Når du går fra livet som studerende til nyuddannet

Når du som nyuddannet skal ud på arbejdsmarkedet, giver Dennis Nørmark dig her nogle gode råd til, hvilke forventninger du kan have og hvad du selv kan bidrage med.

Vær opdateret på LinkedIn

Godt nok kan LinkedIn være det mest kedelige sociale netværk, men det er et sted I skal have en profil. Her fortæller I, hvad I kan, hvor gode I er og hvilke succeser, I har haft.

Det er en god ting at gøre, da I får forklaret til omverdenen, hvilken profession I har og hvilke bidrag, I kan tilbyde. Så har I ikke allerede en profil, så er det bare med at få den lavet. 

Se specialet som en øvelse

I mit arbejde hos konsulentvirksomheden hev vi ofte sociologer og antropologer ind til at løse problemer. Her oplevede jeg ofte, at de sendte deres speciale med i ansøgningen. Her bliver jeg nødt til at sige: De kommer ikke til at læse dit speciale. Det kan gøre ondt, for I har brugt lang tid på det.

Se i stedet specialet som en øvelse. Løsriv jer fra det og tænk over, hvilke kompetencer I fik, da i lavede det og undervejs i processen. Hvad lærte I?

Find frem til løsningen

En klassisk fejl, man begår, når man kommer fra universitetet, er at tale om en masse teori. Man lærer at finde problemet og undersøge det. Perspektiveringen er derimod knap så vigtig.

Virkeligheden kan altså godt opleves som den omvendte verden. Virksomheden, I kommer ud til, er ikke interesserede i teorien, og de ved godt, at I er fagligt kompetente. Perspektiveringen er her det vigtige, og I skal fokusere på at finde løsningen og forklare dem den.

Dine bidrag som akademiker

Noget af de, I kan, er, at I har litterær udholdenhed. Det betyder, I kan læse – og I kan læse meget. De fleste hos private virksomheder kan læse to sider og ikke mere. Det er der derfor ofte efterspørgsel efter. 

I har evnen til at få overblik og se mønstre i komplekst materiale. Det har man altid, når man studerer, men særligt folk der arbejder inden for det sproglige eller kulturelle område. De kan se mønstre i et materiale, i det mennesker foretager sig, i det organisationen siger. Mønstre, som virksomheden ikke selv kan se, fordi de sidder dybt nede i det.

I kan kondensere en lang tekst og nå ind til kernen i det. Mange af de virksomheder, I nok kommer til at arbejde for, er ekstrem utålmodige, så de skal have analyseret og opsummeret ting lynhurtigt og kort. Så alle kan være med. Så evnen til at tage et komplekst materiale og reducere det, er der stor efterspørgsel efter.

Så kan I fortolke. Det vil sige, I kan se på noget, så kan I fortælle, hvordan det i virkeligheden foregår, eller hvad det i virkeligheden betyder. I kan fordybe jer i snævre områder. I kan researche, finde viden og kvalificere den viden. Det er der også behov for hos virksomheder.

I skal kunne indgå i teams

Hvis I kommer ud i det private erhvervsliv, vil I opdage, at det er meget teambaseret. Man skal kunne indgå i et sammenhold med andre. Her har vi en forestilling om, at den bedste og mest grundige og gennemarbejdede løsning får vi ved at sætte os ned som ligesindede og tale og rationelt finde ud af, hvad der er rigtigt at gøre. Sådan ser virkeligheden bare ikke ud.

I virkeligheden er der tale om kompromiser, magtkampe, og ofte er det nogle dårlige, halvfærdige løsninger, der ender med at løbe med det dele. Fordi det er et politisk sted. Så sidder man tilbage med sine idealer og værdier og ville ønske, at man kunne arbejde alene. Ligesom i de gode gamle dage. Men sådan er det bare ikke. Man bliver nødt til at indgå i de her teams. 

Lad jer ikke skræmme af de pompøse titler

Når I kommer ud, vil I ofte blive meget overraskede over de titler, folk har. ”Learning Officer Specialist”, ”Organizational Change Manager”, ”Grand Manager”, osv. Hvad betyder de?

Når de søger personer til stillinger, der lyder meget pompøse, så prøv at finde ud af, hvad de egentlige kvalifikationer er. Om I faktisk ikke kan passe meget fint ind. For der er ikke nogen, der søger en humanist, eller en cand.mag. i dansk eller arkæologi.

De søger personer til stillinger, som er fuldstændig uigennemskuelige. I skal derfor ikke lade jer skræmme over titlerne. Gå derud, vis hvad I kan, prøv at sælg jer selv på jeres indlysende kompetencer. 

De sidste gode råd

- Find ud af, hvilken værdi I bidrager med.
- Vær opmærksom på jeres fordomme om dem og deres fordomme om dig.
- Vis interesse for hvem de er, hvad de laver, og hvad deres udtryk betyder.
- Gør jer umage i at lære noget af sproget. Få læst nogle af de bøger, der forklarer, hvad de forskellige ting hos virksomheden betyder. Fx titlerne.

Til sidst, så glem aldrig hvor I kommer fra. Hav det altid i baghovedet. At I har en anden tilgang til tingene. I skal ikke blive ligesom dem, for så holder jeres unikke bidrag op med at være der. Find i stedet balancen og tilpas jer på nogle områder.

Artiklen er skrevet i juni 2017

Dennis Nørmark

  • Cand.mag i Antropologi

  • Kendt debattør og forfatter til bl.a. "Humanistens guide til det private erhvervsliv".