STADS kører igen planmæssigt, og du kan nu tilmelde dig forårets undervisning og eksamen. Fristen for tilmelding er torsdag den 7. november kl. 23.59.
Materialet på denne side skal opfattes som generelle råd. Husk at undersøge kravene i studieordningen og fagets retningslinjer samt at tale med din underviser/vejleder.
Genveje: Vil du:
Opgaveskrivning
Per Nikolaj Bukh & Karina Skovvang Christensen, DJØFs Forlag, 2017
Denne bog handler om at skrive opgaver i forbindelse med en uddannelse. Hovedformålet er at skabe en overskuelig vejledning til brug for bådeden førstegangsskrivende, der måske står lidt famlende over for det at skulle skrive en opgave, og for den mere erfarne, som har brug for nogle konkrete anvisninger på, hvorledes forskellige elementer af en opgave skal gribes an.
Bogen fokuserer især på emnevalget samt på, hvordan litteraturen indgår i opgaven, og endelig på de opgaverelaterede teknikker, som mange studerende har udfordringer med at få håndteret på en god måde. Forfatterne er erfarne undervisere og giver igennem bogen svar på en række af de spørgsmål, man som vejleder bliver stillet igen og igen.
Den gode opgave - håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser
Rienecker, L. & P. S. Jørgensen, Samfundslitteratur, 2012
Denne håndbog er udformet som en aktivitetsbog og er fortrinsvis rettet mod studerende, der selvstændigt skal udarbejde en problemformulering i forbindelse med en opgave. Dog omhandler kap. 2 (12 sider) ugeopgaver og bundne opgaver. Bogen indeholder kapitler om hvordan man finder frem til en problemformulering, søger litteratur og bruger kilder, strukturer en opgave, argumenterer og skriver klart, samt skriveprocessen. Bogen indeholder mange eksempler fra universitetsopgaver afleveret på forskellige universitetsuddannelser.
På forlagets hjemmeside kan bogens aktivitetsskemaer gratis downloades som pdf/word-dokument. Fx findes et skema, der kan bruges til at planlægge hele opgaveskrivningsprocessen (s. 12) og ideer til, hvad man kan starte med at skrive på opgaven fra første dag (s. 4).
Bundne opgaver - hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser
Skov, S. Samfundslitteratur, 2008
Bogen fokuserer på, hvordan man skriver en god opgave med givet problemformulering, og er dermed særlig relevant for studerende på 1.- 5. semester. På 70 sider gives en overskuelig indføring i, hvordan man aflæser en problemformulering og strukturerer sin opgavebesvarelse bedst muligt. Derudover gennemgås akademisk sprog og metakommunikation og der gives gode råd til skriveprocessen.
Bogen indeholder mange kommenterede eksempler fra bundne opgaver fra forskellige universitetsuddannelser.
Akademisk argumentation – skriv overbevisende opgaver på de videregående uddannelser
Hegelund, S. Samfundslitteratur, 2000
At kunne analysere andres argumentation og argumentere for egne faglige pointer i opgaver er en helt central færdighed for universitetsstuderende. Bogen viser, hvordan man kan bruge Toulmins argumentmodel til formålet. For opgaveskrivere er særligt ideen om, at man med fordel kan opbygge en opgave som ét, overordnet argument meget brugbar. Både som en metode til at komme i gang med opgaven og til at sikre, at man undervejs disponerer både sin tid og selve opgaven optimalt.
Center for Undervisningsudvikling & Digitale Medier, AU
AU Studypedia er et akademisk studieværktøj, som du kan bruge under hele dit uddannelsesforløb. Særlig relevant for opgaveskrivere er afsnittene om 'Skriv opgaven' og 'Videnskabelighed'.
Studypedia indeholder også en kort gennemgang af argumentation i opgaver.
Klart sprog i opgaver på videregående uddannelser
Jørgensen, P.S. Samfundslitteratur, 2014
Hæftet tilbyder 10 konkrete råd om, hvordan man kan forbedre sit akademiske sprog ved at skrive så klart som muligt. Samtidig diskuterer bogen en række ofte stillede spørgsmål om akademisk skrivning, fx om brugen af ”jeg”, hvordan man undgår kildeafsmitning og om brugen af journalistisk og litterært sprog. Endelig indeholder bogen en tjekliste, man kan bruge i forbindelse med revision af sin egen eller andres opgaver.
Danmarks Forskningsbiblioteksforenings Forum for Brugeruddannelse, Syddansk Universitet, Københavns Universitet & Aarhus Universitet
Studerende kan være i tvivl om hvordan man bruger og henviser til kilder i opgaver og kan derfor være nervøse for at komme til at plagiere. Denne webtutorial klargør nogle af de overordnede regler, der gælder på området (fx forskellen mellem citat og parafrase). Materialet indeholder korte videoer, en quiz og små øvelser.
Københavns Universitet
Hvad vil det sige at skrive akademisk? På denne side kan man få information om og adgang til to sprogtests, der har fokus på klart, korrekt og videnskabeligt sprog samt generelle akademiske tekstnormer. De to tests kan både stå alene og bruges som supplement til bogen Bundne opgaver af samme forfatter.
LSE Study Tool Kit
Teaching and Learning Centre, London School of Economics and Political Science
Denne webressource indeholder bl.a. materiale om, hvordan man generelt skaber overbevisende argumenter og opøver evnen til kritisk analyse. Giver også gode ideer til, hvordan man kommer i gang med at skabe overbevisende argumenter i opgaver.