1 point, 5 ECTS, 6. kvarter
Biologiens genstandsfelt er den levende natur. Men hvad mener vi egentlig med dette? Hvad er det i biologien, vi peger ud? Kan cellen udelukkende bestemmes som biokemiske processer, eller er den mere end det? Forlader vi os på gener, eller er der yderligere mulighed for en reduktion, når vi prøver at bestemme en art eller organisme? Vi vil gerne i forlængelse heraf forklare eksempelvis, hvad det vil sige, at der er ikke nok torsk i Nordsøen, og at det derfor er nødvendigt med fiskekvoter. Den slags udsagn binder an til en etik - for hvorfor skal vi lytte til biologen frem for fiskeren? Hvorfor bør samfundet lytte til biologiske ekspertudtalelser? Ved kursets afslutning forventes du
Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende temaer:
Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg, 3+3 timer om ugen i syv uger.
Mundtlig oplæg over godkendt emne der bedømmes ved de teoretiske øvelser. En skriftlig opgave (max 10 sider) der intern bedømmes og efter 13-skala. Opgaven kan besvares gruppevis, som højest kan omfatte 4-deltagere. Hver enkelt deltagers præstation skal kunne bedømmes særskilt. Det skal klart fremgå, hvem der har skrevet de enkelte dele, og hvilke dele, der eventuelt er fælles.
NN
XX og YY samt udleveret kompendium.