Overvejelser fra en ny studerende

At påbegynde en videregående uddannelse sker ofte på baggrund af en masse overvejelser. Andrea Natorp er ny studerende på bacheloruddannelsen i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet og har mange overvejelser i forbindelse med valget af videregående uddannelse.

Valget af studie

Religionsvidenskab er ikke den første uddannelse, Andrea har påbegyndt. Sidste år begyndte hun på lingvistik men fandt hurtigt ud af, det ikke var noget for hende. Derfor valgte hun at skifte retning, til et fag som altid har interesseret hende:

”Religion var mit absolutte yndlingsfag i gymnasiet, og jeg nåede frem til den konklusion at, valg af studie egentlig ikke behøvede at være mere kompliceret end nødvendigt.”

Selvom studievalget virkede oplagt for Andrea, har valget ikke været uden refleksioner over, hvad der kan blive udfordrende på det nye studie, og når hun engang skal skabe sin karriere. Andrea har blandt andet reflekteret over det sociale sammenhold på og udenfor studiet samt sværhedsgraden af det kommende studie. Derudover har det været med i hendes overvejelser, om uddannelsen på religionsvidenskab kan give adgang til en bred vifte af jobmuligheder. Men en ting var sikkert da Andrea skulle vælge studie, nemlig at hendes primære interesseområder ligger inden for humaniora. Derfor undersøgte Andrea mange humanistiske uddannelser inden valget landede på religionsvidenskab:

”Før jeg søgte, var jeg inde på Aarhus Universitets hjemmeside, for at læse omkring hvilke fag jeg skulle have på de forskellige studier, som jeg havde i overvejelserne. Dette var en stor hjælp ift. at snævre mit interesseområde ind, og det overskueliggjorde at vælge forskellige studier fra eller til.”

Derudover var der en anden ting, som var afgørende for Andreas studievalg. I sit job som delikatesse assistent i Meny fik Andrea en kollega, som læser religionsvidenskab og som er glad for studiet. Gennem kollegaen fik Andrea mere direkte kendskab til studiet. Det var altså kombinationen af at have undersøgt humanistiske uddannelser og samtale med en studerende, som gjorde Andrea klar på at begynde på religionsvidenskab.

Karriereovervejelser

Andrea leger med ideen om at blive gymnasielærer, hvilket havde betydning for, at hun søgte humanistiske videregående uddannelser. Andrea søgte ind på engelsk som sin anden prioritet, da denne uddannelse også kunne føre hende af gymnasievejen. Karrieremulighederne spillede dermed en rolle for Andrea, da hun søgte ind på studiet. Men hun understreger også, at det ikke var det vigtigste for hendes valg af studie:

”Det er helt klart en motivation for mig at kunne se et tilnærmelsesvis klart mål med mit studie, og kunne forstille mig en fremtid som færdiguddannet og aktiv på arbejdsmarkedet, men jeg føler personligt, at det vigtigste er hvorvidt selve studiet interesserer og inspirerer mig. Det er alligevel mange år af mit liv, jeg skal bruge på at studere, og så går det simpelthen ikke, hvis jeg synes, halvdelen af mine fag er uinteressante, også selvom det så kunne give mig gode jobmuligheder.”

For Andrea er det vigtigt at blive glad for studiet, men karriereovervejelserne fylder for hende og er med til at give hende motivation for at tage en videregående uddannelse. Andrea håber på at kunne tilegne sig en masse viden og færdigheder på religionsvidenskab, som hun senere kan bruge, når hun skal danne karriere. Derudover håber Andrea på, at få øje på nye muligheder gennem uddannelsen som kan føre hende i retninger, som hun ikke er bevidst om endnu. Det betyder noget for Andrea at have karrieremuligheder, som hun kan se sig selv i, i fremtiden. Men inden karrieren skal sættes i gang, skal hun begynde på studiet.

Andrea glæder sig til at blive en integreret del af studiemiljøet, komme i gang med studiet og udbrede den interesse hun allerede har for faget. Og så må vi se hvilke karriereveje, der åbner sig for Andrea i løbet af tiden på Aarhus Universitet.

Artiklen er skrevet i august 2022

Andrea Rosenberg Natorp