fremadrettet. Jeg tror også det er helt naturligt, at når man får succes omkring noget, får man smag for mere. Sådan har jeg det også med det frivillige arbejde. Jeg får virkelig lyst til at gøre en forskel, når jeg ser at det virker.”

Laura Emilie er ikke i tvivl om koblingen mellem frivilligjobbet og studiet:

”Da jeg læser Uddannelsesvidenskab, er det klart, at læring og formidling spiller en kæmpe rolle. Det er også spændende, at jeg igennem mit studie lærer ’bag om’ uddannelser – for eksempel læreruddannelsen som netop spiller en stor rolle i mit frivilligjob og derved kan kobles med frivilligjobbet. Samtidig tror jeg, at desto længere jeg kommer i min uddannelse, desto mere kan jeg tage med i mit job som frivillig.”

For Laura Emilie er det en spændende udfordring at undervise, formidle og fange elevers opmærksom – også selvom hun ikke har nogen uddannelsesmæssige færdigheder endnu. I MobSquad temaet er der mange forskellige mennesker, hvilket giver en bred omgangskreds og et stort netværk. Det er noget Laura Emilie ser værdifuldt at have i sin studietid og i det hele taget tage med videre.

"Hvordan tror du, at det er givende fremover, når du skal på arbejdsmarkedet?”

Til det svarer Laura Emilie:

”Jeg håber og tror da helt sikkert, at det pynter på et CV. Det at have arbejdet frivillig med noget man brænder for og tror på. Jeg synes dog stadig, som tidligere nævnt, at frivilligjob skal være noget man gør, fordi man virkelig ser et match, og fordi man har lysten. Det er altid fedt at møde mennesker, der brænder for noget, hvilket jeg også tror betaler sig, når man skal ud på arbejdsmarkedet en dag.”

Et godt råd til andre, der overvejer at blive frivillig

"Find noget, hvor du føler, du kan gøre forskel for både dig selv og andre, og virkelig bare gør det! Det er så bekræftende og givende at arbejde med noget, der giver mening for en. Prøv dig frem, der er så sindssygt mange forskellige former for frivillig arbejde, man kan få. Det handler bare om at finde et match og komme i gang!"

Artiklen er skrevet i oktober 2018.

Laura Emilie Laursen

• Uddannelse: BA i Uddannelsesvidenskab