Praktik gjorde mig mere bevidst om min fremtidige vej

Mette Bentzen har en bachelor i Nordisk sprog og litteratur og er lige nu i gang med sit sidste år på kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi. Gennem studietiden har Mette engageret sig praktisk gennem blandt andet frivilligt arbejde, men det var især hendes praktikperiode der var særlig værdifuld.

Mette Bentzen er 26 år og er i praktik ved Folkeuniversitetet, hvor hun primært er tilknyttet Århundredets Festival. Hun er med til at udvikle festivalarrangementer, hvor hun f.eks. researcher på et emne, udvikler et koncept, kontakter relevante personer og generelt sætter ’formen’ på arrangementet. Samtidig udvikler hun også forelæsningsrækker på Folkeuniversitetets klassiske program - så hverdagen hos Folkeuniversitetet byder på en masse forskellige opgaver.

Vigtigt med samme værdier og klar idé

Mette havde allerede inden ansøgningsprocessen en klar idé om, at hun gerne ville i praktik ved Folkeuniversitetet. Derfor var hun proaktiv og kontaktede virksomheden allerede inden de begyndte at søge praktikanter til næste semester. Hun havde nemlig fået kontakt til en medarbejder fra Folkeuniversitetet gennem sit frivillige arbejde.

Det var ikke tilfældigt, hvor Mette skulle hen, og hun havde klare mål og holdninger om stedet:

”Jeg er virkelig glad for, at jeg fik en praktikstilling hos Folkeuniversitetet, fordi jeg først og fremmest er vild med, hvad Folkeuniversitetet laver. De tilbyder mig en masse alsidige opgaver, og så har de et værdisæt, jeg kan identificere mig med, hvilket er noget, der betyder noget for mig.”

Koblingen mellem praktik og studie

For Mette er det tydeligt hvad fordelen ved at være i praktik er, og hun kan trække oplevelser fra praktikken direkte over på studiet; for eksampel som eksamenscase. Samtidig er hun også blevet skarpere på, hvad hun gerne vil skrive speciale om.

”Jeg er jo stadig i gang med uddannelsen, så jeg ved endnu ikke, om det hjælper mig til at komme ind på arbejdsmarkedet, men jeg forestiller mig, at jeg får nemmere ved at spotte, hvilke jobs, jeg vil passe godt ind i.”

Tydelig værdi og stærkere på sin profil og kompetencer

Praktikperioden har styrket Mettes kompetencer og det har hjulpet hende til at blive klarere på fremtiden efter studiet. Især har det været en forløsning, at få viden om, hvordan det er at arbejde fuldtid, og hvordan ens fremtidige hverdag kan se ud.

”Det har gjort mig bevidst om, hvad jeg synes er sjovt at lave, hvad jeg er god til, og hvilken form for struktur, min hverdag gerne må have. Det er dejligt at få en fornemmelse af, hvordan min hverdag kan komme til at se ud, når jeg engang er færdig til sommer. Og så er det rart, at jeg langt om længe kan se, hvordan jeg kan bruge mine færdigheder fra studiet ”ude i virkeligheden”".

Artiklen er skrevet i oktober 2018

Mette Bentzen

• Uddannelse: BA i Nordisk sprog og litteratur. I gang med kandidat i Oplevelsesøkonomi

• Semester: 3. semester