Fagets Videnskabsteori biologi

Fagets Videnskabsteori biologi

1 point, 5 ECTS, 6. kvarter

Formål

Biologiens genstandsfelt er den levende natur. Men hvad mener vi egentlig med dette? Hvad er det i biologien, vi peger ud? Kan cellen udelukkende bestemmes som biokemiske processer, eller er den mere end det? Forlader vi os på gener, eller er der yderligere mulighed for en reduktion, når vi prøver at bestemme en art eller organisme? Vi vil gerne i forlængelse heraf forklare eksempelvis, hvad det vil sige, at der er ikke nok torsk i Nordsøen, og at det derfor er nødvendigt med fiskekvoter. Den slags udsagn binder an til en etik - for hvorfor skal vi lytte til biologen frem for fiskeren? Hvorfor bør samfundet lytte til biologiske ekspertudtalelser? Ved kursets afslutning forventes du

  • at have opnået en forståelse for naturen af de ovennævnte spørgsmål og
  • at kunne diskutere hvad det indebærer af teoretiske og etiske problemstillinger,
  • at forstå og håndtere nøglebegreber som ´reduktionisme´, ´videnskabelige metode´, ´videnskabelige modeller´´moralsk nytte´og ´moralske dyber og pligter´
  • at kunne reflektere over dit fag, dets historie og dets samfundsmæssige funktion.

Indhold

Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende temaer:

  • Hvad er biologiske genstande og hvordan har ideen om disse forandret sig over tid?
  • Hvad gør man for at nå frem til sandheden om disse genstande?
  • Hvad er denne sandhed udtryk for og hvilke naturbegreb relaterer den sig til?
  • Hvilke etiske overvejelser giver bestemmelsen af biologiske genstande anledning til?
  • Hvilke menneskelig selvforståelse sætter de etiske svar fokus på?
  • Og hvordan er biologien med til at bestemme hvordan vi lever vores liv i forhold til hinanden og naturen?

Undervisningsform

Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg, 3+3 timer om ugen i syv uger.

Evaluering

Mundtlig oplæg over godkendt emne der bedømmes ved de teoretiske øvelser. En skriftlig opgave (max 10 sider) der intern bedømmes og efter 13-skala. Opgaven kan besvares gruppevis, som højest kan omfatte 4-deltagere. Hver enkelt deltagers præstation skal kunne bedømmes særskilt. Det skal klart fremgå, hvem der har skrevet de enkelte dele, og hvilke dele, der eventuelt er fælles.

Underviser

NN

Undervisningsmateriale

XX og YY samt udleveret kompendium.