Karriere med særlige udfordringer

Mange studerende har forskellige former for psykiske og/eller fysiske udfordringer og mange har nok spurgt sig selv: “Hvordan kan jeg danne karriere med de udfordringer?”. Lise Emilia Duelund er en af disse studerende. Lise er diagnosticeret med generaliseret angst, panik angst, fibromyalgi, trigeminusneuralgi, migræne og ADHD. Hun har dermed både fysiske og psykiske udfordringer, som hun skal tage højde for i sit kommende arbejdsliv. Men når man spørger Lise hvad karriere betyder for hende, så er det ikke udfordringerne der fylder: “Det er for mig, at få lov til at lave noget jeg elsker, hver eneste dag”.  

At få hjælp hjælper! 

Lises diagnoser giver hende forskellige typer af udfordringer. Gennem hele sit studie har hun måtte kæmpe med en hjerne, som ikke var indrettet helt som alle andres, men uden at vide det. Dette medførte blandt andet koncentrationsbesvær og problemer med at igangsætte samt færdiggøre projekter. Derudover har Lise gennem hele studiet kæmpet med smerter i kroppen, udmattelse og træthed på baggrund af de mange smerter. Men da Lise fik sine diagnoser, blev det nemmere for hende at gøre livet bedre for sig selv. Lise får nemlig forskellige former for støtte. Hun har blandt andet været heldig at få økonomisk støtte, gennem Handicap SU, som hjælper hende med blandt andet at have råd til medicin. Derudover har Lise gået i terapi, hvilket særligt har hjulpet mod hendes angst. Til eksamen får Lise dispensation, som giver hende ekstra tid til at færdiggøre prøver og eksaminer. Nu har Lise også søgt om at få adgang til Nota, som hun håber, kan blive en hjælp i forbindelse med specialeskrivningen. Dog er alle problemer ikke løst, og Lise kæmper stadig for at holde begge ben på jorden: 

Jeg har stadig svært ved at fralægge mig behovet for at skubbe mig selv til det yderste og kommer derfor stadig til at være for hård ved mig selv. […] Dette er et område jeg virkelig arbejder med og er bevidst omkring.” 

Det er dog vigtigt for Lise at understrege at der også kan være gode sider ved udfordringerne. For eksempel har Lises ADHD-diagnose haft en positiv indvirkning på hendes andre diagnoser: 

ADHD er en udfordring på mange områder, men jeg elsker at den gør mig i stand til at arbejde under pres, tænke hurtigt, altid finde løsninger på problemer, at kunne se systemer og løsninger steder, hvor andre ikke gør, have stor passion og entusiasme for det jeg laver, at kunne hyperfokusere på det som interesserer mig og at være kreativ. Det er mine yndlingsting ved min ADHD og meget af det, noget som jeg knytter til min personlighed.” 

Derudover er Lise blevet ekspert i at mærke hvordan hun har det. Hun er slet ikke i tvivl når der er noget unormalt i hendes krop, og om det er en af hendes diagnoser der driller, eller om hun fejler noget andet. 

Oplevelsen af udfordringerne som både en svaghed og en styrke afspejler sig også i Lises gode råd til andre studerende med udfordringer:  

  1. Giv ikke op på at forstå hvorfor du er udfordret. Søg svarende og vær standhaftig i søgen på hjælp. Husk på at AU også er gode til at tilbyde hjælp og støtte, så talt også gerne med din studievejleder. 

  1. Husk på du ikke er alene. Der er mange der har udfordringer, og langt de fleste medstuderende er kun interesseret i at man har det godt. Det kan derfor være godt at tale med ens studiegruppe om de udfordringer man har og hvordan man tænker disse kan tages højde for. 

  1. Selvom du har udfordringer, har du også styrker. Bliv klar over hvad disse er og tro på dig selv. Langt de fleste med udfordringer er vanvittigt stærke og har en værdifuld indsigt, som både gør en til en god studiekammerat og en god kommende kollega. 

Tanker om fremtidens arbejdsplads 

Lises diagnoser har også påvirket hendes tanker om fremtidens arbejdsplads og karriere. Hun lægger vægt på at den viden hun har fået omkring diagnoserne, også har gjort hende bedre forberedt på et arbejdsliv, der er i balance med den person hun er, og det liv hun gerne vil leve. Hun håber på at hun kan bruge de styrker, hendes udfordringer har givet hende, i et fremtidigt arbejde. Derudover ønsker hun at skabe en balanceret hverdag hvor hun trives, selvom hun godt ved det kan blive en stor udfordring. Lise håber at finde et relevant job efter endt uddannelse, så hun kan bruge det, hun har lært på studiet og gøre brug af det udfordringerne, bidrager positivt med. 

I et kommende arbejdsmiljø er det vigtigt for Lise at der er en åben dialog og forståelse for mulige udfordringer. Men det er lige så vigtigt for hende at arbejdspladsen forstår at bruge hendes styrker og tror på hendes evner. Der er også mere specifikke ting, som Lise mener vil gavne hende på en arbejdsplads:  

Jeg ville trives godt med dynamisk kontormiljø, mulighed for hjemmearbejde eller fleksible arbejdstider nogle dage. Både fordi jeg trives godt med afveksling og fordi jeg kan tilpasse det ud fra hvordan jeg har det. Derigennem kan jeg altid sikre jeg kan præstere mit ypperste og stadig have en god hverdag, hvor jeg også er et menneske med overskud privat.” 

De mange tanker og følelser som har fyldt i forbindelse med udfordringerne, har for Lise, gjort det svært at sætte ord på hvad der var galt og hvorfor. Nu har Lise fået sprog for sine udfordringer og har dermed også delt dem med familie, venner og studiekammerater. Derudover har Lise lavet en podcast med navnet: "Undskyld jeg afbryder”. Det er en podcast om ADHD, med særligt fokus på kvinder og voksenlivet. 

Husk at du altid kan få støtte til dine udfordringer hos Rådgivnings- og støttecenteret: https://www.au.dk/raadgivnings-og-stoettecentret/til-studerende-med-studiemaessige-vanskeligheder.

Artiklen er skrevet i december 2022

  

Lise Emilia Duelund  

  • Uddannelse: Digital Design 

  • Semester: 3 semester, Kandidat