Sådan skaber du som nyuddannet dit eget job

Mikael Kvist Laursen arbejder som Marketingschef i Wiley X, der er en mindre virksomhed i Vestjylland. Han er et godt eksempel på, hvordan man som humanist kan være med til at skabe sin egen stilling og løse udfordringer, som virksomheden endnu ikke ved de står med.

Det hele startede med, at Mikael Kvist Laursen så et gammelt jobopslag, hvor Wiley X i Vemb søgte en grafiker. Mikael Kvist Laursen kontaktede virksomheden også selvom, at han ikke var grafiker, men uddannet journalist og med en kandidat i digital design på Aarhus Universitet. Dette førte til en jobsamtale, som Mikael Kvist Laursen gik til uden de helt store forventning, Alligevel endte han med at blive ansat som marketingchef i Wiley X.

Generalister kan dække et bredt udsnit af arbejdsopgaver

Spørger man Mikael Kvist Laursen selv om, hvordan det kan være, at han fik jobbet hos Wiley X, peger han på, at virksomheder groft sagt kan stå i to situationer. Enten skal de have løst specifikke opgaver i virksomheden og søger derfor en specialist, eller også kan de stå i en situation, hvor de skal have løst en bredere defineret eller endda udefineret opgave med et strategisk sigte. Dette kræver en generalist med en bred faglig viden og mere generelle kompetencer. Det var sidstnævnte kompetencer, som Mikael Kvist Laursen hos Wiley X kunne bidrage med.

En af de væsentligste opgaver for Mikael Kvist Laursen er at gøre Wiley X’s digitale marketing mere struktureret. I kraft af sin kandidat i digital design har Mikael Kvist Laursen udviklet akademiske kompetencer, der gør ham i stand til at overskue og analysere komplekse problemstillinger, og som har styrket hans evne til at arbejde struktureret og se tingene fra et bredt perspektiv. Michael Kvist Laursen fortæller:

Jeg har gennem min faglighed lært at overskue komplekse problemstillinger og i relation til mit nye job som marketingchef er det, udover min erfaring fra tidligere job, kompetencer i forhold til at kunne se det hele fra kundens perspektiv der vil komme i spil”.

Det er ikke kun Mikael Kvist Laursens kandidat i digital design, der har gjort ham attraktiv for virksomheden, men også erfaringer fra tidligere jobs og en baggrund som journalist. Dette skyldes, at Mikael Kvist Laursen som uddannet journalist er en stærk formidler og kombineret med den faglige viden om det digitale og de mere generelle akademiske kompetencer, som han har opnået pga. sin kandidat i digital design, giver dette ham en tværfaglig profil. Mikael Kvist Laursen kan både formidle ting med et klart budskab, samtidig med at han har den nødvendige viden om IT kombineret med hans evne til at overskue og analysere komplekse problemstillinger, som han har lært i sin tid på universitet.

Mikaels arbejdsopgaver

I jobbet som marketingschef har Mikael Kvist Laursen ansvaret for Wiley X’s marketing, der både inkluderer kataloger, messer og reklamer samt den digitale marketing der vedrører webshoppen, online marketing osv. Hans opgaver indebærer alt fra at stå for en Facebook-kampagne til at udføre dybdegående analyser af kundernes forbrugsmønstre på Wiley X’s hjemmeside.

På langsigt skal Mikael Kvist Laursen være med til at sørge for, at Wiley X fortsat vækster i en verden der bliver mere og mere digitaliseret. Det er i sær her, at Mikael Kvist Laursens faglige viden og forståelse for den digitale verden kommer i spil samt Mikael Kvist Laursens analytiske kompetencer, hvilket kan bidrage til at skabe mere værdi for pengene hos Wiley X og sikre, at virksomheden fortsat vækster ved at omstille sig til en digital fremtid.

En del af at omstille sig til en digital fremtid indebærer blandt andet et øget fokus på internethandel, der for mange virksomheder er blevet en vigtig salgskanal. En af de første ting som Mikael Kvist Laursen straks gik i gang med, var derfor at undersøge antal besøgende på Wiley X’s hjemmeside, der også indeholder en webshop. Ved hjælp af et analyseværktøj fandt Mikael Kvist Laursen ud af, at der på Wiley X’s hjemmeside var mange besøgende, men at de aldrig nåede ind på siden med produkterne, og i stedet klikkede sig ind på Wiley X’s hjemmeside omkring sikkerhedsstandarder. Det er han nu i gang med at løse, og Mikael Kvist Laursen har som målsætning at få flere besøgende ind på siden med produkterne. Ovenstående er et godt eksempel på, hvordan man som akademiker i en virksomhed kan bruge sine analytiske kompetencer til at arbejde struktureret med data, og dermed løse et problem ved at sætte nogle mål, der i sidste ende skal føre til mere vækst hos virksomheden.

Artiklen er skrevet i november 2019

Mikael Kvist Laursen

  • Uddannelse: Journalistik og kandidat i digital design.

  • Stilling: Marketingchef hos Wiley X