Kunsten at skrive gode ansøgninger er en genre for sig. Det allervigtigste er at fremhæve og huske, at CV’et peger bagud og viser dine kompetencer og erfaring, mens ansøgningen peger fremad og sætter kompetencerne i spil, der hvor det er relevant. Ansøgningen må ikke være et referat af dit CV. Og hold den gerne på én side!
Sørg for at læse jobopslaget godt igennem og find ud af, hvad det helt konkret er for nogle opgaver, de gerne vil have dig til at løse. Tit og ofte er jobannoncer så overfladisk skrevet, at det kan være relevant at ringe og høre, hvad de konkret mener i jobbeskrivelsen.
Det er (næsten) altid en god idé at ringe på det konkrete job. Ved de fleste opslag står der en kontaktperson; dette er en åben invitation. Dog viser Ballisagers ”Rekrutteringsanalyse” år på år, at arbejdsgivere sjældent kontaktes omkring opslåede jobs. En grund kan være, at det er svært for de fleste, at overskride den grænse og ringe til en potentiel arbejdsgiver.
Et godt spørgsmål er: ”Hvilke af de (mange) opgaver, prioriterer I højest i løbet af en arbejdsuge?” Har du lavet et udkast på ansøgningen først, og forholdt dig til hvordan du vil løse diverse opgaver, så har du helt sikkert også nogle lavpraktiske spørgsmål, som du har brug for at få besvaret for at lave den bedst mulige ansøgning; f.eks. ”Hvilket IT-system bruger I til databehandling? Når I skriver, at jeg skal arbejde i et team, hvad består dette team så af? Hvilke faciliteter stiller I til rådighed, når vi skal have løst de foreskrevne opgaver i opslaget? ”
Allervigtigst kan du nu henvise til kontaktpersonen i opslaget, og de kan med stor sandsynlighed huske dig, når de læser dit CV igennem. Det viser motivation og er et kriterium, som danske arbejdsgivere sætter højt.
Når du har et godt billede af, hvad det er for opgaver, virksomheden gerne vil have løst, så sørg for at fremhæve, hvad du kan, hvordan du kan det, og hvordan du vil implementere det i forhold til de konkrete opgaver. Har du ikke konkret eller relevant erfaring, så brug din viden og skab hypotetiske scenarier; hvordan vil du gå til, og løse, den pågældende opgave? Hvilken værdi kan du skabe for virksomheden? Grunden til dette er: 1. Du får forholdt dig til det konkrete i jobbet og viser, at du ved, hvad det går ud på; 2. Du skriver dig ind i den daglige drift. Lige meget hvad du kommer til at arbejde med i din karriere, så er daglig drift et væsentligt punkt i dit kommende arbejde.
Mange oplever, at det er svært, at komme godt fra start i sin ansøgning. I indledningen kan du f.eks. gøre klart, at du har sat dig ind i virksomheden, og de projekter de har gang i. Husk at du skal fremhæve, at du gerne vil dem. Lad være med at skrive, hvad de kan tilbyde dig. Et no-go er en sætning som: ”…og derfor leder jeg efter en arbejdsplads, hvor jeg kan udvikle mig…” Skrive hellere: ”Jeg holder meget af at arbejde med fødevarer, og jeg ser Arla som den fremmeste producent af XXXX… Når vi skal lave den bedst mulige kvalitetssikring af XXXX, så er det min erfaring at…” Skriv dig ind i jobbet, og skriv hvorfor du er motiveret for at søge jobbet hos lige præcis dem!
Det er svært at holde sig på én side i en ansøgning. Derfor tænk: relevans. Hvad er relevant for arbejdsgiver at vide? Husk at de har læst dit CV, så de ved, hvad du kan. Nu vil de bare gerne vide, hvordan du kan det, og om du passer ind i virksomheden. Forhold dig igen til de opgaver, de gerne vil have løst. Det er sjældent, de gerne vil vide, om de ekstra ting du kan (det har de set i dit CV), med mindre de har fortalt dig over telefonen, at du meget gerne må skrive det med. Alt hvad der ikke er relevant, skal skæres væk, også selvom det gør ondt på den faglige stolthed: Kill your darlings. Husk at ansøgning og CV er adgangsbilletten til jobsamtalen. Så kan du præsentere dine darlings der.
På samme måde er adjektiver farlige. Skab billeder. Frem for at skrive at du er struktureret, motiveret, selvstændig, passioneret, etc., så vis det: Show it, don’t tell it. Ofte er det allerede kommet til udtryk, når du har skrevet, hvordan du løser opgaver. Det er også herigennem, at du viser, at du f.eks. kan arbejde selvstændigt og i grupper, etc. Den bedste litteratur er den med få eller ingen adjektiver.